Uitlaatspruitstuk

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Uitlaatspruitstuk

Bericht door HYvonne »

Nadat we enkele keren een langere rit hadden gemaakt, viel het ons op dat we beiden last hadden van dikke ogen en het gevoel of je oliewalm in je gezicht hebt gekregen.

Wat blijkt?

Er zit een scheur rondom in het midden van het uitlaatspruitstuk!

Wie heeft er nog een goed spruitstuk liggen? of...
Heeft er iemand een tip voor reparatie.

Laat het zich na voorverwarmen ook goed lassen met Mig/Mag met gewone draad?
Trekt het dan niet te veel krom?

Het liefst natuurlijk een ander spruitstuk!
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Met MIG lassen zou ik niet voorverwarmen,dat zou juist kromtrekken
bevorderen.Met koper solderen is ook een goede optie
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Bericht door ed-hz »

Hoi,

scheurende uitlaatspruitstukken zijn een bekend probleem.
Het komt door de verschillende uitzetting van de kop en het spruitstuk.
Lassen met mig/mag kan niet, het is namelijk gietijzer. Ik weet dat roanta zijn spruitstuk gelast heeft met speciaal draad voor gietijzer,
anders kan je het laten repareren met koper geloof ik.
Het makkelijkste, en ook de beste oplossing is om een ander spruitstuk te kopen. Een gerepareerd spruitstuk zal snel weer gaan scheuren omdat de reparatie altijd een verzwakking is t.o.v. het basismateriaal.

Spruitstukken zijn niet goedkoop, ik heb zo'n 200 euro voor de mijne moeten betalen geloof ik..

Doei,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik zag er een staan op marktplaats. Mischien is dat wat.

Ik heb er een reserve, maar gezien de schaarste hou ik die liever zelf. Degene die erop zit heb ik namelijk al een keer laten solderen met koper. Het zit er nu al zo'n jaar of 6 op zonder problemen (klop klop).
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 96
Lid geworden op: za jan 22, 2005 8:54 pm

Bericht door Daan »

gietijzer lassen valt niet zo mee inderdaad

ik zou ook een ander zoeken en er staat er op dit moment 1 op martkplaats
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

Bericht door rodeHY »

Ik heb mijn HY ooit gekocht met een gerepareerd spruitstuk. Nog jaren mee gereden, en uiteindelijk is het spruitstuk gesneuveld toen op een avond (donker, slecht zicht) een idioot hoge en steile verkeersdrempel héél snel op me afkwam. De demper ramde de drempel, het spruitstuk delfde het onderspit. De scheur zat op een andere plek dan de reparatie!
Goed en duurzaam repareren is wel mogelijk, maar het is specialistenwerk en je moet een beetje geluk hebben denk ik. Ik heb destijds een nieuw spruitstuk gekocht. Ik kreeg wel het advies mee om i.v.m. het uitzetten de bevestigingsgaten iets op te boren en de moeren niet al te strak aan te draaien. En bij voorkeur aandraaien bij warme motor.
Gelukkig zijn die té hoge drempels steeds meer en meer uit het straatbeeld verdwenen. De demper van een HY hangt op een kwetsbare plaats. Krijgt de demper een klap, dan zal het spruitstuk daar ook best wat van voelen. Het blijft dus uitkijken, of je nu een nieuw of een gerapareerd spruitstuk hebt. Elders op dit forum is het e.e.a. te lezen over alternatieve uitlaatsystemen.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door HYvonne »

Ik heb inmiddels een nieuw origineel Citroën spruitstuk en wil dit gaan monteren.
Ik zal dit gaan doen op de manier van "vast is vast".
Citroën zal hier vast wel een aanhaalmoment voor bedacht hebben maar ik kan dat nergens vinden.

Wie weet het juiste aanhaalmoment?

Jacques
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Hallo Jacques,

Ik heb helaas geen aanhaalmomenten voor je,
maar houd in ieder geval rekening met het volgende.

Zet het spruitstuk niet te vast!!!
Als je naar het spruitstuk kijkt zul je zien dat de gaten
van de buitenste poorten groter zijn dan van de binnenste
poorten, en ook groter dan de tapeinden.
Dat is om inkrimpen en uitzetten van het spruitstuk
mogelijk te maken. Belemmer dat dus niet door de moeren
te strak aan te draaien!


flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door HYvonne »

Inderdaad Bert, dat van die gaten had ik ook al gezien. Nu wil ik de moeren ook niet te vast draaien en kan ik ook met los beginnen en als het niet dicht zit steeds iets vaster. (ik wil dit spruitstuk heel houden)
Maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt.
Nu heb ik gelijk na aanschaf van mijn bus ook een "duur" werkplaatshandboek gekocht met het idee daar ooit wel eea uit te kunnen halen. Nu heb ik het de eerste keer nodig en wat denk je dat er in staat? HELEMAAL NIETS! (over het uitlaatspruitstuk)
Nu wil ik het weten ook. EN met de juiste kracht vastzetten!!
Even afwachten of er nog meer reaktie komt, wellciht heeft toch iemand de juiste informatie.
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

Bericht door rodeHY »

HYvonne schreef:Nu heb ik gelijk na aanschaf van mijn bus ook een "duur" werkplaatshandboek gekocht met het idee daar ooit wel eea uit te kunnen halen. Nu heb ik het de eerste keer nodig en wat denk je dat er in staat? HELEMAAL NIETS! (over het uitlaatspruitstuk)
.
Mijn reactie is off-topic omdat het op het werkplaatshandboek slaat en niet op het spruitstuk, maar ik heb bovenstaande ervaring al meerdere keren gehad.
Mijn recentelijke vrije uurtjes heb ik mogen besteden aan een remrevisie. Ik moet zeggen dat ik de zoekfunctie op het forum een aantal keren met succes heb gebruikt. Over uitlaten is ook al het nodige geschreven! (Even een woordspeling ter afsluiting: een hot-item!)
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Het advies dat ik ooit kreeg van Harry en Tony over het spruitstuk:

Gaten voor montage even schoonboren (inderdaad veschillende diameters)
binnenste moeren kun je redelijk aandraaien (handvast en dan nog een slagje)
naar buiten toe steeds losser (handvast en een heel kort slagje)

Zo kan je loeihete uitlaatspruitstuk veel meer uitzetten dat je watergekoelde cylinderkop.

Succes,

Stef
HY '76
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Bericht door HYvonne »

Stef gaf al een "praktijk" oplossing voor het vastdraaien.

Ik heb nu ook de waarde die Citroën voorschrijft: 2 kgm = 20 Nm (met dank aan Ben Boortman)

Jacques
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Hallo Jaques.
Je ziet,een beetje hulp kan geen kwaad
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Uitlaatspruitstuk

Bericht door LEiPiE »

Jawel, ik mag mij ook (weer!) tot de mensen rekenen met een gescheurd spruitstuk :(
Dit keer ook flink ook, denk dat wat dat betreft m'n oude spruitstuk er nog beter aan toe is.
Iemand ideeën voor een noodverbandje?
En kan 't kwaad er nog even mee rond te rijden? Mijn motorkap is "redelijk" gasdicht :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 311
Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
Locatie: Terherne

Re: Uitlaatspruitstuk

Bericht door rodeHY »

Ik heb jaren rondgereden met een gelast uitlaatspruitstuk. Na een genadeklap op een verkeersdrempel (demper kwam omhoog, en toen... eide oefening) moest het spruitstuk wel worden vervangen. De tip die ik destijds meekreeg was: boutgaten een beetje opboren en de moeren niet te vast draaien. Het spruitstuk kan nu beter uitzetten en krimpen en hij lekt nèt niet.
In jouw geval zou je het spruitstuk dus kunnen (laten) lassen, gaten iets opboren en niet te vast monteren...

Succes iig!
Plaats reactie