Uitlaatspruitstuk
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Uitlaatspruitstuk
Nadat we enkele keren een langere rit hadden gemaakt, viel het ons op dat we beiden last hadden van dikke ogen en het gevoel of je oliewalm in je gezicht hebt gekregen.
Wat blijkt?
Er zit een scheur rondom in het midden van het uitlaatspruitstuk!
Wie heeft er nog een goed spruitstuk liggen? of...
Heeft er iemand een tip voor reparatie.
Laat het zich na voorverwarmen ook goed lassen met Mig/Mag met gewone draad?
Trekt het dan niet te veel krom?
Het liefst natuurlijk een ander spruitstuk!
Wat blijkt?
Er zit een scheur rondom in het midden van het uitlaatspruitstuk!
Wie heeft er nog een goed spruitstuk liggen? of...
Heeft er iemand een tip voor reparatie.
Laat het zich na voorverwarmen ook goed lassen met Mig/Mag met gewone draad?
Trekt het dan niet te veel krom?
Het liefst natuurlijk een ander spruitstuk!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hoi,
scheurende uitlaatspruitstukken zijn een bekend probleem.
Het komt door de verschillende uitzetting van de kop en het spruitstuk.
Lassen met mig/mag kan niet, het is namelijk gietijzer. Ik weet dat roanta zijn spruitstuk gelast heeft met speciaal draad voor gietijzer,
anders kan je het laten repareren met koper geloof ik.
Het makkelijkste, en ook de beste oplossing is om een ander spruitstuk te kopen. Een gerepareerd spruitstuk zal snel weer gaan scheuren omdat de reparatie altijd een verzwakking is t.o.v. het basismateriaal.
Spruitstukken zijn niet goedkoop, ik heb zo'n 200 euro voor de mijne moeten betalen geloof ik..
Doei,
Edwin.
scheurende uitlaatspruitstukken zijn een bekend probleem.
Het komt door de verschillende uitzetting van de kop en het spruitstuk.
Lassen met mig/mag kan niet, het is namelijk gietijzer. Ik weet dat roanta zijn spruitstuk gelast heeft met speciaal draad voor gietijzer,
anders kan je het laten repareren met koper geloof ik.
Het makkelijkste, en ook de beste oplossing is om een ander spruitstuk te kopen. Een gerepareerd spruitstuk zal snel weer gaan scheuren omdat de reparatie altijd een verzwakking is t.o.v. het basismateriaal.
Spruitstukken zijn niet goedkoop, ik heb zo'n 200 euro voor de mijne moeten betalen geloof ik..
Doei,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ik zag er een staan op marktplaats. Mischien is dat wat.
Ik heb er een reserve, maar gezien de schaarste hou ik die liever zelf. Degene die erop zit heb ik namelijk al een keer laten solderen met koper. Het zit er nu al zo'n jaar of 6 op zonder problemen (klop klop).
Ik heb er een reserve, maar gezien de schaarste hou ik die liever zelf. Degene die erop zit heb ik namelijk al een keer laten solderen met koper. Het zit er nu al zo'n jaar of 6 op zonder problemen (klop klop).
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Ik heb mijn HY ooit gekocht met een gerepareerd spruitstuk. Nog jaren mee gereden, en uiteindelijk is het spruitstuk gesneuveld toen op een avond (donker, slecht zicht) een idioot hoge en steile verkeersdrempel héél snel op me afkwam. De demper ramde de drempel, het spruitstuk delfde het onderspit. De scheur zat op een andere plek dan de reparatie!
Goed en duurzaam repareren is wel mogelijk, maar het is specialistenwerk en je moet een beetje geluk hebben denk ik. Ik heb destijds een nieuw spruitstuk gekocht. Ik kreeg wel het advies mee om i.v.m. het uitzetten de bevestigingsgaten iets op te boren en de moeren niet al te strak aan te draaien. En bij voorkeur aandraaien bij warme motor.
Gelukkig zijn die té hoge drempels steeds meer en meer uit het straatbeeld verdwenen. De demper van een HY hangt op een kwetsbare plaats. Krijgt de demper een klap, dan zal het spruitstuk daar ook best wat van voelen. Het blijft dus uitkijken, of je nu een nieuw of een gerapareerd spruitstuk hebt. Elders op dit forum is het e.e.a. te lezen over alternatieve uitlaatsystemen.
Goed en duurzaam repareren is wel mogelijk, maar het is specialistenwerk en je moet een beetje geluk hebben denk ik. Ik heb destijds een nieuw spruitstuk gekocht. Ik kreeg wel het advies mee om i.v.m. het uitzetten de bevestigingsgaten iets op te boren en de moeren niet al te strak aan te draaien. En bij voorkeur aandraaien bij warme motor.
Gelukkig zijn die té hoge drempels steeds meer en meer uit het straatbeeld verdwenen. De demper van een HY hangt op een kwetsbare plaats. Krijgt de demper een klap, dan zal het spruitstuk daar ook best wat van voelen. Het blijft dus uitkijken, of je nu een nieuw of een gerapareerd spruitstuk hebt. Elders op dit forum is het e.e.a. te lezen over alternatieve uitlaatsystemen.
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Hallo Jacques,
Ik heb helaas geen aanhaalmomenten voor je,
maar houd in ieder geval rekening met het volgende.
Zet het spruitstuk niet te vast!!!
Als je naar het spruitstuk kijkt zul je zien dat de gaten
van de buitenste poorten groter zijn dan van de binnenste
poorten, en ook groter dan de tapeinden.
Dat is om inkrimpen en uitzetten van het spruitstuk
mogelijk te maken. Belemmer dat dus niet door de moeren
te strak aan te draaien!
flyingHY
Ik heb helaas geen aanhaalmomenten voor je,
maar houd in ieder geval rekening met het volgende.
Zet het spruitstuk niet te vast!!!
Als je naar het spruitstuk kijkt zul je zien dat de gaten
van de buitenste poorten groter zijn dan van de binnenste
poorten, en ook groter dan de tapeinden.
Dat is om inkrimpen en uitzetten van het spruitstuk
mogelijk te maken. Belemmer dat dus niet door de moeren
te strak aan te draaien!
flyingHY
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Inderdaad Bert, dat van die gaten had ik ook al gezien. Nu wil ik de moeren ook niet te vast draaien en kan ik ook met los beginnen en als het niet dicht zit steeds iets vaster. (ik wil dit spruitstuk heel houden)
Maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Nu heb ik gelijk na aanschaf van mijn bus ook een "duur" werkplaatshandboek gekocht met het idee daar ooit wel eea uit te kunnen halen. Nu heb ik het de eerste keer nodig en wat denk je dat er in staat? HELEMAAL NIETS! (over het uitlaatspruitstuk)
Nu wil ik het weten ook. EN met de juiste kracht vastzetten!!
Even afwachten of er nog meer reaktie komt, wellciht heeft toch iemand de juiste informatie.
Maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Nu heb ik gelijk na aanschaf van mijn bus ook een "duur" werkplaatshandboek gekocht met het idee daar ooit wel eea uit te kunnen halen. Nu heb ik het de eerste keer nodig en wat denk je dat er in staat? HELEMAAL NIETS! (over het uitlaatspruitstuk)
Nu wil ik het weten ook. EN met de juiste kracht vastzetten!!
Even afwachten of er nog meer reaktie komt, wellciht heeft toch iemand de juiste informatie.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Mijn reactie is off-topic omdat het op het werkplaatshandboek slaat en niet op het spruitstuk, maar ik heb bovenstaande ervaring al meerdere keren gehad.HYvonne schreef:Nu heb ik gelijk na aanschaf van mijn bus ook een "duur" werkplaatshandboek gekocht met het idee daar ooit wel eea uit te kunnen halen. Nu heb ik het de eerste keer nodig en wat denk je dat er in staat? HELEMAAL NIETS! (over het uitlaatspruitstuk)
.
Mijn recentelijke vrije uurtjes heb ik mogen besteden aan een remrevisie. Ik moet zeggen dat ik de zoekfunctie op het forum een aantal keren met succes heb gebruikt. Over uitlaten is ook al het nodige geschreven! (Even een woordspeling ter afsluiting: een hot-item!)
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Het advies dat ik ooit kreeg van Harry en Tony over het spruitstuk:
Gaten voor montage even schoonboren (inderdaad veschillende diameters)
binnenste moeren kun je redelijk aandraaien (handvast en dan nog een slagje)
naar buiten toe steeds losser (handvast en een heel kort slagje)
Zo kan je loeihete uitlaatspruitstuk veel meer uitzetten dat je watergekoelde cylinderkop.
Succes,
Stef
Gaten voor montage even schoonboren (inderdaad veschillende diameters)
binnenste moeren kun je redelijk aandraaien (handvast en dan nog een slagje)
naar buiten toe steeds losser (handvast en een heel kort slagje)
Zo kan je loeihete uitlaatspruitstuk veel meer uitzetten dat je watergekoelde cylinderkop.
Succes,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Uitlaatspruitstuk
Jawel, ik mag mij ook (weer!) tot de mensen rekenen met een gescheurd spruitstuk 
Dit keer ook flink ook, denk dat wat dat betreft m'n oude spruitstuk er nog beter aan toe is.
Iemand ideeën voor een noodverbandje?
En kan 't kwaad er nog even mee rond te rijden? Mijn motorkap is "redelijk" gasdicht

Dit keer ook flink ook, denk dat wat dat betreft m'n oude spruitstuk er nog beter aan toe is.
Iemand ideeën voor een noodverbandje?
En kan 't kwaad er nog even mee rond te rijden? Mijn motorkap is "redelijk" gasdicht

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Re: Uitlaatspruitstuk
Ik heb jaren rondgereden met een gelast uitlaatspruitstuk. Na een genadeklap op een verkeersdrempel (demper kwam omhoog, en toen... eide oefening) moest het spruitstuk wel worden vervangen. De tip die ik destijds meekreeg was: boutgaten een beetje opboren en de moeren niet te vast draaien. Het spruitstuk kan nu beter uitzetten en krimpen en hij lekt nèt niet.
In jouw geval zou je het spruitstuk dus kunnen (laten) lassen, gaten iets opboren en niet te vast monteren...
Succes iig!
In jouw geval zou je het spruitstuk dus kunnen (laten) lassen, gaten iets opboren en niet te vast monteren...
Succes iig!