Slecht lopende motor (aka MurpHY's griepje)

Moderators: LEiPiE, Le Camion

HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Slecht lopende motor (aka MurpHY's griepje)

Bericht door HYvonne »

LEiPiE schreef:ik vind rembours zo'n dure onzin
Daar heb je volkomen gelijk in en dat vinden ze bij het HY Team ook.
Als je nu materialen besteld, krijg je op verzoek een mailtje (of telefoontje) met het te betalen bedrag. Je maakt dat over en het artikel gaat de deur uit. Je hebt zo alleen de normale portokosten en niet de dure rembours. :D
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:Ik heb nog even naar je foto's gekeken en de bougiekabels die je nu hebt zijn van het type dat niet goed samengaat met de 123 ontsteking. Ook niet als ze nog in goede staat zijn. Het griepje kan heel goed veroorzaakt worden door deze kabels.
Maar toch gek dat ze de afgelopen jaren het toch goed hebben gedaan :D
De kabels zaten al bij de bus met de oude motor en oude ontsteking en zijn mee over gegaan naar eerst de 123 en vervolgens de tweede motor met de 123.

Gisteravond alle waterwerken weer in elkaar gezet en er weer 7 liter koelvloeistof in gegoten. Drie liter olie over de kop uitgegoten, waterpomp gesmeerd en paar keer rond gedraaid met de slinger.
Voornaamste reden om 'm nog even af te vullen was ook roest: alles laten staan zonder een vloeistof er in, in een vochtige garage... dus systeem is nu weer mooi dicht
Geen tijd meer om verder af te bouwen met carburateur e.d., iets met haastige spoed. Het is zondag nog steeds nat, dus dan zal Buurse ook wel aardig verzopen zijn, dus sla ik maar weer over :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

HYvonne schreef:
LEiPiE schreef:ik vind rembours zo'n dure onzin
Daar heb je volkomen gelijk in en dat vinden ze bij het HY Team ook.
Als je nu materialen besteld, krijg je op verzoek een mailtje (of telefoontje) met het te betalen bedrag. Je maakt dat over en het artikel gaat de deur uit. Je hebt zo alleen de normale portokosten en niet de dure rembours. :D
Inderdaad berichtje van Fons dat ik morgen een berichtje krijg, maar vermoedelijk ben ik dan verplicht aan de zuip hier in het wonderschone Winterswijk :D
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Goh ... denk dat het aan de tijd van het jaar ligt ... maar óók Otje begon griepverschijnselen te vertonen ... identhiek aan MurpHY ...
Starten op 2 à 3 pitten en na enig dóór-gassen weer op alle 4. Heb er óók eens een bougie uitgedraaid en meteen raak: heb nog exemplaren met een rubber-schacht om de verlengstift heen en dat rubber is aan het barsten en scheuren. Meteen bij Geert een setje nieuwe bougies, bougie-stiften en isolatie-kokers gehaald.
Wordt weer een héél nuttige zaterdag !
maar vermoedelijk ben ik dan verplicht aan de zuip hier in het wonderschone Winterswijk
Ach ja ...bekend spreekwoord luidt: "zo baas ... zo auto ..."
Zal dus inderdaad tóch wel iets met elkaar te maken hebben ... :D
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou de motor zit weer helemaal in elkaar en loopt redelijk als vanouds. Als in: vrij aardig, maar nog wel af en toe beetje gesputter. Nog geen testrit gemaakt (met dit weer is 't dan wel fijn als ook de deuren er weer aan zitten ;)).
Alle bougieskabels even een voor een los gehad, maar 1 missende bougie klinkt toch wel anders.
Eerst volgende dat ik ga doen is kleppenstellen. Kan ik tenminste de carburateur nog een keertje opnieuw goed vastschroeven, was vergeten er wat vloeibare pakking tussen te doen.
(iemand al een handige manier gevonden om die achterste moer vast te maken? m'n halve steeksleutel kan ik helaas niet meer vinden)

En toch maar eens de klem van het luchtfilter vervangen, krijg 'm niet helemaal vast. Maar spelend met het luchtfilter merk ik geen verschil in het lopen van de motor.
Sowieso al wat klemmen moeten vervangen.

Tevens m'n chassisnummer wat opgewerkt met een graveerstift, heeft nog bijna twee jaar de tijd om weer wat verweerder te worden en dus minder op te vallen :p
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Zie mijn reactie d.d. 28-08 jl: nieuwe bougies + schachten geplaatst en zie: 't motortje snort weer als een naaimachientje !
Overigens blijken mijn bougie-doppen dérmate lamg dat ik de geleverde (standaard-lengte ?) isolatie-schachten (soort bakeliet en eigenlijk bestemd voor een DS) precies doormidden kon zagen om de boel uitstekend te isoleren tegen "wilde vonken"...

Daarnaast ... was al jaar en dag gewend dat Otje, eenmaal gestald na enige rit, als een soort afscheid onregelmatig "scheetjes liet". Heb daar nooit veel aandacht aan besteed totdat afgelopen weken die "scheetjes" in frequentie toenamen en een hevige indigestie deden vermoeden ... en dus om nadere aandacht vroegen ...
Moet zeggen: het duurde even voordat twee paar oren uiteindelijk ontdekken wáár toch dat geluid vandaan kwam ...
Wat blijkt: door de opwarming van de motor zet het koelwater uit. Aangezien ik de radiateur altijd tot de nok toe met koelwater gevuld houd ontstaat er dus een soort "overdruk" in het koelsysteem. En perst Otje de eventuele overtollige lucht (en water) via de vuldop van de radiateur eruit ... maar dan met stoten ... gelijk stevige scheten ...
Op dát punt kan ik dus weer "rustig slapen"...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Hoe is het met MurpHY? Ligt hij nog in de garage uit te zieken? :(
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heb vandaag de nieuwe bougiekabels binnengekregen (met 2 bobinekabels overigens :s).
Kostte wat meer tijd om ze te monteren, door de volgende valkuilen waar ik intrapte:
- oude dopjes netjes overgezet, bougies er in en er dan achterkomen dat ze er niet op moesten
- oude afdichtdoppen in eerste instantie niet mee overgezet, dus daarna alsnog over de kabels moeten prutsen

Ik ben om eerlijk te zijn niet onder de indruk van deze kabelset ten opzichte van m'n oude kabels. Aan de kant van de verdeler wel, goede afdichtingen daar. Aan de bougiekant daarentegen: die lange stift klemt niet echt super, er zit een klein verend richeltje in wat dan in de schroefdraad van de bougiekop grijpt. Het lange eind van de aansluiting verplicht je sowieso de oude afdichtingen over de kabels heen te krijgen zodat die lange stokken tenminste op hun plek blijven, want ze kunnen alle kanten op. Goed dat ik die doppen heb, ze worden niet mee geleverd. En ze zijn Duits :P

Maar goed, hij loopt er niet veel anders om. Laatste minuten draaide hij vrij constant. Daarvoor viel ie wel eens weg en heb daar de oorzaak nog niet van gevonden. Ik verdenk het ventiel in de klepdekselontluchting. Als ik daar aan morrelde viel de motor soms uit. Met de choke lichtjes uitgetrokken draait ie ook zonder de slang op het inlaatspruitstuk, druk je de choke dan in dan valt de motor uit tenzij je het gat op het inlaatspruitstuk dan dicht houdt. Dat zal wel kloppen denk ik?

Aan de andere kant had ik ook het idee dat (vreemd genoeg) als ik bougiekabel 1 er uit trok, dat 't amper verschil maakte en ook dat ik met de vervroeging kon klooien en dat dat wisselende effecten had. Allemaal vaag en niet wetenschappelijk onderzocht nog :D
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Ik begrijp het niet helemaal. Ik heb de indruk dat je de bougiekappen niet vast genoeg op de bougies hebt gedrukt, het is niet een klikje maar meerdere klikjes/draadwindingen). Bij mijn bus staan ze stevig rechtop en ik heb ook de kapjes (die de schacht afdekken) er niet meer op zitten. Probeer eens of dat niet beter lukt.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

En maak eerst je grote beurt even af voordat je weer andere dingen gaat verdenken. :P
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Hee Ewald,

Ben na een jaar weer eens op het forum terecht gekomen. en zag je mail met sputterproblemen. Heeft die van mij ook een tijd gehad; af en toe een klapje overslaan. totdat ik de massakabel (accu naar chassis en chassis naar motor) had vernieuwd, dat was een wereld van verschil! blijkbaar is de 123-ignition daar gevoelig voor.
Vroeger op de MTS al geleerd van meneer Ohmstroom (Oosterom); halfgeleiders werken maar half! (ja dat was dan ook 18 jaar geleden)

Groeten uit Afrika!

Stef
HY '76
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Stef schreef: blijkbaar is de 123-ignition daar gevoelig voor.
Hey Stef!

Je hebt helemaal gelijk. De 123 is daar zelfs zo gevoelig voor dat er in de handleiding expliciet staat je een aparte massadraad voor de 123 naar de min van de accu moet aanleggen. Nu is dat niet nodig als de massa van je accu in orde is, maar het staat er zeker niet voor niets.

Grtn,

Ree
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Stef schreef:Hee Ewald,

af en toe een klapje overslaan. totdat ik de massakabel (accu naar chassis en chassis naar motor) had vernieuwd, dat was een wereld van verschil! blijkbaar is de 123-ignition daar gevoelig voor.
Groeten uit Afrika!

Stef
Vond ik bij toeval, deze opmerking. Op zich draait het blok keurig rond, tijdstip gecontroleerd met stroboscoop, is en blijft keurig, ook op toeren, maar precies zoals Stef zegt, af en toe een klapje overslaan. Met name stationair valt het op.

Ik ga maar eens op zoek naar een nieuw massa-kabel, want de huidige oogt behoorlijk authentiek zeg maar..... Ben benieuwd.

gr CitrofielNL
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dit weekend de hele uitlaat weer aangepakt, hij zit nu echt zo goed als luchtdicht, behalve aan het uiteinde ;)
En wat schetst mijn verbazing... hij is ook stationair weer mooier gaan lopen...
Plaats reactie