Loopt perfect maar geen lauwe start

Moderators: LEiPiE, Le Camion

MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 270
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
Kenteken: 14-VR-VF
Locatie: Hilversum

Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door MicHYl »

Na het vervangen van standaardzaken zoals bobine, rotor + huis, contactpuntjes, bougies, bougiekabels, etc. heb ik dmv een stroboscooplamp de ontsteking netjes gesteld.
Sinds dat moment start en loopt HY als nieuw; 1x rond = gegarandeerd starten.

Wat ik tijdens een langere rit heb gemerkt is dat hy nauwelijks of niet meer te starten is wanneer je een lange rit hebt gemaakt en hym ca. 5 minuten uitzet (op een pontje bijvoorbeeld, of een tankstation)!

De startmotor is splinternieuw, accu is splinternieuw, bekabeling + klemmen zijn nieuw..

Na heel lang starten slaat hij vaak wel aan, maar erg moeizaam. Zodra hy dan loopt, loopt ie weer perfect.

Opmerking: ik heb wel rare electrische storingkjes in het dashboard: zodra ik de dashboardverlichting hoger draai, daalt het benzinepeil. Echter als ik dan de verlichting aan doe stijgt het peil weer naar een ander (fictief) niveau.
Het contactslot is ook niet helemaal jofel: de sleutel kan eruit gehaald worden in alle standen, en soms moet ik het contactslot een paar keer heen en weer draaien voor de dashboardverlichting en knipperlicht werkt. Gelijk het contactslot vervangen zou kunnen, maar als het niet hoeft liever niet (verschillende sleutels + geld).

Ik begrijp dat het contactslot een cruciale rol speelt in het verbinding maken tussen ontsteking en motor, en dan minimale storingen hier voor veel ellende kunnen zorgen. Maar toch twijfel ik hier: zou ik de ontsteking niet net verkeerd hebben gesteld? Ik heb een markering aangebracht op het vliegwiel en het blok (pen in gat), en die twee markeringen dmv stroboscoop exact gelijk gezet. Geen 12 graden (ofzoiets) afwijking genomen. Zou dat het probleem niet kunnen zijn?

Beetje onduidelijk probleem weer, maar hopelijk kan iemand er iets zinnigs over zeggen...? :cry:
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Ree »

Start je plankgas zonder te pompen? Dat moet bij een warme motor.

Anders kan het je bobine zijn. Die doet het vaak minder als ie heet is, en tijdens de start heb je juist een goede vonk nodig.

Al je overige probleempjes zijn "normaal". Je hebt ergens geen goede massa waardoor je benzinemeter fluctueert en je contactslot is wat versleten, maar dat heeft niets van doen met dit startprobleem.
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 270
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
Kenteken: 14-VR-VF
Locatie: Hilversum

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door MicHYl »

Ik herkende de gewone probleempjes ook al van de Dyane: vaak moet je gewoon een dag wachten en dan werkt alles weer :mrgreen:

Ik start (of beter gezegd ik probeer te starten) zonder gas geven. Is dat niet goed? Met gas geven lijkt hij te verzuipen, een benzineluchtje.
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Ree »

Volgens het instructieboekje moet je bij warme motor plangas starten. Als ie echt heet is, start ie ook prima zonder gas, maar als ie wat afkoelt doet wat extra gas wonderen. Wel oppassen dat je hem niet verzuipt, want dat gebeurt heel snel, ook bij warme motor. Pas ook op dat je de motor na de start niet in de toeren laat schieten.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door LEiPiE »

Het boekje zegt idd gasgeven bij starten met warme motor, maar ik heb niet het idee dat het iets uitmaakt (ik geef meestal een beetje gas, of veel, afhankelijk van hoeveel Golfjes e.d. er in de buurt zijn ;)). MurpHY start juist beter zonder gas geven lijkt het, bij warme motor is 't 1 tikje en hij draait.
Vraag me af waarom het voorgeschreven wordt eigenlijk...
Het is idd gaspedaal volledig intrappen, startknop indrukken en zo gauw hij aanslaat weer gas los laten, misschien dat een manier is om te verzekeren dat ie meteen rond gaat. Heb zelf een electrische benzinepomp en een 123 ontsteking, misschien dat die het niet nodig hebben.

Een benzinelucht lijkt me inderdaad verzuipen, maar ik neem aan dat dat is als ie al aardig wat rondjes op de startmotor heeft gedaan en niet aangeslagen is?

Dat je je sleutel in elke stand uit je contactslot kan halen is volgens mij normaal. Zo kun je met lopende motor tenminste nog een deur van het slot of op slot doen. Nou is mijn slot ook totaal versleten (je kunt 'm met een koffielepeltje of als je stevig nagels hebt zo starten), dus misschien is dat niet gebruikelijk.

Ik zat net als Ree ook aan de bobine te denken, maar ja die heb je net vervangen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 270
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
Kenteken: 14-VR-VF
Locatie: Hilversum

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door MicHYl »

Ook zag ik gisterenavond dat de niet electrische benzine pomp wat zevert rond het handmatige pomp hendeltje. Dat wijst misschien op een gebrek aan benzine?

Ik zal het vanavond nog eens proberen na een ritje, vol gas intrappen en dan doorstarten tot ie loopt.
Wel heb ik gemerkt dat als ik de (warme) motor uitzet, niet al te lang wacht en dan weer start dat het starten-lopen is.
Zodra hij iets kouder wordt lukt het weer totaal niet.
Tot hij helemaal koud is, dan is het weer perfect starten.

Wat ik zeg: vaag :shock:
Daarom zat ik aan wat electronisch te denken (zover hy dat heeft dan), of de ontsteking.
Maar misschien ook wel het co-gehalte? Of begin ik nu echt te raaskallen??
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door LEiPiE »

Even ergens anders gespiekt waar men noemt:
- carterontluchting nakijken (da's de slang van kleppendeksel naar inlaatspruitstuk, daar zit een ventiel in dat maar 1 kant op hoort te werken), hoewel als daar iets mee mis is dan loopt ie ook normaal niet lekker
- 'vapor lock': benzine wordt al te warm in de leiding waardoor die daar al gasvormig wordt, ik denk dat daar het volgas-starten-advies tegen bedoeld is
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Ree »

Ga nou eerst maar eens starten volgens het boekje. Je zal zien dat het werkt. :)

Ree
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Matthijs164 »

De warme start met gaspedaal ingetrapt is juist om verzuipen tegen te gaan. Immers, bij volledig geopende gasklep zal het vacuum bij langzaam draaiende motor gering zijn en wordt er dus weinig benzine meegezogen.

Zoals eerder geschreven is de ontsteking bij het starten kritisch en slaan de bougies gemakkelijk nat omdat het inlaatkanaal warm is en dus de benzine niet neerslaat in de inlaat zoals bij de koude start. Vandaar dus de instructie met ingetrapt gaspedaal te starten.

Overigens is dit ook de manier een verzopen motor aan de gang te krijgen. Gas vol in, geen choke en doorstarten.

Het probleem is overigens dat veel mensen pompen met het gaspedaal bij de start. Dit heeft tot gevolg dat de acceleratiesproeier keer op keer bekrachtigd wordt en de motor dus zeker verzuipt. Dus: gas in en vasthouden tot de motor loopt en dan rustig lossen.

Gr, Matthijs
michel
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 71
Lid geworden op: ma mei 03, 2010 7:39 pm

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door michel »

als je contact slot af en toe dienst weigert kun je hem ook eens uit elkaar halen.
dan moet je met een klein boortje die 2 nageltjes uit boren waar het ding mee in elkaar zit .
dan maak je hem voorzichtig open en dan komen er 2 koperen balletjes en 2 veertjes uit.
waarschijnlijk zijn die koperen balletjes op 1 plek ingesleten met een klein vijltje of schuur papier kun je ze weer wat ronder maken.
smeer heel het spul met een weinig koper vet of contact spray en zet hem weer inelkaar
met 2 kleine boutjes ( M2 of 3)
heb ik bij onze bus 2 jaar geleden ook gedaan en doet het nog steeds prima.
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1054
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door HYvonne »

Tip: de storinkjes in de dashbordverlichting komen met zekerheid door de dimschakelaar (draaiknop) voor deze verlichting. Deze is meestal gaar. Verwijder hem en sluit de 2 kabeltjes aan elkaar. Je dashbordverlichting staat dan altijd op vol open en de storingen zijn weg.
De contactsleutel hoort bij lopende motor (dus in de "aan" stand) uitneembaar te zijn. Zo kon vroeger de ventende melkboer/bakker/groenteboer etc de motor laten draaien en de deur afsluiten. Hoefde hij niet telkens opnieuw te starten.
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Otje »

De contactsleutel hoort bij lopende motor (dus in de "aan" stand) uitneembaar te zijn. Zo kon vroeger de ventende melkboer/bakker/groenteboer etc de motor laten draaien en de deur afsluiten. Hoefde hij niet telkens opnieuw te starten.
zucht ... wilde IK eens een slimme opmerking maken ... ben JIJ me al vóór ...
Maar micHYl: klopt hoor ! Overigens: dat "starten bij warme motor" varieert van bus tot bus. Destijds, toen ze nog "nieuw" waren zullen die standaard-instrukties wel geklopt hebben; nú is het een kwestie van "aanvoelen en proberen". Niet één TUB is wat dàt betreft identiek aan een àndere ... Daarnaast, in aanvulling op alle eerdere "know-how": een simpele manier om te controleren of de brandstofpomp goed werkt: slangetje naar - en aan de kant van - de carburateur loshalen, starten en kijken of er brandstof uit dat slangetje "gutst" ...
Sukzeven ! (pietsie méér dan "sukzes")
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Joost »

Matthijs164 schreef:De warme start met gaspedaal ingetrapt is juist om verzuipen tegen te gaan. Immers, bij volledig geopende gasklep zal het vacuum bij langzaam draaiende motor gering zijn en wordt er dus weinig benzine meegezogen.

Zoals eerder geschreven is de ontsteking bij het starten kritisch en slaan de bougies gemakkelijk nat omdat het inlaatkanaal warm is en dus de benzine niet neerslaat in de inlaat zoals bij de koude start. Vandaar dus de instructie met ingetrapt gaspedaal te starten.

Overigens is dit ook de manier een verzopen motor aan de gang te krijgen. Gas vol in, geen choke en doorstarten.

Het probleem is overigens dat veel mensen pompen met het gaspedaal bij de start. Dit heeft tot gevolg dat de acceleratiesproeier keer op keer bekrachtigd wordt en de motor dus zeker verzuipt. Dus: gas in en vasthouden tot de motor loopt en dan rustig lossen.

Gr, Matthijs

Een HY heeft geen acceleratiepomp, dus pompen met gaspedaal voor het starten heeft geen enkel effect en zal de motor zeker niet verzuipen.

Als ik mijn bus wil starten als hij warm is dan moet ik wel iets gas geven anders is hij niet aan de gang te krijgen. Ik druk altijd op de startknop en als de startmotor begint te lopen duw ik langzaam het gaspedaal in. Dan start hij altijd in 1x rond gaan. Zo start ik overigens alle voertuigen die een carburateur hebben (en warm zijn) en dat gaat altijd goed.
Gebruikersavatar
Thomas
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 228
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 9:31 pm
Contacteer:

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Thomas »

inderdaad joost, geen een van de standaard carbs heeft een acceleratiesproeier gehad dus dat is onzin.

bij ons ook starten zonder gas en lopen.
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: Loopt perfect maar geen lauwe start

Bericht door Matthijs164 »

Joost, Thomas,

Bovenstaande was in algemene zin, punt is dat pompen met gas bij starten zinloos is (zelfs bij een HY). Dat maakt de post geen onzin (sowieso een gevaarlijk woord).

Matthijs
Plaats reactie