luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Rohu
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 64
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 12:39 pm
Kenteken: EB-42-42
Locatie: Den haag
Contacteer:

luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door Rohu »

Hello all,

Even een vraag van iemand die nog heul (heul! heul!) veul moet leren over zijn bus.
Die kantelklep, boven op de motor; waar is die eigenlijk voor? Heeft dat ook met zomer- en wintergebruik te maken?
(hij staat zo prachtig voor de deur van mijn nieuwe huis, denk erover om hem te laten overwinteren. Kan ik gelijk het interieur opfrissen...)

Groet!
Roland
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door Ree »

Inderdaad, als de klep dicht is staat ie op de "winterstand". Dan krijgt de motor warmere lucht aangezogen omdat de aangezogen lucht langs het uitlaatspruitstuk gaat. Eigenlijk heb ik geen idee wat het nut ervan is. Hoe kouder de ingeblazen lucht, hoe efficienter de ontploffing. Ik heb hem altijd open staan, maar ik rij 's winters ook niet.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door LEiPiE »

Voornaamste reden is dat de carburateur zou kunnen bevriezen. Ook bij temperaturen boven 0 kan dat gebeuren. Meeste wordt afgevangen als je de grillhoes gebruikt, maar kan me voorstellen dat dat bij kouder weer niet voldoende is.

Misschien ten overvloede: die klep heeft alleen nut als je ook daadwerkelijk een dikke rubberslang hebt die het luchtfilter met een kapje over de middelste buizen van het uitlaatspruitstuk verbindt.
(MurpHY heeft 'm er op dit moment bijvoorbeeld niet op zitten, zodat ik makkelijker de staat van het spruitstuk kan zien :)).

Overigens heb ik 'm volgens mij ook nog nooit bewust gebruikt, maar ook ik rij amper als het echt koud is. Dan is er meestal gestrooid en dat doe ik 'm als het even kan niet aan :D
Vraag me af wat er gebeurd als je een fohn op het luchtfilter aansluit, heb je dan een turbo? :mrgreen:
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door Ree »

Voordeel: een turbo, je moet wel wat grotere sproeiers in je carburateur monteren.

Nadeel: je hebt een lang verlengsnoer nodig als je op pad gaat :lol:
Gebruikersavatar
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 209
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
Kenteken: 33-AB-38
Locatie: langweer

Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door brammie »

of een grote aggregaat op een aanhanger zetten
om het extra benzine verbruik nog iets op te voeren
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door HYvonne »

Ree schreef: Nadeel: je hebt een lang verlengsnoer nodig als je op pad gaat :lol:
Brammie schreef: of een grote aggregaat op een aanhanger zetten :lol:
Jullie hebben geen idee wat voor geheime energiecentrale Ewald achter zijn bestuurdersstoel heeft staan 8)
Bijlagen
energiecentrale.jpg
energiecentrale.jpg (74.76 KiB) 11973 keer bekeken
Gebruikersavatar
brammie
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 209
Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
Kenteken: 33-AB-38
Locatie: langweer

Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?

Bericht door brammie »

mooie batterijtjes

alleen met zulke snoertjes krijg je nooit alle stroom eruit om je turbo op te jagen
heb je minstens 50kwadraads voor nodig
kabel niet mantel! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
Plaats reactie