Revisie H78 motor

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Hierbij het zoveelste revisie verslag van een H78 motor.
Het zal wel veel van hetzelfde worden, maar toch denk ik dat ik wat bijzondere zaken tegengekomen ben.
Ongetwijfeld ga ik nog meer tegenkomen...

In het kader van de totale revisie van mijn bus is ook de motor aan de beurt.
Ik heb het geheel naar de schuur thuis gehaald zodat ik af en toe een uurtje of een dag in het weekend kan sleutelen.

Groeten, Ferry
Bijlagen
IMG_1543.JPG
IMG_1543.JPG (159.32 KiB) 36967 keer bekeken
IMG_1563.JPG
IMG_1563.JPG (156.64 KiB) 36967 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op za apr 05, 2014 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Ik ben begonnen met het fotograferen van de motor vanuit allerlei standpunten.
Misschien dat ik straks bij het opbouwen kan terugvinden hoe het ook al weer zat... :lol:

Vervolgens alles dat aan de motor zit eraf gaan halen en enigszins compleet opgeborgen.
Het moment van de kop losmaken vond ik het meest spannend. Ik heb wel drie keer gedacht nu doe ik het, maar dan toch weer eerst om het blok keutelen en wel vijf keer het handboek gelezen. (Handelingen 100-3) Ondanks dat ik bij de cursus (Le-Camion) geweest ben is het toch een moment dat je bang bent iets fout te doen.
Dan is het moment daar en blijkt het best mee te vallen.
De kopbouten gaan relatief gemakkelijk los en ik blijk voldoende voorbereidingen te hebben getroffen om alles in volgorde en bij elkaar op te bergen.
Ik heb er niet zoveel verstand van maar de zuigers lijken bolkoppen te zijn. Ondanks een scheurtje in de koppakking (waarschijnlijk oorzaak olie lekkage bij de kop) is er zo te zien niets mis. Ik krijg het idee dat ik de revisie voor niets gestart ben. Alles ziet er zo goed uit. :roll:
Bijlagen
IMG_1575.JPG
IMG_1575.JPG (137.12 KiB) 36962 keer bekeken
IMG_1577.JPG
IMG_1577.JPG (190.19 KiB) 36962 keer bekeken
IMG_1579.JPG
IMG_1579.JPG (170.62 KiB) 36962 keer bekeken
IMG_1588.JPG
IMG_1588.JPG (160.49 KiB) 36962 keer bekeken
IMG_1589.JPG
IMG_1589.JPG (121.37 KiB) 36962 keer bekeken
IMG_1592.JPG
IMG_1592.JPG (193 KiB) 36962 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op di jan 14, 2014 3:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Vervolgens met veel moeite de motor 180 graden gedraaid, alleen, en de carterpan verwijderd.
nog even over dat draaien, denk eraan dat er nog een paar druppeltjes olie uit het blok lopen... :oops:
Ondanks dat ik het blok vanuit meerdere standjes heb laten leeglopen, blijkt er nog heeel veel in te zitten.
Na het verwijderen van de carterpan ziet alles daarbinnen er ook weer prima uit.
Ik stop een stuk hout tussen het blok en de krukas en probeer de krukaspoelimoer los te maken.
Dat blijkt nog een hele toer. Begonnen met een 1" doppensleutel, vervolgens slagmoersleutel geprobeerd en uiteindelijk met een verlengde 1" sleutel gelukt om 'm los te krijgen.
Bijlagen
IMG_1595.JPG
IMG_1595.JPG (148.65 KiB) 36959 keer bekeken
IMG_1607.jpg
IMG_1607.jpg (152.68 KiB) 36959 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Als ik de krukaspoeli eraf heb zie ik in eerste instantie niet dat er iets aan de hand is.
Ik maak de bouten van het vliegwiel los en gebruik daarvoor ook het blok hout tegen het draaien van de krukas.
Pas als ik met het verwijderen van de distributiedeksel begin zie ik dat er iets mis is met de krukas.
De as is 'gerimpeld' waar het glad hoort te zijn... Inspectie van de krukaspoeli leert dat er een heel stuk is weggeslagen van binnen.
Misschien niet heel goed zichtbaar op de foto's, maar vanaf de spiebaan tot ongeveer de helft is een stuk, tot een centimeter de poeli in, weg.
Bijlagen
IMG_1609.JPG
IMG_1609.JPG (103.16 KiB) 36959 keer bekeken
IMG_1602.jpg
IMG_1602.jpg (129.63 KiB) 36959 keer bekeken
IMG_1661.JPG
IMG_1661.JPG (121.65 KiB) 36959 keer bekeken
IMG_1662.JPG
IMG_1662.JPG (119.47 KiB) 36959 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Na het lichten van de distributiedeksel is zichtbaar dat de nokkenasmoer behoorlijk mishandeld is bij de vorige revisie.
De ketting hangt lekker slap, ik vraag me af of dat werkelijk iets doet met de motor?
de tandwielen lijken er gelukkig goed uit te zien.
Helaas is het heel lastig de onderdelen te verwijderen door de gerimpelde krukas...
Bijlagen
IMG_1603.jpg
IMG_1603.jpg (174.24 KiB) 36956 keer bekeken
IMG_1605.jpg
IMG_1605.jpg (172.72 KiB) 36956 keer bekeken
IMG_1606.jpg
IMG_1606.jpg (167.92 KiB) 36956 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Nadat ik zoveel mogelijk onderdelen heb verwijderd (oliepomp ed.) en de nokkenas eruit heb gekregen, is het tijd om de hoofdlagerkappen los te draaien en de rest van de krukas eens te bekijken. Alle lagerschalen blijken kleine 'gaatjes' te hebben, alsof er stukjes weg zijn. ook op de krukas voel ik heeeel lichte groefjes. De drijfas lagerschalen zien er nog erger uit. Op beide schalen staat overigens 50 en geen std. Dat betekent dat de krukas reeds een keer geslepen is tot de tweede overmaat +50...
Bij de lagerkap aan de kant van de distributie blijkt de meeste ellende te zitten...
De twee ringen voor en achter de kap die normaal op hun plaats gehouden worden door een spanbusje, blijken te hebben meegedraaid (zie topic ED-HZ vorig jaar). de lagerkap is behoorlijk beschadigd, de voorste ring gedeeltelijk weggevreten en de spanbusjes zitten in de kap geduwd.
Nadat ik alles gedemonteerd heb ga ik met de krukas en een tasje onderdelen onder de arm naar het HY magazijn voor advies van Albert. De krukas is volgens Albert niet meer te redden. Ten eerste is die al geslepen tot +50 en de 'rimpels' bij de poeli heeft hij nog nooit (nooit) gezien en hij zou niet weten hoe ze dat kunnen oplossen. De lagerkap is slecht, maar daar ziet hij nog wel een mogelijkheid voor.
Hij geeft aan dat de spanbusjes wellicht getrokken kunnen worden door er een schroefje in te draaien en daarmee het busje uit het huis te trekken.
Verschillende pogingen ter plaatse falen en een poging tot uitboren loopt ook op niets uit, het boortje breekt :oops:
Thuis probeer ik het nog eens en dan lukt het met een boutje van 3,5mm wel!
Het beschadigde vlak waar de ring op de kap zit heeft Albert wat gevlakt en geconcludeerd dat eea gelukkig nog bruikbaar is.
Ik heb nog even de domme vraag gesteld of ik een andere kap kon gebruiken, maar kreeg toen de uitleg dat de motoren gelijnboort worden en lagerkappen en blok onlosmakelijk bij elkaar horen. weer wat geleerd.
Bijlagen
IMG_1612.jpg
IMG_1612.jpg (121.08 KiB) 36952 keer bekeken
IMG_1638.JPG
IMG_1638.JPG (196.08 KiB) 36952 keer bekeken
IMG_1655.JPG
IMG_1655.JPG (89.14 KiB) 36952 keer bekeken
IMG_1657.JPG
IMG_1657.JPG (144.71 KiB) 36952 keer bekeken
IMG_1659.JPG
IMG_1659.JPG (160.25 KiB) 36952 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FerrHy op di jan 14, 2014 3:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Bij mijn bezoek aan het HY magazijn komt Albert met een nieuwe ring waar de distributiedekselkeerring op draait.
Hij gaf aan dat de ring zeker beschadigd zou zijn en ik beter een nieuwe mee kon nemen.
Kost 29 euro nogwat en ik heb wel even getwijfeld, maar ja misschien heeft Albert wel gelijk en moet ik het wel doen.
Als ik thuis ben bekijk ik de 'oude' ring nog eens goed en zie dan dat deze bij de vorige revisie waarschijnlijk gelast is.
Ik ben blij dat ik naar de raad van de oude heer geluisterd heb...
Bijlagen
IMG_1633.JPG
IMG_1633.JPG (104.14 KiB) 36951 keer bekeken
IMG_1634.JPG
IMG_1634.JPG (129.64 KiB) 36951 keer bekeken
IMG_1636.JPG
IMG_1636.JPG (160.46 KiB) 36951 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Na wat wikken en wegen besluit ik bij het HY magazijn ook een gereviseerde kop mee te nemen.
Kost wat, maar dan is het ook direct klaar. Beter dan dat ik zelf naar een revisie bedrijf moet, met het risico op hogere kosten.
De kop die Wouter had meegenomen naar de cursus had slechts vier van de acht tapeinden voor het spruitstuk, de meine heeft alle acht de spruitstuk tapeinden, maar blijkt geen draadeinden op de kop te hebben. De geleerden (Jacques en Albert) beweren dat die simpel over te zetten zijn. Volgens hen zitten deze draadeinden niet heel erg vast.
Ik heb nog een verhaaltje van Ewald in mijn achterhoofd, ergens vorig jaar in deze rubriek, dus met enige scepsis begin ik aan die klus.
Ik moet zeggen dat het inderdaad prima te doen is. Elke keer met twee moertjes losdraaien, schoonmaken, olieen en weer met twee moertjes vastdraaien in de nieuwe kop.
Wat ben ik trots op mijn nieuwe kop! :mrgreen:

wordt vervolgd!
Ferry
Bijlagen
IMG_1641.JPG
IMG_1641.JPG (192.97 KiB) 36951 keer bekeken
IMG_1648.JPG
IMG_1648.JPG (202.92 KiB) 36951 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Revisie H78 motor

Bericht door LEiPiE »

Topverslag, nu al :D

Het kan inderdaad goed kloppen dat je bolkopzuigers hebt, die werden wel vaker in brandweerwagens toegepast vanwege de hogere compressie en bijbehorende prestaties (ik heb toen iets van 9.5bar gemeten in die korte tijd dat ik met bolkoppen heb kunnen rijden, alleen niet direct verder iets gemerkt).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Vandaag de klepdeksel opgepoetst.
De oude bussen uit de motor getikt en een setje nieuwe ontvangen.
Zelfde set die Gert voor Otje heeft gekocht. Met dezelfde optische afwijkingen en twee om twee genummerde bussen...
Weer andere nummers dan Gert heeft.
Tussen waterdeel van cilinder 1&2 en 3&4 zit een vreemd gat. Ik neem aan dat het daar hoort, maar door de kartelige randen van het gat lijkt het alsof iemand dat later gedaan heeft... :roll:
Kan een van u bevestigen dat het gat herkend wordt?
Alvast hartelijk dank,
Ferry
Bijlagen
IMG_1673.JPG
IMG_1673.JPG (105.4 KiB) 36909 keer bekeken
IMG_1680.jpg
IMG_1680.jpg (167.42 KiB) 36909 keer bekeken
IMG_1693.jpg
IMG_1693.jpg (144.72 KiB) 36909 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Revisie H78 motor

Bericht door LEiPiE »

Yup, mijn vorige blok had eenzelfde gat. De rafels zullen giet-slordigheden zijn.
Bijlagen
IM020624.JPG
IM020624.JPG (902.3 KiB) 36903 keer bekeken
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Ewald, dank je, dat is geruststellend!

In mijn zoektocht naar perfectie, ben ik weer een grens overgegaan... :roll: Zucht.
De zgn small-ends (pistonpen lager in de drijfstang) kunnen vervangen worden. Citroworld verkoopt die busjes, maar dan ben je er nog niet. Er blijkt een oliegaatje in het origineel te zitten, dat is nog wel te boren, maar ze worden geleverd op een maat van 19,5mm terwijl de pistonpen 20mm is. De busjes moeten na montage (en gaatje boren) nog geruimd worden.
Dat ruimen is een precisie klusje en gereedschap daarvoor kost 200+ euri en een zeeeer rechte hand van werken. Voor je het weet staat je pistonpen 'scheef' en is het hele klusje voor niets geweest.
De nieuwe pistonpen kan voelbaar 'bewegen' in het oude lagertje, dus als ik dat goed wil hebben moet er een nieuw lagertje in. Op de foto kan je zien dat het huidige lagertje ovaal is.
Ik ben inmiddels bij een revisiebedrijf geweest en die wil de drijfstangen wel richten en van het lagertje voorzien. Verder wordt daar ook het motorblok 'gewassen' en de olieleidingen gespoeld.
Duurt een week. Nu maar afwachten of het lukt de revisie te vervolgen zonder de volgende precisie vondst... :evil:
Bijlagen
IMG_1682.JPG
IMG_1682.JPG (127.2 KiB) 36870 keer bekeken
IMG_1683.JPG
IMG_1683.JPG (121.06 KiB) 36870 keer bekeken
IMG_1687.JPG
IMG_1687.JPG (111.05 KiB) 36870 keer bekeken
IMG_1688.jpg
IMG_1688.jpg (107.94 KiB) 36870 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Revisie H78 motor

Bericht door Otje »

Kan een van u bevestigen dat het gat herkend wordt?
Eeeuuuhhh ... beetje láát ... maar ja duzzz ... Otje's moterblok heeft daar óók "last" van ... :wink:
Maar betreft gewoon een "doorvoer" van het koelwater.
Wat ben ik trots op mijn nieuwe kop! :mrgreen:
Ferry: wèl even nieuwe pasfoto's laten maken ... :mrgreen:
Ik ben inmiddels bij een revisiebedrijf geweest en die wil de drijfstangen wel richten
Lees ik hieruit dat de drijfstangen niet recht zijn ?
Bijlagen
DSC00690.jpg
DSC00690.jpg (198.02 KiB) 36833 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Otje schreef:Lees ik hieruit dat de drijfstangen niet recht zijn ?
Nee dat heeft alles te maken met mijn verknipte drang naar perfectie...
Als ik ergens lees dat drijfstangen gericht KUNNEN worden, dan moeten die van mij gericht worden! stel dat ze 0,001mm afwijken :roll:
Bij het revisiebedrijf bleken de drijfstangen 100% recht, dus dat heb ik voor Jan !u! laten doen. :oops:
De nieuwe small-end 'lagertjes' zijn wel heel mooi vernieuwd!
Bijlagen
IMG_1738.JPG
IMG_1738.JPG (151.17 KiB) 36528 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Revisie H78 motor

Bericht door FerrHy »

Een volgend probleem is het 'bewegen' van de nokkenas in de lagers.
De nokkenas hoort zonder bewegen in de lagers te zitten. Het gaat over de radiale speling, die hoort er nauwelijks te zijn. Een beetje Axiale speling is geen probleem.
Mijn nokkenas kan wel bewegen in de lagers en dat is een punt van zorg.
Via, via kom ik bij een revisie bedrijf terecht die veel ervaring heeft met DS blokken, maar dit probleem nog niet eerder bij de hand gehad heeft. Een oplossing is er zo niet. Het blijkt niet voor te komen dat de nokkenas lagers zijn versleten.
In de tussentijd komt het het blok van Aad (webmeistera) in beeld. Ik was van plan alleen de krukas over te nemen, maar gezien het probleem met de nokkenas neem ik ook het blok mee.
De nokkenas in het blok van Aad blijkt wel normaal 'vast' te zitten, dus ik ga verder met zijn oude blok.
Na demontage blijkt dat zijn krukas slecht is op één hoofdlager. Achteraf blijkt dat een olieleiding naar dit lager min of meer verstopt is. Albert verkoopt mij een nog prima lijkende krukas.
Dus met een nieuwe kop, mijn eigen drijfstangen, het blok van Aad, de krukas van Albert en mijn eigen carterpan vervolg ik de revisie!

Hierbij twee plaatjes over Axiale en Radiale speling bij een kruk-as. Ik neem aan dat het bij de nokkenas hetzelfde genoemd wordt...
Bijlagen
Dia2.jpg
Dia2.jpg (99.21 KiB) 36526 keer bekeken
Dia1.jpg
Dia1.jpg (97.18 KiB) 36526 keer bekeken
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Plaats reactie