luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 64
- Lid geworden op: wo apr 08, 2009 12:39 pm
- Kenteken: EB-42-42
- Locatie: Den haag
- Contacteer:
luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
Hello all,
Even een vraag van iemand die nog heul (heul! heul!) veul moet leren over zijn bus.
Die kantelklep, boven op de motor; waar is die eigenlijk voor? Heeft dat ook met zomer- en wintergebruik te maken?
(hij staat zo prachtig voor de deur van mijn nieuwe huis, denk erover om hem te laten overwinteren. Kan ik gelijk het interieur opfrissen...)
Groet!
Roland
Even een vraag van iemand die nog heul (heul! heul!) veul moet leren over zijn bus.
Die kantelklep, boven op de motor; waar is die eigenlijk voor? Heeft dat ook met zomer- en wintergebruik te maken?
(hij staat zo prachtig voor de deur van mijn nieuwe huis, denk erover om hem te laten overwinteren. Kan ik gelijk het interieur opfrissen...)
Groet!
Roland
Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
Inderdaad, als de klep dicht is staat ie op de "winterstand". Dan krijgt de motor warmere lucht aangezogen omdat de aangezogen lucht langs het uitlaatspruitstuk gaat. Eigenlijk heb ik geen idee wat het nut ervan is. Hoe kouder de ingeblazen lucht, hoe efficienter de ontploffing. Ik heb hem altijd open staan, maar ik rij 's winters ook niet.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
Voornaamste reden is dat de carburateur zou kunnen bevriezen. Ook bij temperaturen boven 0 kan dat gebeuren. Meeste wordt afgevangen als je de grillhoes gebruikt, maar kan me voorstellen dat dat bij kouder weer niet voldoende is.
Misschien ten overvloede: die klep heeft alleen nut als je ook daadwerkelijk een dikke rubberslang hebt die het luchtfilter met een kapje over de middelste buizen van het uitlaatspruitstuk verbindt.
(MurpHY heeft 'm er op dit moment bijvoorbeeld niet op zitten, zodat ik makkelijker de staat van het spruitstuk kan zien
).
Overigens heb ik 'm volgens mij ook nog nooit bewust gebruikt, maar ook ik rij amper als het echt koud is. Dan is er meestal gestrooid en dat doe ik 'm als het even kan niet aan
Vraag me af wat er gebeurd als je een fohn op het luchtfilter aansluit, heb je dan een turbo?
Misschien ten overvloede: die klep heeft alleen nut als je ook daadwerkelijk een dikke rubberslang hebt die het luchtfilter met een kapje over de middelste buizen van het uitlaatspruitstuk verbindt.
(MurpHY heeft 'm er op dit moment bijvoorbeeld niet op zitten, zodat ik makkelijker de staat van het spruitstuk kan zien

Overigens heb ik 'm volgens mij ook nog nooit bewust gebruikt, maar ook ik rij amper als het echt koud is. Dan is er meestal gestrooid en dat doe ik 'm als het even kan niet aan

Vraag me af wat er gebeurd als je een fohn op het luchtfilter aansluit, heb je dan een turbo?

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
Voordeel: een turbo, je moet wel wat grotere sproeiers in je carburateur monteren.
Nadeel: je hebt een lang verlengsnoer nodig als je op pad gaat
Nadeel: je hebt een lang verlengsnoer nodig als je op pad gaat

- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
of een grote aggregaat op een aanhanger zetten
om het extra benzine verbruik nog iets op te voeren
om het extra benzine verbruik nog iets op te voeren
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
Ree schreef: Nadeel: je hebt een lang verlengsnoer nodig als je op pad gaat
Jullie hebben geen idee wat voor geheime energiecentrale Ewald achter zijn bestuurdersstoel heeft staanBrammie schreef: of een grote aggregaat op een aanhanger zetten

- Bijlagen
-
- energiecentrale.jpg (74.76 KiB) 11972 keer bekeken
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 209
- Lid geworden op: ma jul 20, 2009 4:56 pm
- Kenteken: 33-AB-38
- Locatie: langweer
Re: luchtklep op de motor, waar is die eigenlijk voor?
mooie batterijtjes
alleen met zulke snoertjes krijg je nooit alle stroom eruit om je turbo op te jagen
heb je minstens 50kwadraads voor nodig
kabel niet mantel!

alleen met zulke snoertjes krijg je nooit alle stroom eruit om je turbo op te jagen
heb je minstens 50kwadraads voor nodig
kabel niet mantel!



http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie