Slecht lopende motor (aka MurpHY's griepje)

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Slecht lopende motor (aka MurpHY's griepje)

Bericht door LEiPiE »

Maar even netjes een nieuw topic:
LEiPiE schreef:Wat je echter nogal mist bij die specifieke foto is het geluid... MurpHY brulde er op los, aangezien een paar kilometer voor die foto, aan het eind van de toertocht de demper aan de bestuurderskant open knalde (en dan ook echt oorsuizend knallen). Met een hamer weer een eind dichtgeslagen, maar dat helpt ook maar zoveel.
Later weer op de plek in het parcours heeft de daar aanwezige ANWBmeneer met ijzerdraad alles op z'n plek gefixeerd.

Wat er echter nog meer speelt: tijdens de tocht heen had MurpHY af en toe even wat momenten dat de motor wat inhield, alleen niet continue. Moest vaker terugschakelen naar z'n twee bij bijvoorbeeld een drempel enzo (normaal doe ik dat niet, rij ik 30, dan zit ik al wel in z'n drie). Want als ik in de lage toeren kwam ging de motor flink sputteren, echt inhouden. Soms hielp het om de choke uit te trekken, maar niet altijd.
Tijdens de toertocht werd het allemaal steeds erger, als ie dan inhield knalde hij er ook aardig op los.
Het is dus waarschijnlijk dat de demper vrij letterlijk opgeblazen is door een flinke bel benzinemengsel dat onverbrand er in terecht is gekomen. Hoewel ik graag het platte model demper de schuld zou geven, denk ik dat een originele demper het ook niet overleeft had.

De terugweg was een spannende, want het inhouden gebeurde nu ook als ik 88 reed (en dat deed ie op de goede momenten zonder enig probleem, af en toe de 90km/u gezien).
Vervolgens als er dan een stoplicht kwam, sloeg hij bij tijd en wijle af en heb dus vervolgens bij de stoplichten aardig de voet op het gas gehouden. Choke hielp daar niet echt, ging ie alleen maar meer van stotteren.
Bij Borne (3.7KM van huis), sloeg ie af en wilde hij ook niet meer starten, sta je dan voor het stoplicht.
Overbrugging gemaakt van m'n huishoudaccu naar m'n normale accu met behulp van een laadkabeltje dat ik al had aangelegd om de accu af en toe eens bij te tanken.
Weer geen succes, geprobeerd te slingeren, wilde ook niet echt.
Toen bedacht dat laadkabeltje een zekering heeft en jawel, die 16A was uiteraard door. Bodemplaten er uit, startkabels er tussen en jawel, we konden weer. Waren net daarvoor op de kleine hikjes startmotor en daarna met duwen aan de kant van de weg geraakt.

Enfin, uiteindelijk thuis gekomen. Nu dus maar eens gaan kijken wat er allemaal mis is. En of de uitlaat nou oorzaak of gevolg is. Hij loopt al een tijdje te knallen als ik een tijdje 80 rijd en vervolgens flink moet afremmen voor een stoplicht. Ik heb een 123-ontsteking, dus daar kan niet zoveel aan fout gaan. Dacht dat het stotteren misschien m'n benzinefiltertje in de carburateur was, maar nee die was schoon.

Wat ik ga doen, sowieso een grote beurt met:
- verse olie (hij lekt overigens al een tijdje niet meer veel),
- vers koelwater (daar stond wat bruin schuim op na een ritje),
- carburateur er af en schoonmaken
- luchtfilter controleren
- bekabeling nalopen
- misschien extra benzinefiltertje voor de electrische benzinepomp plaatsen
- bougies er weer allemaal uit (maar had nr 1 gecontroleerd en die was netjes voorzien van slechts een dun laagje bruine aanslag)
- kleppen controleren/stellen (Ree)
- bougiekabels controleren (Ree/HYvonne)
Ree schreef:Vergeet je kleppen niet te stellen als je dat niet recent gedaan hebt ;)
Zijn je bougiekabels nog goed?
Ottje schreef:Filmpje gezien ... èn gehoord !
Kan het zijn dat jouw motor niet constant op 4 pitten draait ?
HYvonne schreef:Ik herken dit probleem helemaal en heb meer dan 1 jaar gezocht naar de boosdoener........en vandaag gevonden!
Haal je bougiekabels er eens uit en bekijk nauwkeurig of er geen (schuur)beschadigingen aan zitten. Ik heb uiteindelijk na alle andere mogelijkheden uitgesloten te hebben de kabels bekeken en gezien dat er schuurplekjes zijn op plaatsen waar bijvoorbeeld de kabel tegen de chokekabel aanschuurd en waar een andere kabel tegen het lekplaatje onder de carburateur schuurde. Hier sloeg de vonk soms door en dan begon het inhouden. Heel onregelmatig en zonder enige aankondiging. Bij meer toeren was dan de vonk sterk genoeg om de bougie te laten ontsteken. Vandaag nieuwe bougiekabels geplaatst (silicone met koperkern ivm 123 ontst.) en het resultaat heeft mij wel héél erg blij gemaakt. Ik heb vanavind een extra langen testrit van 2 uren gemaakt, ik kreeg er geen genoeg van! Eindelijk weer normaal relaxt rijden. De bougiekabels heb ik uit het HY magazijn en deze zijn met een lange bougiekap zodat ik nu geen extenders meer op de bougie heb, ook hier dus geen gevaar meer voor overspringen van de vonk naar de schacht.

Tip: kijk dus eerst naar je kabels en ik denk dat je dan je probleem getackeld hebt.

Doordat je steeds de choke hebt uitgetrokken en je bus op benzine loopt, krijg je een verzameling onverbrande benzine(dampen) in je uitlaatpot die uiteindelijk heeft gezorgd voor een fikse knal met bekend gevolg.
succes!
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo aug 25, 2010 12:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Slecht lopende motor (aka MurpHY's griepje)

Bericht door LEiPiE »

Gisteravond de volgende onderdelen bekeken / uit elkaar gehaald / schoongemaakt:
bougiekabels:
ik zie er zeer weinig beschadigingen aan, paar hele lichte krasjes, maar meer ook niet. Denk dat ik ze terugplaats met een stuk verwarmingsbuisisolatie op de gevoelige plekken

klepdeksel:
wat olieaanslag, maar niet bijzonder, beetje schoongeveegd en ontluchtingsfilter gepoetst
Heb wel het idee dat het ventiel misschien niet super werkt, weet niet hoe sterk het normaal is, kon er enigzins doorheen blazen maar minder makkelijk dan de goede kant op

carburateur:
helemaal open gehaald, was vrij schoon eigenlijk. Zit alleen nu nog even met een schroefje dat ik over heb :shock:
Moet de foto's er even op nakijken waar ie hoort te zitten, maar heb eigenlijk geen bijbehorend gat over...

luchtfilter:
was vooral aan de kant van de waterpomp aan de buitenkant flink onder olie en vuil en aan de binnenkant aan de kant van de klepdekselontluchting, lijkt olie in geslingerd te zijn dus vanuit het klepdeksel en vervolgens binnendoor naar de andere kant te zijn gelopen. Filter zelf (papiertype van HY team) is vrij schoon, alleen onderste lamellen zijn wat donkerder door de olie denk ik.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

HYvonne schreef:Tip: kijk dus eerst naar je kabels en ik denk dat je dan je probleem getackeld hebt.
Je kan meten of alle kabels ongeveer dezelfde weerstand hebben en je kan de motor in het pikkiedonker laten draaien om te kijken of je ergens vonken ziet. Zijn ze nog lekker soepel? Koop anders gewoon een nieuw setje als je dat de afgelopen vijf jaar nog niet gedaan hebt ;)

Is je tankontluchting trouwens nog goed? Daar kan het inhouden ook aan liggen. Het knallen niet, maar dat kan weer een andere oorzaak hebben.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Ik had inderdaad in één van de bougiekabels een véél hogere weerstand! Beschadigingen hoeven niet groot en duidelijk te zijn om een stroom te laten lekken naar een dichtbij liggende aarde.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat is waar ja, doormeten staat voor vanavond op het programma :D
Wat kost zo'n setje 123-bestendige bougiekabels, is dat net als bij Citroworld in de orde van 25 euro?

Daarna: koelwater aftappen, alle waterleidingen los, radiator los en alles doorspuiten met de tuinslang.
Olie aftappen en misschien mezelf pesten met het loshalen van de carterpan als er veel drap onder in zit.
Hoewel ik dat beter kan doen als ik ook nieuwe kurkpakkingen bestel.

Heb de demper zo goed en zo kwaad als het in-situ ging dicht gelast, nog steeds wel een beetje gebrom want ik kon niet bij het laatste stukje komen met de lastoorts. Nog geen zin gehad het ding er weer af te halen met het hele circus van daarna weer monteren :D
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:Wat kost zo'n setje 123-bestendige bougiekabels, is dat net als bij Citroworld in de orde van 25 euro?
Dat was ik vorige maand kwijt bij Leo Ruigrok, maar ik weet niet zeker of hij ook aan particulieren levert. Veel meer hoeft het in ieder geval niet te zijn.
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Let op met bougiekabels, je moet koperkernkabels hebben en geen koolstofkern!

Ik weet niet welke die van Geert zijn. Ik heb nu siliconenkabels met koperkern en een lange bougiekap zodat ik geen extenders (verlengstukken) met bijbehorende problematiek meer nodig heb. De kabels kosten in het HY magazijn als set (5 st.) 39,80 euro, niet goedkoop maar wel de juiste!
Door die langere bougiekapjes heb ik nu zekerheid dat de kabel op de bougie ziet en niet er tegenaan en dan ook kan overslaan naar de schacht. Daarnaast zijn er 2 verbindingen minder en door het ontbreken van de isolatorstift om de verlengers minder kans op overslaan van vonk naar schacht!
Al met al een echte aanrader!
Je moet dan wel om de bougie uit de schacht te krijgen de beschikking hebben over zo´n flexibel grijpertje dat je bij alke automaterialenzaak krijgt. Je kunt de bougie daarmee ook mooi in de schacht laten zakken zodat de electrodeafstand goed blijft.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Je kan ze ook gewoon losdraaien en dan voorzichtig de kabel er weer opzetten om ze te pakken toch ?
Maar verder ben ik het met Jacques eens hoor, prima spul
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ha, alvast gevonden waar dat extra schroefje van de carburateur moet, is de choke sproeier denk ik. In ieder geval hoort hij onder het kapje van de choke :D
Toch fijn al die foto's van de vorige keren dat er wat open lag :D
(en ja, al die foto's komen weer een keer online, alleen hoe en wat...)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Foto's in http://picasaweb.google.nl/ewaldb/100825MurphyOnderhoud

Nou, de bougiekabels zijn op zich wel wat vaag:
- 1 rood: 14.4KOhm
- 2 groen: 13.9KOhm
- 3 blauw: 9.4KOhm
- 4 geel: 9.0KOhm
- bobinekabel: 6.9KOhm

En dat is ook op volgorde van lengte ongeveer, hoewel blauw korter is dan geel.
Ze zijn allemaal hetzelfde soort kabel ("Hotwires Silicone High Performance 08790"), alleen geel en blauw hebben een andere hoes aan de bougiekant.

Ik vind het eigenlijk nogal een weerstand voor een dikke koperdraad... maar naar ik zo lees komt dat doordat het dan ontstoorde kabels zijn. Kan kloppen, want de autoradio doet het gewoon goed ;)
Zou alleen verwachten dat ze allemaal dezelfde weerstand zouden moeten hebben (en dan dus dezelfde lengte moeten zijn blijkbaar - is dat zo bij de set van 't HY Team?).

Daarnaast gedaan vandaag: uiteraard het schroefje van de carburateur er weer in gezet.
Verder koelwater afgetapt... was eigenlijk prachtig van kleur, zou het bijna zo weer terug gieten, ware het niet dat ik een deel had opgevangen in een oude olie jerrycan en nu dus die olie er bij in zit :)
Uiteraard spetterde het lekker alle kanten op, dus mijn garage vloer is wel weer onkruidvrij denk ik zo (eigenlijk geen idee of je dit ook naar de milieustraat behoort te brengen, vind het eigenlijk wel mooie onkruidbestrijder).

Daarna de radiator losgehaald, doorgespoeld (evens vrij helder water), afgedroogd en later wat bijgewerkt met Motip tectyl-achtig spul.
Slangen los gehaald, hebben een licht laagje roestaanslag, maar niet echt bijzonder. Ook doorgespoeld, roestlaagje blijft zitten.

Omdat de radiator nu toch er af is, kon ik wat beter bij de demper en die dus nog maar weer een lading lasrupsjes er bij gegeven. Ook ontdekt dat de in-pijp aan de achterkant doorgescheurd is, op de tast geprobeerd dicht te lassen, blijft wel zitten voorlopig.

Plekken rondom deurscharnier gisteren in de anti-roest gezet en vandaag dicht geplamuurd (boe! plamuur! boe!), morgen even schuren en spuiten.

Morgen verder:
- water weer aansluiten, heb alleen niet meer genoeg koelvloeistof meer staan, dus eerst maar met puur water, of misschien kom ik nog wel langs de Makro voor een nieuwe voorraad, heb ook olie nodig eigenlijk.
- klepspeling controleren (daarstraks even met de slinger gedraaid, klinkt allemaal netjes verder)
- carburateur en klepdeksel en kabels er weer op
- kijken of de motor het nog doet
En dan daarna de komende dagen volksfeest in Winterswijk (dat zal wat worden met de regen).
Wil proberen een gaatje te vinden om naar Buurse te gaan, maar weer niet of dat lukt
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

LEiPiE schreef:... dus eerst maar met puur water, of misschien kom ik nog wel langs de Makro voor een nieuwe voorraad,
Eerst naar de Makro! Van water komt ROEST

En volgens mij heb je niet het juiste type bougiekabels. Niet zeuren en meteen een nieuw setje uit het magazijn halen. Hoort bij normaal onderhoud ;)
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

....over die 25 euro kom je ook wel overheen :P

Als je motor straks weer als een naaimachine uh...HY draait dan is het het geld wel waard.
En uit je ohm metingen blijkt ook dat één een hogere weerstand heeft?

Succes
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De langere kabels horen meer weerstand te hebben; die metingen lijken me prima.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Oh nee hoor, geld voor de kabels is niet het probleem.
Ik vervang alleen niet zo snel dingen die nog gewoon goed lijken te zijn :D
Hoewel deze kabels de afgelopen 5 jaar hun werk goed hebben gedaan kan het inderdaad geen kwaad ze eens te vervangen.
Mailtje naar het HY team gestuurd voor de kabels (en de vraag of ik niet vooruit kan betalen, ik vind rembours zo'n dure onzin).

Maar voornaamste reden van het doormeten was juist om te kijken of er een probleem zit in de kabels, dat lijkt dus niet zo te zijn, dus moet ik weer verder zoeken.

Daarnet voor ik naar kantoor ging nog even de olie afgetapt en MurpHY zo laten staan, kan ie mooi helemaal leeg druipen, zit straks geen druppel vloeistof meer in (behalve de benzine).
Wat me er aan doet denken dat ik vanavond ook even moet kijken voor zo'n goedkoop benzinefiltertje om voor de electrische pomp te plaatsen als dat nog past.
En de tankontluchting bekijken (meteen kijken hoe erg het ondertussen met de onderste balk achter de tankplaat is).

Overigens blijkt mijn garage met dit soort stortregens niet helemaal waterdicht te zijn, valt mooi een gestage stroom druppels op de neus van MurpHY (heb er een bakje op gezet :D).
Oh ja en zoals misschien op de foto's gezien: ik heb beide voordeuren er even afgehaald, dat klust toch wel een stuk fijner!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik heb nog even naar je foto's gekeken en de bougiekabels die je nu hebt zijn van het type dat niet goed samengaat met de 123 ontsteking. Ook niet als ze nog in goede staat zijn. Het griepje kan heel goed veroorzaakt worden door deze kabels.
Plaats reactie