Nieuwe versnellingsbak [Upd. @ p.2 blok is er uit]

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Nieuwe versnellingsbak [Upd. @ p.2 blok is er uit]

Bericht door Patje74 »

Hallo HY-ers!

Nadat mijn versnellingsbak afgelopen vakantie stuk gelopen is, heb ik eindelijk een goed vervangend exemplaar gevonden.
Deze bak schakelde bij het er uit halen goed en vertoonde geen rare dingen. De bak is overigens beschikbaar gekomen wegens inbouw van een J7-dieselmet 4-bak. :shock: Maar goed, er zijn natuurlijk altijd kwetsbare zaken aan zo'n bak.

Wat zijn nu zaken die ik het beste kan gaan vervangen voor ik deze bak plaats, behalve de olie?

Qau werkwijze is er denk ik maar een enkele manier; blok + bak er uit halen, bak vervangen en terugplaatsen. Of vergeet ik iets?

Alvast bedankt voor de tips!
Laatst gewijzigd door Patje74 op zo mei 27, 2007 12:03 am, 2 keer totaal gewijzigd.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Wow!

Een J7 dieselmotor met 4-bak in een HY?
Euh, gekke vraag, maar zou het mogelijk zijn om een J7 4-bak achter een HY blok te klussen?

Wat betreft de bak: Ik zou zo 123 niet precies weten watje zou kunnen vervangen, als ie goed is zou je bijvoorbeeld de keerringen alleen hoeven doen, om lekkage te voorkomen later.

Groeten,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Nu de eend een nieuwe koppeling heeft gekregen en weer een verse APK heeft, is het nu (eindelijk!) tijd geworden voor de HY. En dus geef ik nog even dit topic een schop onder zijn kont.

De nieuwe-oude bak;
Afbeelding

Maar na een dagje poetsen ziet ze er al behoorlijk beter uit;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bak is goedlopend uit een HY gekomen wegens een motorombouw-project (Peugeot J7 Diesel), daarna heeft hij een aantal jaren staan te stofhappen.
Ik vraag mij nu af wat de dingen zijn die ik het beste voor inbouw kan gaan vervangen. Er zal in ieder geval een nieuwe koppelingsset tussen komen en de koolring bij de pri-as zal ik gaan vervangen. Maar wat is nog meer aan te raden?

Verder ben ik benieuwd of er ook een middeltje is om de bak mee te spoelen. Ik heb hem vandaag leeg laten lopen en opnieuw gevuld met bakolie, deze heb ik na wat ronddraaien en weken weer afgetapt. Het kwam er als donkere drap weer uit zetten.
Dus, heeft iemand een tip om de bak inwendig te spoelen?
Laatst gewijzigd door Patje74 op do apr 12, 2007 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

vervang in iedergeval de priseas keerring.
(en in de krukas ook het toplager)

het oliegaatje van de houder moet naar beneden wijzen als je
hem weer monteerd.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

OK, ga ik doen. En dan het inwendig schoonmaken, ik kreeg het idee om hem met diesel te spoelen. Is dit een goed idee of heeft dit nadelige gevolgen?
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Het is mischien een beetje of topic maar wat is er met je oude versnellingsbak gebeurd ?
Ik heb vorige vakantie ook een geluid gehad en kreeg hem moeilijk in de 1e versnelling.
Ik heb er dan nog 900 km huiswaards met gereden, eenmaal thuis was het probleem verdwenen en schakelde hij als van ouds.
Hij liep toen op EP 80 olie blijkt deze fataal te zijn voor een VB met messing onderdelen (vanwege het toevoegen van zwavel).
Nu heb ik er 80w90 difrentïeel olie in en de VB is nu volgens hy norm fluisterstil.
Maar Ik maak me nog steeds zorgen over het geluid van de vorige vakantie.
Laatst gewijzigd door hy belge op di apr 10, 2007 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

De bak is droog gelopen. Op de terugweg is ze gaan lekken, helaas kwam ik daar pas achter toen het te laat was. Ik heb toen snel een hotel opgezocht, terwijl ik om de 10 Km een scheut (willekeurige, welke er maar verkrijgbaar was aan de pomp-) olie bakolie in mikte.
Maar het geluid was niet te harden en het schakelen was praktisch onmogelijk.
Ik heb dusdanig weinig vertrouwen in deze bak dat vervangen het beste voelt. En een bakrevisie is toch behoorlijk prijzig, daarbij komt dat ik mijzelf dat niet zomaar even zie doen.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Vandaag ben ik begonnen met het loshalen van de motor. Daarbij deed ik toch wel een erg vervelende ontdekking....

Afbeelding

Kortom, ik heb een verkeerde versnellingsbak!

De verkoper vertelde mij dat hij van een H78 blok af kwam, maar als ik het zo bekijk, kan dat niet kloppen.
Wie kan hier iets zinnigs over vertellen? Is de bak wel inwendig identiek, dus kan ik eventueel dingen ombouwen? En wat voor vervengende bak heb ik dan eigenlijk in huis?

Hoe dan ook, voorlopig baal ik als een stekker....
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

:cry: Tja... had je dit morgen gepost dan had het aan vrijdag de 13e kunnen liggen... :cry:

Da's balen. Ik heb goed naar je foto's gekeken en het geheel even vergeleken met m'n eigen bak, en hij is inderdaad anders. Is het een naai-streek geweest van de verkopende partij, of is er oprechte onwetendheid in het spel en kun je hem nog retourneren?
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Ik verwacht niet dat de verkoper mij heeft willen belazeren en retour sturen... Tja, eigenlijk kan mij het niet eens zoveel schelen of hij hem terug wil. Hij was niet erg duur maar kwam wel uit België, dus of dat de rit waard is....
Waar ik mij meer druk over maak is de termijn die er nu over heen kan gaan voor ik een geschikte en betaalbare bak kan bemachtigen.
Een bezoek aan Citromobille in de HY schrijf ik ondertussen wel op mijn buik. Het was een nobel streven, maar op deze manier gaat het helemaal niet lukken.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Waarom haal je niet een bak uit het HY-Team magazijn?
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Ik zal inderdaad binnenort even met het magazijn contacten, wellicht kunnen ze mij iets geschikts aanbieden. Wat is ongeveer een redelijke prijs hiervoor?
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Ik meende al zo iets te merken op jou bak staat HG.
Ik heb hier zelf nog een motor en bak op reserve liggen, motor H78 en op de versnellingsbak staat HY.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

HY-Team magazijn op de website schreef:Hier kunnen donateurs van het Citroën HY Team onderdelen kopen.
Het magazijn heeft verreweg de meeste onderdelen voor uw HY in huis. Wilt u zeker weten of iets dat u zoekt op voorraad is,
mail (informatie@citroenhyteam.nl) of bel (073 - 6432335) voordat u naar Heesch rijdt.
Neem even contact op met Stan Bögels (bovenstaand nummer), die kan je precies vertellen wat een bak kost.

succes, Jacques
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

versnellingsbak

Bericht door henkhy »

Een bak van een sloper lijkt me een goedkopere oplossing. Mijn ervaring met het HY team magazijn is dat ze eigenlijk wel een beetje aan de dure kant zijn met de onderdelen.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Plaats reactie