Zeer langzaam en moeizame start
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Zeer langzaam en moeizame start
Beste HY-deskundigen,
Het fussee probleem is hopelijk opgelost, en na een niet al te lange tijd heb ik hem weer eens laten proberen te starten. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar het heeft heeeeeeeel lang geduurd en veel moeite gekost, terwijl dit volgens mij toch gewoon zo gedaan moet zijn.
Karakteristieken:
* De startmotor draait als een lier en loopt goed (niet al te lang geleden nog vervangen door een nieuwe)
* De motor draait wel verder rond, maar geeft pas na een tijdje een plofje, waarna hij gelijk uitslaat en de startmotor in zijn eentje laat rondtollen.
* Dit gaat vrij lang door, en pas na een kwartier weet hij hem echt te pakken en draait hij pas.
Daarbij heb ik de choke volledig uit, heeft hij niet langer dan een maand stilgestaan. en heb ik met kleine benzine toevoeginkjes gepompt (hij was aan het eind in ieder geval niet verzopen (volgens mij))
Daarnaast heb ik ik de afgelopen drie jaren geen nieuwe bougies gedaan, geen nieuwe kabels, of contact puntjes, maar wel een 123 ingebouwd.
Heeft iemand van jullie misschien een paar hints die ik zou kunnen volgen om hem weer soepel gestart te krijgen.
Alvast bedankt en met HYlijke groet,
Pim.
Het fussee probleem is hopelijk opgelost, en na een niet al te lange tijd heb ik hem weer eens laten proberen te starten. Uiteindelijk is het wel gelukt, maar het heeft heeeeeeeel lang geduurd en veel moeite gekost, terwijl dit volgens mij toch gewoon zo gedaan moet zijn.
Karakteristieken:
* De startmotor draait als een lier en loopt goed (niet al te lang geleden nog vervangen door een nieuwe)
* De motor draait wel verder rond, maar geeft pas na een tijdje een plofje, waarna hij gelijk uitslaat en de startmotor in zijn eentje laat rondtollen.
* Dit gaat vrij lang door, en pas na een kwartier weet hij hem echt te pakken en draait hij pas.
Daarbij heb ik de choke volledig uit, heeft hij niet langer dan een maand stilgestaan. en heb ik met kleine benzine toevoeginkjes gepompt (hij was aan het eind in ieder geval niet verzopen (volgens mij))
Daarnaast heb ik ik de afgelopen drie jaren geen nieuwe bougies gedaan, geen nieuwe kabels, of contact puntjes, maar wel een 123 ingebouwd.
Heeft iemand van jullie misschien een paar hints die ik zou kunnen volgen om hem weer soepel gestart te krijgen.
Alvast bedankt en met HYlijke groet,
Pim.
Heeft de 123 goed gefunctioneerd? Loopt ie goed als ie is aangeslagen?
Zo ja: weet je zeker dat ie niet verzopen was? Lijkt me de meest logische verklaring. Ik zou NOOIT pompen tijdens het starten. Hoogstens een half uur voor het starten zodat je zeker weet (ruikt) dat er benzine is.
Niet verzopen en probleem niet verholpen: is je vonk sterk? Anders even testen met andere bobine. Nieuwe geinstalleerd met je 123?
Sterke vonk: alle bougiekabels goed? Kleppen stellen...
Kan je meteen naar je bougies kijken. Misschien waren/zijn je bougies vies. Verkeerde afstelling carb?
Vuiltje in carb?
Nou, als ie dan nog niet als een zonnetje loopt...
Ree
Zo ja: weet je zeker dat ie niet verzopen was? Lijkt me de meest logische verklaring. Ik zou NOOIT pompen tijdens het starten. Hoogstens een half uur voor het starten zodat je zeker weet (ruikt) dat er benzine is.
Niet verzopen en probleem niet verholpen: is je vonk sterk? Anders even testen met andere bobine. Nieuwe geinstalleerd met je 123?
Sterke vonk: alle bougiekabels goed? Kleppen stellen...
Kan je meteen naar je bougies kijken. Misschien waren/zijn je bougies vies. Verkeerde afstelling carb?
Vuiltje in carb?
Nou, als ie dan nog niet als een zonnetje loopt...
Ree
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Heb je met het gaspedaal benzine opgepompt ?
Als je benzinepomp niet goed werkt krijg je geen benzine en is het mogelijk om met de laatste benzine in de carburator de motor even te laten prutellen.
Probeer desnoods even met een soort Start pilot (Alcohol in een spuitbusje).
Neem eventueel even de leiding van de carbu en start even dan zie je of er wel benzine is.
Als mijn Hy enkele maanden stilstaat moet ik zeker 30 sec starten voor hij benzine krijgt.
Meestal eerst met een plof en dan start hij meteen. (ook met een 123)
Mischien toch nog even de voorontsteking nakijken.
Als je benzinepomp niet goed werkt krijg je geen benzine en is het mogelijk om met de laatste benzine in de carburator de motor even te laten prutellen.
Probeer desnoods even met een soort Start pilot (Alcohol in een spuitbusje).
Neem eventueel even de leiding van de carbu en start even dan zie je of er wel benzine is.
Als mijn Hy enkele maanden stilstaat moet ik zeker 30 sec starten voor hij benzine krijgt.
Meestal eerst met een plof en dan start hij meteen. (ook met een 123)
Mischien toch nog even de voorontsteking nakijken.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Na stilstand pomp ik altijd eerst voldoende benzine naar boven, wacht een half uur omdat ie dan waarschijnlijk verzopen is, en dan start ie meestal direct.hy belge schreef:Als mijn Hy enkele maanden stilstaat moet ik zeker 30 sec starten voor hij benzine krijgt.
Maar ik denk niet dat gebrek aan benzine in dit geval het probleem is, aangezien ie het na een kwartier proberen wél deed.
Ree
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
En als je een electrische benzinepomp installeert nog sneller: choke vol uit, contact aan, even paar seconden wachten tot de pomp is uitgerateld en starten maar.
(ok en zorgen dat je stationair toerental niet te laag staat kwam ik achter, want dan blijft ie de eerste keer net niet lopen, tweede keer wel trouwens)
Naast de 123 ignition was die pomp toch wel een fijne aanschaf.
(ok en zorgen dat je stationair toerental niet te laag staat kwam ik achter, want dan blijft ie de eerste keer net niet lopen, tweede keer wel trouwens)
Naast de 123 ignition was die pomp toch wel een fijne aanschaf.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
- Kenteken: BR-41-TP
- Locatie: Groningen
als je bij het starten ook maar een klein beetje gas geeft, slaat je vlottertje in de carb dicht, het duurt een zet voor dit weer lostkomt door vervuiling (tikje met een hamer helpt), als hij naar een half uurtje weer loskomt of eerder of later of niet, doet hij t weer. dit is een zeer verwarrend probleem omdat je en vonk en bezine tot aan je carb krijgt en er toch niks gebeurd.......
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Snap helemaal niet de relatie tussen de carburateurvlotter en de gasklep - zit zijn twee compleet gescheiden componenten en hebben helemaal niets met elkaar te maken. Bovendien, het 'plakken' van de vlotter dat je beschrijft is geen normaal gedrag en een tik met de hamer is gewoon niet oke. Misschien komt dat door die slopersbenzine die je gebruikt zoals je in een ander topic schreef?skram schreef:als je bij het starten ook maar een klein beetje gas geeft, slaat je vlottertje in de carb dicht, het duurt een zet voor dit weer lostkomt door vervuiling (tikje met een hamer helpt), als hij naar een half uurtje weer loskomt of eerder of later of niet, doet hij t weer. dit is een zeer verwarrend probleem omdat je en vonk en bezine tot aan je carb krijgt en er toch niks gebeurd.......
Denk dat Pim meer heeft aan de tips hierboven. Een motor heeft drie dingen nodig om te lopen: brandstof, ontsteking en compressie. Vooral dat laatste moet je opbouwen als de motor lang niet heeft gelopen; de oliefilm op de cylinderwand is erg belangrijk voor een goede compressie.
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
- Kenteken: BR-41-TP
- Locatie: Groningen
beste thijs,
ik vind je aardig vel van leer trekt, als je goed zou lezen zou je zien dat ik met mijn ds (die op gas rijd) af en toe op slopers bezine rijd, niet met mijn HY, verder slaat er bij mijn HY af en toe iets dicht in de Carb waardoor hij geen benzine krijgt bij t starten ( dit is er verwarrend, als je de slang bij de ingang lostrekt dan gutst het eruit, dus je denkt dat het niet aan gebrek aan bezine kan liggen), een andere HY experet ter plekke zei dat t iets met t vlotter was en dat een tikje hielp, en dat bleek ook zo te zijn
willem
ik vind je aardig vel van leer trekt, als je goed zou lezen zou je zien dat ik met mijn ds (die op gas rijd) af en toe op slopers bezine rijd, niet met mijn HY, verder slaat er bij mijn HY af en toe iets dicht in de Carb waardoor hij geen benzine krijgt bij t starten ( dit is er verwarrend, als je de slang bij de ingang lostrekt dan gutst het eruit, dus je denkt dat het niet aan gebrek aan bezine kan liggen), een andere HY experet ter plekke zei dat t iets met t vlotter was en dat een tikje hielp, en dat bleek ook zo te zijn
willem
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Was niet mijn bedoeling om fel van leer te trekken Willem en mijn excuses als je dat gevoel kreeg. Alleen, als je suggesties opschrijft als feitelijk juiste informatie zet je daarmee mensen op het verkeerde been. Daarmee wil ik echter niet zeggen dat je suggestie rond de carb vlotter niet bruikbaar is, het zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Echter, ook dan is een tik met de hamer geen oplossing, schoonmaken en netjes in orde maken van de zaak wel.
Verder heb ik zelf in het verleden een 2l XM blok moeten reviseren van iemand die bewust het risico nam om sterk verouderde benzine te gebruiken. Het probleem is dat oude benzine gaat 'gommen', hetgeen viezigheid in de carb veroorzaakt (en dus ellende) of in mijn geval afgebroken klepstelen en gaten in zuigers tot gevolg kan hebben. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf en ik kan dus het gebruik van oude benzine alleen maar met klem afraden aan de lezers van dit forum!
Groeten, MATthijs
Verder heb ik zelf in het verleden een 2l XM blok moeten reviseren van iemand die bewust het risico nam om sterk verouderde benzine te gebruiken. Het probleem is dat oude benzine gaat 'gommen', hetgeen viezigheid in de carb veroorzaakt (en dus ellende) of in mijn geval afgebroken klepstelen en gaten in zuigers tot gevolg kan hebben. Dit voorbeeld staat niet op zichzelf en ik kan dus het gebruik van oude benzine alleen maar met klem afraden aan de lezers van dit forum!
Groeten, MATthijs
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Volgende stap
Gegroet,
Zo eindelijk weer eens de tijd gehad om een 'avond' te sleutelen aan de HY
. Alle tips meenemend (waarvoor dank) en de makkelijke zaken als eerste gedaan ben ik echter niet heel erg ver gekomen. Aan het begin heb ik nog wel geprobeerd te starten, met hetzelfde resultaat dat hij niet starte.
Dit keer heb ik in het begin gedaan zonder het gaspedaal in te drukken en de startmotor gewoon rond te laten draaien, met als eindresultaat weer een paar plofjes, maar daar bleef het bij.
Wel heb ik de bougies vervangen. De oude waren volledig verkoold en zwart aan de onderkant. Dit zal de ontsteking ook wel niet goed gedaan hebben.
Daarnaast heb ik de verdelerkap erafgehaald en gezien dat volgens mij de contact puntjes nog goed zijn. Wel zit er een zwart streepje op, maar dat is alles. (De contact puntjes zitten toch in de verdelerkap ?) Ik kan mij wel nog herinneren dat ik gelijk met de 123 ontsteking ook een nieuwe kap erop heb gezet.
Toch heb ik het niet aangedurfd om te starten, want bij het controleren van de olie, heb ik gemerkt dat het peil ongeveer 1,5 cm boven het maximum staat. Denken jullie dat dit effect kan hebben op de start problemen ? Voordat ik die nieuwe bougies ook gelijk naar de mallemoeren breng.
Ik hoor het graag.
Als het trouwens nog steeds niks wordt, denk ik dat ik de bobine vervang en daarna probeer de kleppen te stellen. (of is dat beter andersom te doen ?)
Met HYlijke groet,
Pim
Trouwens hoe kom je aan verouderde benzine, en waarom zou je dat gebruiken ?
Zo eindelijk weer eens de tijd gehad om een 'avond' te sleutelen aan de HY

Dit keer heb ik in het begin gedaan zonder het gaspedaal in te drukken en de startmotor gewoon rond te laten draaien, met als eindresultaat weer een paar plofjes, maar daar bleef het bij.
Wel heb ik de bougies vervangen. De oude waren volledig verkoold en zwart aan de onderkant. Dit zal de ontsteking ook wel niet goed gedaan hebben.
Daarnaast heb ik de verdelerkap erafgehaald en gezien dat volgens mij de contact puntjes nog goed zijn. Wel zit er een zwart streepje op, maar dat is alles. (De contact puntjes zitten toch in de verdelerkap ?) Ik kan mij wel nog herinneren dat ik gelijk met de 123 ontsteking ook een nieuwe kap erop heb gezet.
Toch heb ik het niet aangedurfd om te starten, want bij het controleren van de olie, heb ik gemerkt dat het peil ongeveer 1,5 cm boven het maximum staat. Denken jullie dat dit effect kan hebben op de start problemen ? Voordat ik die nieuwe bougies ook gelijk naar de mallemoeren breng.
Ik hoor het graag.
Als het trouwens nog steeds niks wordt, denk ik dat ik de bobine vervang en daarna probeer de kleppen te stellen. (of is dat beter andersom te doen ?)
Met HYlijke groet,
Pim
Trouwens hoe kom je aan verouderde benzine, en waarom zou je dat gebruiken ?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Volgende stap
Euhhh... bij een 123 heb je toch een nieuwe kap ???Zijderveld schreef:Ik kan mij wel nog herinneren dat ik gelijk met de 123 ontsteking ook een nieuwe kap erop heb gezet.