Revisie H78 motor
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Revisie H78 motor
Hierbij het zoveelste revisie verslag van een H78 motor.
Het zal wel veel van hetzelfde worden, maar toch denk ik dat ik wat bijzondere zaken tegengekomen ben.
Ongetwijfeld ga ik nog meer tegenkomen...
In het kader van de totale revisie van mijn bus is ook de motor aan de beurt.
Ik heb het geheel naar de schuur thuis gehaald zodat ik af en toe een uurtje of een dag in het weekend kan sleutelen.
Groeten, Ferry
Het zal wel veel van hetzelfde worden, maar toch denk ik dat ik wat bijzondere zaken tegengekomen ben.
Ongetwijfeld ga ik nog meer tegenkomen...
In het kader van de totale revisie van mijn bus is ook de motor aan de beurt.
Ik heb het geheel naar de schuur thuis gehaald zodat ik af en toe een uurtje of een dag in het weekend kan sleutelen.
Groeten, Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1543.JPG (159.32 KiB) 36958 keer bekeken
-
- IMG_1563.JPG (156.64 KiB) 36958 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op za apr 05, 2014 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Ik ben begonnen met het fotograferen van de motor vanuit allerlei standpunten.
Misschien dat ik straks bij het opbouwen kan terugvinden hoe het ook al weer zat...
Vervolgens alles dat aan de motor zit eraf gaan halen en enigszins compleet opgeborgen.
Het moment van de kop losmaken vond ik het meest spannend. Ik heb wel drie keer gedacht nu doe ik het, maar dan toch weer eerst om het blok keutelen en wel vijf keer het handboek gelezen. (Handelingen 100-3) Ondanks dat ik bij de cursus (Le-Camion) geweest ben is het toch een moment dat je bang bent iets fout te doen.
Dan is het moment daar en blijkt het best mee te vallen.
De kopbouten gaan relatief gemakkelijk los en ik blijk voldoende voorbereidingen te hebben getroffen om alles in volgorde en bij elkaar op te bergen.
Ik heb er niet zoveel verstand van maar de zuigers lijken bolkoppen te zijn. Ondanks een scheurtje in de koppakking (waarschijnlijk oorzaak olie lekkage bij de kop) is er zo te zien niets mis. Ik krijg het idee dat ik de revisie voor niets gestart ben. Alles ziet er zo goed uit.
Misschien dat ik straks bij het opbouwen kan terugvinden hoe het ook al weer zat...

Vervolgens alles dat aan de motor zit eraf gaan halen en enigszins compleet opgeborgen.
Het moment van de kop losmaken vond ik het meest spannend. Ik heb wel drie keer gedacht nu doe ik het, maar dan toch weer eerst om het blok keutelen en wel vijf keer het handboek gelezen. (Handelingen 100-3) Ondanks dat ik bij de cursus (Le-Camion) geweest ben is het toch een moment dat je bang bent iets fout te doen.
Dan is het moment daar en blijkt het best mee te vallen.
De kopbouten gaan relatief gemakkelijk los en ik blijk voldoende voorbereidingen te hebben getroffen om alles in volgorde en bij elkaar op te bergen.
Ik heb er niet zoveel verstand van maar de zuigers lijken bolkoppen te zijn. Ondanks een scheurtje in de koppakking (waarschijnlijk oorzaak olie lekkage bij de kop) is er zo te zien niets mis. Ik krijg het idee dat ik de revisie voor niets gestart ben. Alles ziet er zo goed uit.

- Bijlagen
-
- IMG_1575.JPG (137.12 KiB) 36953 keer bekeken
-
- IMG_1577.JPG (190.19 KiB) 36953 keer bekeken
-
- IMG_1579.JPG (170.62 KiB) 36953 keer bekeken
-
- IMG_1588.JPG (160.49 KiB) 36953 keer bekeken
-
- IMG_1589.JPG (121.37 KiB) 36953 keer bekeken
-
- IMG_1592.JPG (193 KiB) 36953 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op di jan 14, 2014 3:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Vervolgens met veel moeite de motor 180 graden gedraaid, alleen, en de carterpan verwijderd.
nog even over dat draaien, denk eraan dat er nog een paar druppeltjes olie uit het blok lopen...
Ondanks dat ik het blok vanuit meerdere standjes heb laten leeglopen, blijkt er nog heeel veel in te zitten.
Na het verwijderen van de carterpan ziet alles daarbinnen er ook weer prima uit.
Ik stop een stuk hout tussen het blok en de krukas en probeer de krukaspoelimoer los te maken.
Dat blijkt nog een hele toer. Begonnen met een 1" doppensleutel, vervolgens slagmoersleutel geprobeerd en uiteindelijk met een verlengde 1" sleutel gelukt om 'm los te krijgen.
nog even over dat draaien, denk eraan dat er nog een paar druppeltjes olie uit het blok lopen...

Ondanks dat ik het blok vanuit meerdere standjes heb laten leeglopen, blijkt er nog heeel veel in te zitten.
Na het verwijderen van de carterpan ziet alles daarbinnen er ook weer prima uit.
Ik stop een stuk hout tussen het blok en de krukas en probeer de krukaspoelimoer los te maken.
Dat blijkt nog een hele toer. Begonnen met een 1" doppensleutel, vervolgens slagmoersleutel geprobeerd en uiteindelijk met een verlengde 1" sleutel gelukt om 'm los te krijgen.
- Bijlagen
-
- IMG_1595.JPG (148.65 KiB) 36950 keer bekeken
-
- IMG_1607.jpg (152.68 KiB) 36950 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Als ik de krukaspoeli eraf heb zie ik in eerste instantie niet dat er iets aan de hand is.
Ik maak de bouten van het vliegwiel los en gebruik daarvoor ook het blok hout tegen het draaien van de krukas.
Pas als ik met het verwijderen van de distributiedeksel begin zie ik dat er iets mis is met de krukas.
De as is 'gerimpeld' waar het glad hoort te zijn... Inspectie van de krukaspoeli leert dat er een heel stuk is weggeslagen van binnen.
Misschien niet heel goed zichtbaar op de foto's, maar vanaf de spiebaan tot ongeveer de helft is een stuk, tot een centimeter de poeli in, weg.
Ik maak de bouten van het vliegwiel los en gebruik daarvoor ook het blok hout tegen het draaien van de krukas.
Pas als ik met het verwijderen van de distributiedeksel begin zie ik dat er iets mis is met de krukas.
De as is 'gerimpeld' waar het glad hoort te zijn... Inspectie van de krukaspoeli leert dat er een heel stuk is weggeslagen van binnen.
Misschien niet heel goed zichtbaar op de foto's, maar vanaf de spiebaan tot ongeveer de helft is een stuk, tot een centimeter de poeli in, weg.
- Bijlagen
-
- IMG_1609.JPG (103.16 KiB) 36950 keer bekeken
-
- IMG_1602.jpg (129.63 KiB) 36950 keer bekeken
-
- IMG_1661.JPG (121.65 KiB) 36950 keer bekeken
-
- IMG_1662.JPG (119.47 KiB) 36950 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Na het lichten van de distributiedeksel is zichtbaar dat de nokkenasmoer behoorlijk mishandeld is bij de vorige revisie.
De ketting hangt lekker slap, ik vraag me af of dat werkelijk iets doet met de motor?
de tandwielen lijken er gelukkig goed uit te zien.
Helaas is het heel lastig de onderdelen te verwijderen door de gerimpelde krukas...
De ketting hangt lekker slap, ik vraag me af of dat werkelijk iets doet met de motor?
de tandwielen lijken er gelukkig goed uit te zien.
Helaas is het heel lastig de onderdelen te verwijderen door de gerimpelde krukas...
- Bijlagen
-
- IMG_1603.jpg (174.24 KiB) 36947 keer bekeken
-
- IMG_1605.jpg (172.72 KiB) 36947 keer bekeken
-
- IMG_1606.jpg (167.92 KiB) 36947 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Nadat ik zoveel mogelijk onderdelen heb verwijderd (oliepomp ed.) en de nokkenas eruit heb gekregen, is het tijd om de hoofdlagerkappen los te draaien en de rest van de krukas eens te bekijken. Alle lagerschalen blijken kleine 'gaatjes' te hebben, alsof er stukjes weg zijn. ook op de krukas voel ik heeeel lichte groefjes. De drijfas lagerschalen zien er nog erger uit. Op beide schalen staat overigens 50 en geen std. Dat betekent dat de krukas reeds een keer geslepen is tot de tweede overmaat +50...
Bij de lagerkap aan de kant van de distributie blijkt de meeste ellende te zitten...
De twee ringen voor en achter de kap die normaal op hun plaats gehouden worden door een spanbusje, blijken te hebben meegedraaid (zie topic ED-HZ vorig jaar). de lagerkap is behoorlijk beschadigd, de voorste ring gedeeltelijk weggevreten en de spanbusjes zitten in de kap geduwd.
Nadat ik alles gedemonteerd heb ga ik met de krukas en een tasje onderdelen onder de arm naar het HY magazijn voor advies van Albert. De krukas is volgens Albert niet meer te redden. Ten eerste is die al geslepen tot +50 en de 'rimpels' bij de poeli heeft hij nog nooit (nooit) gezien en hij zou niet weten hoe ze dat kunnen oplossen. De lagerkap is slecht, maar daar ziet hij nog wel een mogelijkheid voor.
Hij geeft aan dat de spanbusjes wellicht getrokken kunnen worden door er een schroefje in te draaien en daarmee het busje uit het huis te trekken.
Verschillende pogingen ter plaatse falen en een poging tot uitboren loopt ook op niets uit, het boortje breekt
Thuis probeer ik het nog eens en dan lukt het met een boutje van 3,5mm wel!
Het beschadigde vlak waar de ring op de kap zit heeft Albert wat gevlakt en geconcludeerd dat eea gelukkig nog bruikbaar is.
Ik heb nog even de domme vraag gesteld of ik een andere kap kon gebruiken, maar kreeg toen de uitleg dat de motoren gelijnboort worden en lagerkappen en blok onlosmakelijk bij elkaar horen. weer wat geleerd.
Bij de lagerkap aan de kant van de distributie blijkt de meeste ellende te zitten...
De twee ringen voor en achter de kap die normaal op hun plaats gehouden worden door een spanbusje, blijken te hebben meegedraaid (zie topic ED-HZ vorig jaar). de lagerkap is behoorlijk beschadigd, de voorste ring gedeeltelijk weggevreten en de spanbusjes zitten in de kap geduwd.
Nadat ik alles gedemonteerd heb ga ik met de krukas en een tasje onderdelen onder de arm naar het HY magazijn voor advies van Albert. De krukas is volgens Albert niet meer te redden. Ten eerste is die al geslepen tot +50 en de 'rimpels' bij de poeli heeft hij nog nooit (nooit) gezien en hij zou niet weten hoe ze dat kunnen oplossen. De lagerkap is slecht, maar daar ziet hij nog wel een mogelijkheid voor.
Hij geeft aan dat de spanbusjes wellicht getrokken kunnen worden door er een schroefje in te draaien en daarmee het busje uit het huis te trekken.
Verschillende pogingen ter plaatse falen en een poging tot uitboren loopt ook op niets uit, het boortje breekt

Thuis probeer ik het nog eens en dan lukt het met een boutje van 3,5mm wel!
Het beschadigde vlak waar de ring op de kap zit heeft Albert wat gevlakt en geconcludeerd dat eea gelukkig nog bruikbaar is.
Ik heb nog even de domme vraag gesteld of ik een andere kap kon gebruiken, maar kreeg toen de uitleg dat de motoren gelijnboort worden en lagerkappen en blok onlosmakelijk bij elkaar horen. weer wat geleerd.
- Bijlagen
-
- IMG_1612.jpg (121.08 KiB) 36943 keer bekeken
-
- IMG_1638.JPG (196.08 KiB) 36943 keer bekeken
-
- IMG_1655.JPG (89.14 KiB) 36943 keer bekeken
-
- IMG_1657.JPG (144.71 KiB) 36943 keer bekeken
-
- IMG_1659.JPG (160.25 KiB) 36943 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op di jan 14, 2014 3:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Bij mijn bezoek aan het HY magazijn komt Albert met een nieuwe ring waar de distributiedekselkeerring op draait.
Hij gaf aan dat de ring zeker beschadigd zou zijn en ik beter een nieuwe mee kon nemen.
Kost 29 euro nogwat en ik heb wel even getwijfeld, maar ja misschien heeft Albert wel gelijk en moet ik het wel doen.
Als ik thuis ben bekijk ik de 'oude' ring nog eens goed en zie dan dat deze bij de vorige revisie waarschijnlijk gelast is.
Ik ben blij dat ik naar de raad van de oude heer geluisterd heb...
Hij gaf aan dat de ring zeker beschadigd zou zijn en ik beter een nieuwe mee kon nemen.
Kost 29 euro nogwat en ik heb wel even getwijfeld, maar ja misschien heeft Albert wel gelijk en moet ik het wel doen.
Als ik thuis ben bekijk ik de 'oude' ring nog eens goed en zie dan dat deze bij de vorige revisie waarschijnlijk gelast is.
Ik ben blij dat ik naar de raad van de oude heer geluisterd heb...
- Bijlagen
-
- IMG_1633.JPG (104.14 KiB) 36942 keer bekeken
-
- IMG_1634.JPG (129.64 KiB) 36942 keer bekeken
-
- IMG_1636.JPG (160.46 KiB) 36942 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Na wat wikken en wegen besluit ik bij het HY magazijn ook een gereviseerde kop mee te nemen.
Kost wat, maar dan is het ook direct klaar. Beter dan dat ik zelf naar een revisie bedrijf moet, met het risico op hogere kosten.
De kop die Wouter had meegenomen naar de cursus had slechts vier van de acht tapeinden voor het spruitstuk, de meine heeft alle acht de spruitstuk tapeinden, maar blijkt geen draadeinden op de kop te hebben. De geleerden (Jacques en Albert) beweren dat die simpel over te zetten zijn. Volgens hen zitten deze draadeinden niet heel erg vast.
Ik heb nog een verhaaltje van Ewald in mijn achterhoofd, ergens vorig jaar in deze rubriek, dus met enige scepsis begin ik aan die klus.
Ik moet zeggen dat het inderdaad prima te doen is. Elke keer met twee moertjes losdraaien, schoonmaken, olieen en weer met twee moertjes vastdraaien in de nieuwe kop.
Wat ben ik trots op mijn nieuwe kop!
wordt vervolgd!
Ferry
Kost wat, maar dan is het ook direct klaar. Beter dan dat ik zelf naar een revisie bedrijf moet, met het risico op hogere kosten.
De kop die Wouter had meegenomen naar de cursus had slechts vier van de acht tapeinden voor het spruitstuk, de meine heeft alle acht de spruitstuk tapeinden, maar blijkt geen draadeinden op de kop te hebben. De geleerden (Jacques en Albert) beweren dat die simpel over te zetten zijn. Volgens hen zitten deze draadeinden niet heel erg vast.
Ik heb nog een verhaaltje van Ewald in mijn achterhoofd, ergens vorig jaar in deze rubriek, dus met enige scepsis begin ik aan die klus.
Ik moet zeggen dat het inderdaad prima te doen is. Elke keer met twee moertjes losdraaien, schoonmaken, olieen en weer met twee moertjes vastdraaien in de nieuwe kop.
Wat ben ik trots op mijn nieuwe kop!

wordt vervolgd!
Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1641.JPG (192.97 KiB) 36942 keer bekeken
-
- IMG_1648.JPG (202.92 KiB) 36942 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Revisie H78 motor
Topverslag, nu al 
Het kan inderdaad goed kloppen dat je bolkopzuigers hebt, die werden wel vaker in brandweerwagens toegepast vanwege de hogere compressie en bijbehorende prestaties (ik heb toen iets van 9.5bar gemeten in die korte tijd dat ik met bolkoppen heb kunnen rijden, alleen niet direct verder iets gemerkt).

Het kan inderdaad goed kloppen dat je bolkopzuigers hebt, die werden wel vaker in brandweerwagens toegepast vanwege de hogere compressie en bijbehorende prestaties (ik heb toen iets van 9.5bar gemeten in die korte tijd dat ik met bolkoppen heb kunnen rijden, alleen niet direct verder iets gemerkt).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Vandaag de klepdeksel opgepoetst.
De oude bussen uit de motor getikt en een setje nieuwe ontvangen.
Zelfde set die Gert voor Otje heeft gekocht. Met dezelfde optische afwijkingen en twee om twee genummerde bussen...
Weer andere nummers dan Gert heeft.
Tussen waterdeel van cilinder 1&2 en 3&4 zit een vreemd gat. Ik neem aan dat het daar hoort, maar door de kartelige randen van het gat lijkt het alsof iemand dat later gedaan heeft...
Kan een van u bevestigen dat het gat herkend wordt?
Alvast hartelijk dank,
Ferry
De oude bussen uit de motor getikt en een setje nieuwe ontvangen.
Zelfde set die Gert voor Otje heeft gekocht. Met dezelfde optische afwijkingen en twee om twee genummerde bussen...
Weer andere nummers dan Gert heeft.
Tussen waterdeel van cilinder 1&2 en 3&4 zit een vreemd gat. Ik neem aan dat het daar hoort, maar door de kartelige randen van het gat lijkt het alsof iemand dat later gedaan heeft...

Kan een van u bevestigen dat het gat herkend wordt?
Alvast hartelijk dank,
Ferry
- Bijlagen
-
- IMG_1673.JPG (105.4 KiB) 36900 keer bekeken
-
- IMG_1680.jpg (167.42 KiB) 36900 keer bekeken
-
- IMG_1693.jpg (144.72 KiB) 36900 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Revisie H78 motor
Yup, mijn vorige blok had eenzelfde gat. De rafels zullen giet-slordigheden zijn.
- Bijlagen
-
- IM020624.JPG (902.3 KiB) 36894 keer bekeken
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Ewald, dank je, dat is geruststellend!
In mijn zoektocht naar perfectie, ben ik weer een grens overgegaan...
Zucht.
De zgn small-ends (pistonpen lager in de drijfstang) kunnen vervangen worden. Citroworld verkoopt die busjes, maar dan ben je er nog niet. Er blijkt een oliegaatje in het origineel te zitten, dat is nog wel te boren, maar ze worden geleverd op een maat van 19,5mm terwijl de pistonpen 20mm is. De busjes moeten na montage (en gaatje boren) nog geruimd worden.
Dat ruimen is een precisie klusje en gereedschap daarvoor kost 200+ euri en een zeeeer rechte hand van werken. Voor je het weet staat je pistonpen 'scheef' en is het hele klusje voor niets geweest.
De nieuwe pistonpen kan voelbaar 'bewegen' in het oude lagertje, dus als ik dat goed wil hebben moet er een nieuw lagertje in. Op de foto kan je zien dat het huidige lagertje ovaal is.
Ik ben inmiddels bij een revisiebedrijf geweest en die wil de drijfstangen wel richten en van het lagertje voorzien. Verder wordt daar ook het motorblok 'gewassen' en de olieleidingen gespoeld.
Duurt een week. Nu maar afwachten of het lukt de revisie te vervolgen zonder de volgende precisie vondst...
In mijn zoektocht naar perfectie, ben ik weer een grens overgegaan...

De zgn small-ends (pistonpen lager in de drijfstang) kunnen vervangen worden. Citroworld verkoopt die busjes, maar dan ben je er nog niet. Er blijkt een oliegaatje in het origineel te zitten, dat is nog wel te boren, maar ze worden geleverd op een maat van 19,5mm terwijl de pistonpen 20mm is. De busjes moeten na montage (en gaatje boren) nog geruimd worden.
Dat ruimen is een precisie klusje en gereedschap daarvoor kost 200+ euri en een zeeeer rechte hand van werken. Voor je het weet staat je pistonpen 'scheef' en is het hele klusje voor niets geweest.
De nieuwe pistonpen kan voelbaar 'bewegen' in het oude lagertje, dus als ik dat goed wil hebben moet er een nieuw lagertje in. Op de foto kan je zien dat het huidige lagertje ovaal is.
Ik ben inmiddels bij een revisiebedrijf geweest en die wil de drijfstangen wel richten en van het lagertje voorzien. Verder wordt daar ook het motorblok 'gewassen' en de olieleidingen gespoeld.
Duurt een week. Nu maar afwachten of het lukt de revisie te vervolgen zonder de volgende precisie vondst...

- Bijlagen
-
- IMG_1682.JPG (127.2 KiB) 36861 keer bekeken
-
- IMG_1683.JPG (121.06 KiB) 36861 keer bekeken
-
- IMG_1687.JPG (111.05 KiB) 36861 keer bekeken
-
- IMG_1688.jpg (107.94 KiB) 36861 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Revisie H78 motor
Eeeuuuhhh ... beetje láát ... maar ja duzzz ... Otje's moterblok heeft daar óók "last" van ...Kan een van u bevestigen dat het gat herkend wordt?

Maar betreft gewoon een "doorvoer" van het koelwater.
Ferry: wèl even nieuwe pasfoto's laten maken ...Wat ben ik trots op mijn nieuwe kop!![]()

Lees ik hieruit dat de drijfstangen niet recht zijn ?Ik ben inmiddels bij een revisiebedrijf geweest en die wil de drijfstangen wel richten
- Bijlagen
-
- DSC00690.jpg (198.02 KiB) 36824 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Nee dat heeft alles te maken met mijn verknipte drang naar perfectie...Otje schreef:Lees ik hieruit dat de drijfstangen niet recht zijn ?
Als ik ergens lees dat drijfstangen gericht KUNNEN worden, dan moeten die van mij gericht worden! stel dat ze 0,001mm afwijken

Bij het revisiebedrijf bleken de drijfstangen 100% recht, dus dat heb ik voor Jan !u! laten doen.

De nieuwe small-end 'lagertjes' zijn wel heel mooi vernieuwd!
- Bijlagen
-
- IMG_1738.JPG (151.17 KiB) 36519 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Revisie H78 motor
Een volgend probleem is het 'bewegen' van de nokkenas in de lagers.
De nokkenas hoort zonder bewegen in de lagers te zitten. Het gaat over de radiale speling, die hoort er nauwelijks te zijn. Een beetje Axiale speling is geen probleem.
Mijn nokkenas kan wel bewegen in de lagers en dat is een punt van zorg.
Via, via kom ik bij een revisie bedrijf terecht die veel ervaring heeft met DS blokken, maar dit probleem nog niet eerder bij de hand gehad heeft. Een oplossing is er zo niet. Het blijkt niet voor te komen dat de nokkenas lagers zijn versleten.
In de tussentijd komt het het blok van Aad (webmeistera) in beeld. Ik was van plan alleen de krukas over te nemen, maar gezien het probleem met de nokkenas neem ik ook het blok mee.
De nokkenas in het blok van Aad blijkt wel normaal 'vast' te zitten, dus ik ga verder met zijn oude blok.
Na demontage blijkt dat zijn krukas slecht is op één hoofdlager. Achteraf blijkt dat een olieleiding naar dit lager min of meer verstopt is. Albert verkoopt mij een nog prima lijkende krukas.
Dus met een nieuwe kop, mijn eigen drijfstangen, het blok van Aad, de krukas van Albert en mijn eigen carterpan vervolg ik de revisie!
Hierbij twee plaatjes over Axiale en Radiale speling bij een kruk-as. Ik neem aan dat het bij de nokkenas hetzelfde genoemd wordt...
De nokkenas hoort zonder bewegen in de lagers te zitten. Het gaat over de radiale speling, die hoort er nauwelijks te zijn. Een beetje Axiale speling is geen probleem.
Mijn nokkenas kan wel bewegen in de lagers en dat is een punt van zorg.
Via, via kom ik bij een revisie bedrijf terecht die veel ervaring heeft met DS blokken, maar dit probleem nog niet eerder bij de hand gehad heeft. Een oplossing is er zo niet. Het blijkt niet voor te komen dat de nokkenas lagers zijn versleten.
In de tussentijd komt het het blok van Aad (webmeistera) in beeld. Ik was van plan alleen de krukas over te nemen, maar gezien het probleem met de nokkenas neem ik ook het blok mee.
De nokkenas in het blok van Aad blijkt wel normaal 'vast' te zitten, dus ik ga verder met zijn oude blok.
Na demontage blijkt dat zijn krukas slecht is op één hoofdlager. Achteraf blijkt dat een olieleiding naar dit lager min of meer verstopt is. Albert verkoopt mij een nog prima lijkende krukas.
Dus met een nieuwe kop, mijn eigen drijfstangen, het blok van Aad, de krukas van Albert en mijn eigen carterpan vervolg ik de revisie!
Hierbij twee plaatjes over Axiale en Radiale speling bij een kruk-as. Ik neem aan dat het bij de nokkenas hetzelfde genoemd wordt...
- Bijlagen
-
- Dia2.jpg (99.21 KiB) 36517 keer bekeken
-
- Dia1.jpg (97.18 KiB) 36517 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...