kleppen-stellen
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di mar 13, 2007 2:05 pm
kleppen-stellen
Mijn vraag aan anderen was: Hoe stel je de kleppen, en specifieker: wanneer staat een klep "op tuimelen", zodat je het goede moment hebt om een andere bepaalde klep (zie volgorde werkplaatshandboek), goed af te stellen.
Het antwoord wat ik kreeg luidde: Een klep staat "op tuimelen" als de tuimeleaar helemaal naar beneden is, dus net voor het moment dat deze weer omhoog gaat.
Graag reactie als er nog andere betere meningen zijn.
gr@rie rinkel
Het antwoord wat ik kreeg luidde: Een klep staat "op tuimelen" als de tuimeleaar helemaal naar beneden is, dus net voor het moment dat deze weer omhoog gaat.
Graag reactie als er nog andere betere meningen zijn.
gr@rie rinkel
HYblijft
Re: kleppen-stellen
Tja, iets beters kan ik er ook van maken, maar met deze info weet je nog niet wat je moet stellen...rinkelarie schreef:Een klep staat "op tuimelen" als de tuimeleaar helemaal naar beneden is, dus net voor het moment dat deze weer omhoog gaat.
Kleppen stellen is eenvoudig, maar het is lastig om je verder te helpen als ik niet weet waar je precies naar op zoek bent. Voorstel: leg uit hoever je komt, dan wordt de rest aangevuld!
Groet,
Ree
-
- HY Forum Beginner
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di mar 13, 2007 2:05 pm
Ree,
Waar ik precies naar op zoek was, was naar het moment wanneer een bepaalde kleptuimelaar "op tuimelen"staat. Is dat als de tuimelaar naar beneden gaat, of het hele gedeelte dat hij tuimelt, of als deze helemaal naar het benedenste punt is getuimeld, nog net voordat deze weer terug gaat. Dus wat is het moment waarop je de andere volgens het handboek te bepalen klep, kunt afstellen.
gr@rie
Waar ik precies naar op zoek was, was naar het moment wanneer een bepaalde kleptuimelaar "op tuimelen"staat. Is dat als de tuimelaar naar beneden gaat, of het hele gedeelte dat hij tuimelt, of als deze helemaal naar het benedenste punt is getuimeld, nog net voordat deze weer terug gaat. Dus wat is het moment waarop je de andere volgens het handboek te bepalen klep, kunt afstellen.
gr@rie
HYblijft
Met het tuimelen van een klep wordt bedoeld dat ie naar beneden gedrukt wordt. Dat zie je ook duidelijk gebeuren onder het kleppendeksel. Met "op tuimelen staan" wordt bedoeld wanneer de klep op zijn verst naar bededen gedrukt is. Maar zo nauw kijkt het niet bij het stellen, hoor (correct me if I'm wrong!). Als de juiste klep maar "bezig" is...
Zo uit mijn hoofd kan je klep 3 stellen wanneer 2 op tuimelen staat (en visa versa) en klep 4 stellen wanneer 1 op tuimelen staat (en visa versa), maar dat kan je zelf wel nazoeken/-voelen.
Ook over de ideale klepseling is al het een en ander gezegd op dit forum!
Groet,
Ree
Zo uit mijn hoofd kan je klep 3 stellen wanneer 2 op tuimelen staat (en visa versa) en klep 4 stellen wanneer 1 op tuimelen staat (en visa versa), maar dat kan je zelf wel nazoeken/-voelen.
Ook over de ideale klepseling is al het een en ander gezegd op dit forum!
Groet,
Ree
- Petervdl2cv
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo apr 09, 2006 11:54 pm
- Locatie: België
- Contacteer:
Ik dacht dat "op tuimelen staan" (bij kleppen dan toch) iets anders betekende. Het moment waarop bij een bepaalde cilinder de uitlaatklep aan het sluiten is en de inlaatklep begint open te gaan. Op een bepaald ogenblik staan ze beiden een heel klein beetje open, mooi zichtbaar als je zachtjes draait, de zogenaamde "overlapping" in kleptiming voor een beter spoeling van de cilinder. Bij de tegenoverliggende cilinder (1-->4 en 2-->3) kan je op dit moment beide kleppen stellen, aangezien die dan op compressie staat en beide nokken dan maximaal van de kleppen weg staan (wijzen 180 graden de andere kant op).
Maar op de eerder vermelde manier kan je evenzeer een basisafstelling doen.
Groeten,
Peter
Maar op de eerder vermelde manier kan je evenzeer een basisafstelling doen.
Groeten,
Peter
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Ik moet peter bijtreden tuimelen is het moment waarop je uitlaatklep bijna gesloten is en de inlaatklep begint te openen.
Op dat moment staat er een cilinder op kompressie en kan je daar de in en uitlaatklep stellen.
kleppen tuimelen cyl 1 kleppen van cyl 4 regellen
kleppen tuimelen cyl 3 kleppen van cyl 2 regellen
kleppen tuimelen cyl 4 kleppen van cyl 1 regellen
kleppen tuimelen cyl 2 kleppen van cyl 3 regellen
Er bestaat nog een tweede methode en die gaat als volgt:
de uitlaatklep moet voor deze methode volledig open staan.
uitlaatklep cyl 1 open inlaatklep cyl 3 en uitlaatklep cyl 4 regellen
uitlaatklep cyl 3 open inlaatklep cyl 4 en uitlaatklep cyl 2 regellen
uitlaatklep cyl 4 open inlaatklep cyl 2 en uitlaatklep cyl 1 regellen
uitlaatklep cyl 2 open inlaatklep cyl 1 en uitlaatklep cyl 3 regellen
Dit geld enkel voor lijnmotoren die een ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 hebben.
Op dat moment staat er een cilinder op kompressie en kan je daar de in en uitlaatklep stellen.
kleppen tuimelen cyl 1 kleppen van cyl 4 regellen
kleppen tuimelen cyl 3 kleppen van cyl 2 regellen
kleppen tuimelen cyl 4 kleppen van cyl 1 regellen
kleppen tuimelen cyl 2 kleppen van cyl 3 regellen
Er bestaat nog een tweede methode en die gaat als volgt:
de uitlaatklep moet voor deze methode volledig open staan.
uitlaatklep cyl 1 open inlaatklep cyl 3 en uitlaatklep cyl 4 regellen
uitlaatklep cyl 3 open inlaatklep cyl 4 en uitlaatklep cyl 2 regellen
uitlaatklep cyl 4 open inlaatklep cyl 2 en uitlaatklep cyl 1 regellen
uitlaatklep cyl 2 open inlaatklep cyl 1 en uitlaatklep cyl 3 regellen
Dit geld enkel voor lijnmotoren die een ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 hebben.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Check.
Wat betreft methode 1: hier kan je dus niet zeggen dat een klep op tuimelen staat ;)
Het is een combinatie van wat er met twee kleppen gebeurt. Aangezien "tuimelen" neervallen betekent kan het hoogstens betrekking hebben op de zuiger. Die tuimelt op dit moment.
Hier staan zes verduidelijkende plaatjes onderaan de pagina. Op het plaatje links boven staat de zuiger dus op tuimelen. Op dat moment kunnen de "tegenovergestelde" kleppen dus gesteld worden: die staan dan op het ontstekingspunt waarbij de kleppen per definitie dicht moeten zitten.
Groet,
Ree
Wat betreft methode 1: hier kan je dus niet zeggen dat een klep op tuimelen staat ;)
Het is een combinatie van wat er met twee kleppen gebeurt. Aangezien "tuimelen" neervallen betekent kan het hoogstens betrekking hebben op de zuiger. Die tuimelt op dit moment.
Hier staan zes verduidelijkende plaatjes onderaan de pagina. Op het plaatje links boven staat de zuiger dus op tuimelen. Op dat moment kunnen de "tegenovergestelde" kleppen dus gesteld worden: die staan dan op het ontstekingspunt waarbij de kleppen per definitie dicht moeten zitten.
Groet,
Ree
Laatst gewijzigd door Ree op wo mar 14, 2007 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
En bij de tweede methode stel je volgens mij dus wanneer de uitlaatklep "op tuimelen" staat... Dat is volgens mij ook de netste methode. Maar ik zou me verder niet te veel met de taal bezig houden en lekker gaat stellen. Het is per slot van rekening lekker weer!
b.t.w. ik ga altijd eerst alle inlaatkleppen stellen en vervolgens pas de uitlaatkleppen, dan hoef ik niet van voelermaatje te wisselen...
Ree
b.t.w. ik ga altijd eerst alle inlaatkleppen stellen en vervolgens pas de uitlaatkleppen, dan hoef ik niet van voelermaatje te wisselen...
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Bij een 4-cil. motor kan je altijd 1 inlaat en 1 uitlaat stellen.Als je dus de
uitlaat van cil 1 ingedrukt heb staan zie je dus dat er nog een klep
ingedrukt staat en de tegengestelde kleppen kan je dus stellen
Bij het setje voelermaatjes haal je de 2 die je nodig heb eruit en zet ze
schuin dan heb je van die andere geen last en zo kan je veel sneller alle
kleppen stellen met maximaal de motor 2X ronddraaien
uitlaat van cil 1 ingedrukt heb staan zie je dus dat er nog een klep
ingedrukt staat en de tegengestelde kleppen kan je dus stellen
Bij het setje voelermaatjes haal je de 2 die je nodig heb eruit en zet ze
schuin dan heb je van die andere geen last en zo kan je veel sneller alle
kleppen stellen met maximaal de motor 2X ronddraaien
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 408
- Lid geworden op: ma okt 20, 2008 8:48 am
- Locatie: Nieuwerkerk A/D IJssel
- Contacteer:
Re: kleppen-stellen
moeten de kleppen ook iets nauwer worden gezet, gezien slijtage van de motor.
merdy.
merdy.

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Re: kleppen-stellen
Nee,nooit nauwer zetten,kunnen ze alleen maar verbranden.Het beste stel je zo.
draai de borgmoer los en draai het stelschroefje zo dat je voelermaatje net klem komt te
zitten,als je hem dan goed vasthoud en het borgmoertje vastzet trek je de ruimte eruit en
kan je de voeler weer net schuiven
draai de borgmoer los en draai het stelschroefje zo dat je voelermaatje net klem komt te
zitten,als je hem dan goed vasthoud en het borgmoertje vastzet trek je de ruimte eruit en
kan je de voeler weer net schuiven
Re: kleppen-stellen
Kijk, dat zijn de betere tips 
Ik zit altijd te klooien met iets strakker, nog iets strakker, wat losser erc.
Ik had het natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar dat gebeurt nou eenmaal nooit
Groet,
Ree

Ik zit altijd te klooien met iets strakker, nog iets strakker, wat losser erc.
Ik had het natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar dat gebeurt nou eenmaal nooit

Groet,
Ree