Het bleek dat hij ooit een HY had meegenomen uit zuidwest Frankrijk die nog tot 2002 in bedrijf was geweest. Er hadden al wat mensen aan de HY gesleuteld, maar het project was gestrand. Aangezien hij weet dat ik met allerlei oldtimers bezig ben, vnml Citroen, vroeg hij mijn advies hoe verder te gaan en eventueel de opbouw te coördineren. Het was voor mij niet helemaal helder wat de werkzaamheden zouden inhouden.
Welnu, de eerste aanblik van het "object" was op zijn minst gezegd "verhelderend".
In een donkere loods, weggestopt achter een grote caravan, stond de HY in een staat van verregaande ontluistering.
de eerste aanblik

de tweede aanblik

De goedbedoelende hulp had de HY volledig ontmanteld, ook zaken die voorlopig niet belangrijk waren zoals dashboard en deursloten. Diverse onderdelen lagen in de bus zelf, veel onderdelen her en der verspreid er omheen en wat kleinere onderdelen lagen zonder labels in dozen.

Het enige wat van labels was voorzien waren de draden van het dashboard. Als je een XM bent gewend is de bedrading van een HY aandoenlijk.

De motor stond ergens op een pallet.

De stilte, het beperkte licht van een zaklantaarn en de patina van de oude bus veroorzaakte een soort van opwinding die ik zovaak heb ervaren wanneer ik in de jaren 80 van de vorige eeuw op afgelegen franse sloperijen op jacht was naar DS onderdelen. Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe oude afgedankte auto,s hun laatste dagen slijten in stilte. Als ze eens konden praten....
Het bleek een veewagen te zijn geweest en dat was aan de vloer te zien. Volledig weggeroest.
Daarentegen was de rest van de koets verrassend gaaf en vooral deukvrij!

Omdat er veel laswerk nodig zou zijn heb eerst maar eens de schade opgenomen met een professionele lasser die bekend is met oldtimers zoals Jaguars, Rolls, muscle cars en ander exotisch spul.
Na uitmesten, letterlijk en figuurlijk, van de laadruimte kregen we een beeld van de situatie.

Eigenlijk is alleen maar de onderste 10 cm van de bus slecht, de rest is gaaf.
De bodem bleek vooral rondom weggeroest, de balken waren voor het grootste deel nog zeer redelijk.

Uitvoerig heb ik overlegd met de lasser wat wel en niet haalbaar is; alles is in principe haalbaar zolang er maar lasdraad en stroom is.

Of het verstandig is om de bus op te knappen is maar de vraag. Maar hobby en liefde verblindt. Om de bus weer als nieuw te maken zou niet zinvol zijn vanwege de grote inspanning en kosten. Maar de eigenaar wil eigenlijk een functionerende bus "dans son jus".
Gezien het feit dat de bus tot 2002 in bedrijf was geweest, het feit dat behalve de bodem de rest gaaf was en het feit dat de eigenaar de bus eigenlijk alleen maar functioneel wil hebben met behoud van patina heb ik besloten deze uitdaging aan te gaan. Besloten wordt om de bodem te herstellen, de bus APK-waardig te maken en de buitenkant te conserveren zoals die nu is.
De bedoeling is dat de HY weer naar Frankrijk teruggaat waar de eigenaar een deel van het jaar woont. Dus terug naar de streek waar ze vandaan komt en waar ze lekker in een droge stallingsruimte mag staan. Als tegenprestatie mag/moet ze af en toe helpen door materiaal te vervoeren. Toch geen slechte oude dag.
Omdat ikzelf ook nog projecten heb lopen heb ik het laswerk uitbesteed aan de professionele lasser, dus dat komt goed. Ik zal de opbouw ter hand nemen waarbij nog onzeker is hoe de staat van de motor is. Het is een H72; Het zal erop uitdraaien dat ik de motor deels zal demonteren voor inspectie. De HY is rollend binnengekomen maar nu zit een achterwiel muurvast. Dat moet eerst verholpen worden.
Tot zover deze bijdrage.