Ree's bussie krijgt wat aandacht

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht

Bericht door Otje »

Knipperlichtjes waren duidelijk ruim 40 jaar oud...
Nix mis mee duzzz ! Doorstaat iedere APK-keuring, mits je de oranje-gekleurde kant maar aan de bovenzijde houdt !
Ik heb tijdens het demonteren in alle haast het stoelmechanisme uit elkaar gehaald. Vandaag dus lang moeten puzzelen hoe het nou precies in elkaar moet.
Leuk om te ontdekken dat dit door bijna iedere restaurerende rHYder wordt aangepakt ... om vervolgens te constateren dat de chauffeurs-stoel uiteindelijk tóch in de "achterste" stand wordt gefixeerd. Wij - Nederlanders - blijken over het algemeen een grotere lengte te hebben dan de "Fransen van weleer". Vandaar ...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Otje schreef: Doorstaat iedere APK-keuring, mits je de oranje-gekleurde kant maar aan de bovenzijde houdt !
En er een amberkleurig lampje in draait. Er mag geen wit licht uit de pinker komen. Maar goed, ik heb er voor een paar euro een nieuw kapje op geschroefd en mijn amber kleurige lampje weer daaronder gemonteerd.
Otje schreef:Leuk om te ontdekken dat dit door bijna iedere restaurerende rHYder wordt aangepakt ... om vervolgens te constateren dat de chauffeurs-stoel uiteindelijk tóch in de "achterste" stand wordt gefixeerd. Wij - Nederlanders - blijken over het algemeen een grotere lengte te hebben dan de "Fransen van weleer". Vandaar ...
Ik weet dat 90% van al het werk dat ik verricht volstrekt nutteloos is. Geen reden om het niet te doen :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Gisteren met de typeplaatjes schoongemaakt zodat deze straks weer netjes gemonteerd kunnen worden.

Afbeelding

Dan het hang en sluitwerk van de deuren monteren. Nou ja, de meeste tijd gaat dus altijd zitten in het afkrabben van de verf...

Afbeelding

En met schone rubbers...

Afbeelding

En dan doen alle deuren het.

Afbeelding
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Ik weet dat 90% van al het werk dat ik verricht volstrekt nutteloos is. Geen reden om het niet te doen
Ach ... Amsterdam is gebouwd op palen ...
Géén palen ... géén Amsterdam ... :lol:
Denk niet dat énig architect òòit ook maar één paal als "nutteloos" heeft bestempeld ...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Zo terug van vakantie. Gisteren naast de bus een paar biertjes gedronken om te kijken wat er allemaal moet gebeuren. Ik werd er wel vrolijk van, want na een tijdje weg geweest te zijn, zie je ineens dat het echt opschiet.

Ik moet op zoek naar rubbers. Weet iemand waar ik de volgende rubbers kan vinden?

Draden van de koplamp vanuit de neus:
Afbeelding

Draden vanuit de neus de koplamp in:
Afbeelding

Rubber bij ventilatieknop:
Afbeelding

En dan nog heel veel gaten worden afgedicht van bijvoorbeeld het tectieleren of andere willkeurige gaten in de bus. Hier wil ik rubber dopjes voor hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik heb twee nieuwe rubbers voor de nozzels van mijn ruitensproeiers. Deze waren gesneuveld. Maar nu heb ik twee verschillende. Paniek!

Er zijn genoeg rubber handelaren, maar ik heb niet alle maten van de rubbers beschikbaar. Als je het zelf gaat nameten is de kans groot dat de pasvorm niet ideaal is. Weet iemand een adres waar de betreffende rubbers op voorraad liggen? Anders ga ik met de oude rubbers bij een handelaar langs.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Hoe staat het met dit busje?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Onaangeroerd :)

Ben een paar keer wezen bbq-en en drinken in de stalling, maar heb het busje niet aangeraakt. Komende weken ga ik er nog geen tijd voor maken, maar daarna ga ik snel aan de slag.
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Okee, dat verklaard de stilte ;)
Een goede bbq zou ik ook niet af slaan.

Succes met de volgende klussen
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Vandaag was ik bij de workshop blokrevisie. Daar stond een sloper met een armatuur van een Amsterdamse kentekenplaatverlichting. Hoera.

Afbeelding

Weer een puzzelstukje van mijn bus gevonden.
neortic
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door neortic »

@Ree
Volgens mij heeft citroworld deze rubbers voor de nozzels op voorraad.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Alle rubbers die Citroworld en het magazijn hebben, heb ik al besteld. Helaas...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Vandaag wat bij Aad langsgeweest om wat onderdelen van mijn bus te vinden.

Het belangrijkste, waar ik al een hele tijd naar op zoek ben, de sierlijstjes langs de opstap.

Afbeelding

wat rubbertjes en boutjes die bij mij vergaan of kwijt geraakt zijn:

Afbeelding

Hij bleek nog een "amsterdamse" kentekenverlichting in uitstekende staat te hebben. Hier ben ik heel blij mee!

Afbeelding

Zijn bus had kleppendekselontluchting. Dat zat nog niet op mijn bus en dat stinkt en is niet zo gezond. Ik heb het luchtfilter, inlaatspruitstuk en de afzuiging op het kleppendeksel meegenomen. Geen prioriteit, maar ik ben er wel erg blij mee.

Afbeelding

Ik kan weer even voort!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Vandaag weer lekker een hele dag in de stalling besteed. Ik heb er weer heel veel zin in. Eerst de stoelen vast gemaakt, daarna de deuren bevestigd. Naar een tip van Gert heb ik rubber onder de scharnieren gedaan. Een goede tip, want ze moeten een paar keer schuiven voordat ze perfect zitten, en dat zou anders de lak hebben beschadigd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De deuren hangen mooi, zijn mooi gangbaar. Ik ben er helemaal blij mee. Nu wordt het tijd om de schuiframen er in hangen. Komt hopelijk van de week.
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Otje »

Hey Raymond,

Ziet er al geweldig uit ! Blij verrast te zien dat je kans hebt gezien het gaaswerk van de luchtopeningen van het voorfront niet te laten verdwijnen onder één of meerdere laklagen !
Daarnaast: weet niet of je de krik-steunen weer opnieuw gaat vast-bouten maar indien je nog een stukje rubber over hebt is het misschien handig om ... etc. Voorkom je in ieder geval hernieuwde roestvorming tussen metaal-op-metaal.

En, met mijn topic "Stom, stommer, stomst ..." in gedachten en jouw topic nog even doorlezend viel m'n oog op een opmerking van jou op 21 juli 2013:
Gisteren met de typeplaatjes schoongemaakt zodat deze straks weer netjes gemonteerd kunnen worden
Nu wil het geval dat ik morgen wéér naar de RDW moet i.v.m. twijfels over het chassisnummer van Otje, waarbij men - bij mijn vorig bezoek - héél vervelend deed over die "typeplaatjes". Want "... ik had ze losgehaald i.v.m. lak-werkzaamheden" (ik was daar gewoon heel eerlijk over ...) "... dus op zich (óók) al een aanleiding voor een "identiteitsonderzoek" door de RDW ...".

Oftewel "TIP": mócht je ooit een bezoek aan de RDW moeten afleggen, zeg dan nooit: " ... " !!!

Un homme averti en vaut deux !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hee Gert,

De nieuwe gaasjes heb ik pas geplaatst nadat de neus gespoten is. Maar wat zag ik tot mijn grote schrik in het Conservatoire? Bij de laatste HY die zo vanuit de fabriek het conservatoire in is gerold, waren deze gaasjes in de carrosseriekleur meegespoten. :lol: Ik vind het zo een stuk mooier, in ieder geval.

Een paar jaar geleden was het originele chassisnummer op mijn paard echt niet meer te lezen. Toen heb ik er al voor gekozen een nieuw nummer door het RDW te laten inslaan in plaats van zelf te gaan prutsen. Ik ben dus al een "bekend geval" bij het RDW en het is overduidelijk dat het nummer uit hun machine komt. Die plaatjes hebben formeel geen status.

En onder de krukstunen ga ik zeker rubber plaatsen. Komt goed!
Plaats reactie