een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966

Bericht door JanW »

Een vriend verzocht mij of ik hem kon helpen met zijn 'busje".
Het bleek dat hij ooit een HY had meegenomen uit zuidwest Frankrijk die nog tot 2002 in bedrijf was geweest. Er hadden al wat mensen aan de HY gesleuteld, maar het project was gestrand. Aangezien hij weet dat ik met allerlei oldtimers bezig ben, vnml Citroen, vroeg hij mijn advies hoe verder te gaan en eventueel de opbouw te coördineren. Het was voor mij niet helemaal helder wat de werkzaamheden zouden inhouden.
Welnu, de eerste aanblik van het "object" was op zijn minst gezegd "verhelderend".
In een donkere loods, weggestopt achter een grote caravan, stond de HY in een staat van verregaande ontluistering.


de eerste aanblik

Afbeelding





de tweede aanblik

Afbeelding



De goedbedoelende hulp had de HY volledig ontmanteld, ook zaken die voorlopig niet belangrijk waren zoals dashboard en deursloten. Diverse onderdelen lagen in de bus zelf, veel onderdelen her en der verspreid er omheen en wat kleinere onderdelen lagen zonder labels in dozen.

Afbeelding



Het enige wat van labels was voorzien waren de draden van het dashboard. Als je een XM bent gewend is de bedrading van een HY aandoenlijk.

Afbeelding



De motor stond ergens op een pallet.

Afbeelding



De stilte, het beperkte licht van een zaklantaarn en de patina van de oude bus veroorzaakte een soort van opwinding die ik zovaak heb ervaren wanneer ik in de jaren 80 van de vorige eeuw op afgelegen franse sloperijen op jacht was naar DS onderdelen. Ik vind het altijd fascinerend om te zien hoe oude afgedankte auto,s hun laatste dagen slijten in stilte. Als ze eens konden praten....
Het bleek een veewagen te zijn geweest en dat was aan de vloer te zien. Volledig weggeroest.
Daarentegen was de rest van de koets verrassend gaaf en vooral deukvrij!

Afbeelding



Omdat er veel laswerk nodig zou zijn heb eerst maar eens de schade opgenomen met een professionele lasser die bekend is met oldtimers zoals Jaguars, Rolls, muscle cars en ander exotisch spul.
Na uitmesten, letterlijk en figuurlijk, van de laadruimte kregen we een beeld van de situatie.

Afbeelding





Eigenlijk is alleen maar de onderste 10 cm van de bus slecht, de rest is gaaf.
De bodem bleek vooral rondom weggeroest, de balken waren voor het grootste deel nog zeer redelijk.

Afbeelding

Afbeelding




Uitvoerig heb ik overlegd met de lasser wat wel en niet haalbaar is; alles is in principe haalbaar zolang er maar lasdraad en stroom is.

Afbeelding



Of het verstandig is om de bus op te knappen is maar de vraag. Maar hobby en liefde verblindt. Om de bus weer als nieuw te maken zou niet zinvol zijn vanwege de grote inspanning en kosten. Maar de eigenaar wil eigenlijk een functionerende bus "dans son jus".
Gezien het feit dat de bus tot 2002 in bedrijf was geweest, het feit dat behalve de bodem de rest gaaf was en het feit dat de eigenaar de bus eigenlijk alleen maar functioneel wil hebben met behoud van patina heb ik besloten deze uitdaging aan te gaan. Besloten wordt om de bodem te herstellen, de bus APK-waardig te maken en de buitenkant te conserveren zoals die nu is.
De bedoeling is dat de HY weer naar Frankrijk teruggaat waar de eigenaar een deel van het jaar woont. Dus terug naar de streek waar ze vandaan komt en waar ze lekker in een droge stallingsruimte mag staan. Als tegenprestatie mag/moet ze af en toe helpen door materiaal te vervoeren. Toch geen slechte oude dag.
Omdat ikzelf ook nog projecten heb lopen heb ik het laswerk uitbesteed aan de professionele lasser, dus dat komt goed. Ik zal de opbouw ter hand nemen waarbij nog onzeker is hoe de staat van de motor is. Het is een H72; Het zal erop uitdraaien dat ik de motor deels zal demonteren voor inspectie. De HY is rollend binnengekomen maar nu zit een achterwiel muurvast. Dat moet eerst verholpen worden.
Tot zover deze bijdrage.
Laatst gewijzigd door JanW op wo nov 19, 2014 7:13 pm, 5 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: een Frans projectje...

Bericht door LEiPiE »

Da's een mooi project, hou ons op de hoogte :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Mark(H)y
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 03, 2012 9:19 pm
Locatie: Zwolle

Re: een Frans projectje...

Bericht door Mark(H)y »

Cabine oogt heel netjes. Gezien je kennis en ervaring moet het geen probleem zijn om er weer een mooie rijdende bus van te maken. Veel succes.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Het feit dat, afgezien van de laadvloer, de rest strak en eigenlijk roestvrij was, deed me besluiten dit project te starten. Aan het frisse vet in de wielnaven en andere smeerpunten te zien, is de bus redelijk onderhouden.
Ik ben zwaar benieuwd hoe de motor eruit ziet. Ik denk dat ik die deze week ga inspecteren.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Update van het Franse projectje:

Zoals in de eerste post beschreven heb ik het laswerk uitbesteed aan een professional; aangezien hij de bus het liefst bij zich in de werkplaats had moest deze daar even naar toe. Op eigen kracht ging niet vanwege de verregaande ontmanteling, dus zou dat alleen op een autoambulance mogelijk zijn. Toen de bus gehaald werd zouden we die wel "even" met zijn drieën naar buiten duwen; tenminste, dat dachten we. Het paardenhok stond muurvast, ook al was ze een jaar eerder vlotjes naar binnen gerold. Met de Fiat Punto ervoor zou het achterwiel wel losschieten hoopten we; nee dus, weer verkeerd gedacht. Omdat de betonvloer was voorzien van een gladde bovenlaag lukte het om de bus met een slepend achterwiel te verplaatsen, ook al maakten de voorbanden van de Punto meer omwentelingen dan de achterwielen. Halverwege de uitgang werkte deze truc niet meer en moesten we iets anders verzinnen. Een palletwagen onder de achterzijde bracht uitkomst. Vlot daarna stond het gevaarte buiten en zag ik haar voor het eerst in fatsoenlijk licht; dat viel na de eerdere inspecties niet tegen; bodem rot, de rest zeer redelijk.

Afbeelding

Maar buiten op de ruwe ondergrond was de HY weer onhandelbaar. Dus "even" de stelnokken terugstellen en de remtrommel eraf; fout, weer verkeerd gedacht. Die zat dus muurvast. Na vele gecontroleerde tikken met een hamer kwam de trommel los en was het opladen op de ambulance een kwestie van je mottig draaien aan de lier.

Afbeelding


de twee chassisbalken zijn duidelijk nog vóór het tijdperk van de kreukelzones

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Op reis naar Tilburg waar de lasser de roest zal vervangen door 100% ijzer.
Een fraai schouwspel; een franse Betaillère op een ambulance, getrokken door een big amerikaanse pick-up met een leuke Quad in de achterbak, geen alledaags gezicht.

Afbeelding


Bij het verwijderen van roestige plaatdelen kwamen nog wat verrassingen aan het licht; daarover meer in een volgende update.
Laatst gewijzigd door JanW op di okt 28, 2014 11:12 am, 4 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
MicHYl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 270
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 10:53 pm
Kenteken: 14-VR-VF
Locatie: Hilversum

Re: een Frans projectje...

Bericht door MicHYl »

Goed begin!
Heerlijk om al het laswerk uit te kunnen besteden. Zou ik ook wel willen :roll:

Ben benieuwd naar de verrassingen!
De HY zit over het algemeen vol met 'verrassingen' :mrgreen:
Daardoor des te dankbaarder werk om hem te restaureren vind ik.

Succes!!
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Volgende grote grap van de HY bus:
De lasser had mij de maximale hoogte doorgegeven van zijn garage deur en ik had hem de hoogtematen van de bus uit het WPH gegeven.
De bus was 3 cm lager dan de bovendorpel van de deur, dus dat moest gaan passen. NEE dus. Voor de zoveelste keer verkeerd gedacht; We kwamen 3 cm tekort. Na enig nadenken kwam iemand op het slimme idee dat de oorzaak misschien wel lag in het feit dat de bus vergaand ontmanteld was (o.a.motor eruit) en dus hoger op de wielen stond. Met behulp van "gewichtige" omstanders en platte banden lukte het om de bus naar binnen te krijgen. Wat een opluchting!

Binnenkort foto's en een verslag van het verwijderen plaatdelen die betere tijden hebben gekend.
Laatst gewijzigd door JanW op do okt 23, 2014 12:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Het laswerk aan de bodem is klaar!!

Het is al een behoorlijke tijd geleden dat ik een update beloofde over het herstel van wat ooit de bodem was geweest.
Dat zal ws aan het eind van de week gaan gebeuren.
Eigenlijk is het voor mij nog niet zo duidelijk hoe deze werkster er eigenlijk precies heeft uitgezien.
Gezien de opbouw van de laadruimte en de verzameling losliggend hout in de hoek van de loods kwam ik tot de conclusie dat zij een Bétaillère is geweest in haar arbeidzame leven. Dus gebruikt voor vervoer van have waarvan de fransen van die lekkere paté kunnen maken. Alleen heeft die have de eigenschap om in stress situaties hun omgeving (=bodem van de bus), geheel onder te urineren met desastreuze gevolgen voor het ijzerwerk.


Op het internet ben ik meerdere varianten van een Brétaillère tegengekomen.

Afbeelding


Ik denk dat ze er ongeveer aldus heeft uitgezien:

Afbeelding

Alleen bij onze bus hebben de houten balken ongeveer 1,5 cm tussenruimte. ik zie dat niet zo duidelijk op de fotos van andere bussen.
Heeft iemand daar meer informatie over?

Morgen ga ik de bus ophalen en naar haar nieuwe onderkomen brengen waar ze verder zal worden opgebouwd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

MicHYl schreef:Goed begin!
Heerlijk om al het laswerk uit te kunnen besteden. Zou ik ook wel willen :roll:

Ben benieuwd naar de verrassingen!
De HY zit over het algemeen vol met 'verrassingen' :mrgreen:
Daardoor des te dankbaarder werk om hem te restaureren vind ik.

Succes!!
Zeker is dat uitbesteden een luxe; om die grote bodemklus zelf te klaren zou veel te veel tijd kosten en van mindere kwaliteit zijn. De lasser is een professional die met zijn ervaring al heel veel uren nodig had.

Binnenkort komt er meer nieuws.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Update

De HY staat bij de lasser die haar verder heeft uitgemest en aan een nader onderzoek heeft onderworpen.

De eerste aanblik deed al vermoeden dat er flink wat roestschade zou zijn

-----------------------------------------Afbeelding

Door de jarenlange blootstelling aan urine en elementen tijdens haar dienst als Bétaillère waren de naden tussen de koets en het chassis grotendeels weggeroest

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


De zijwanden van de bus waren erg beweeglijk ten opzichte van de bodem; nog een wonder dat de koets niet over de bodem was gezakt

----------------------------------------------Afbeelding



Ook de achterbalk was minstens zo krokant en luchtig als een vers stokbrood

----------------------------------------------Afbeelding

----------------------------------------------Afbeelding


De achterstijl naar het dak was ook een beetje zwak geworden....

-------------------------------------------------Afbeelding Afbeelding


Spoedig meer over de bodemreparatie en de reeds aangekondigde verrassingen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Zoals het elke franse auto betaamt vertoont ook deze bus flink gedeukte en verfrommelde hoeken aan de achterzijde

Uitslijpen, plaatje op maat maken, inlassen, gladslijpen en in de primer; een fijne aanblik.

----------------Afbeelding-----------------Afbeelding

--Afbeelding -Afbeelding- Afbeelding

De andere hoek onderging uiteraard dezelfde behandeling.

-------------------------------------Afbeelding -Afbeelding

Een oplettende lezer kan zien dat er al veel meer is gebeurd; in feite was dit klusje het laatste laswerk.
Laatst gewijzigd door JanW op wo okt 29, 2014 5:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: een Frans projectje...

Bericht door LEiPiE »

Nu al het laatste laswerk, kanonnuh, dat gaat hard :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
BUZZhY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 222
Lid geworden op: di dec 19, 2006 12:10 am
Kenteken: 06-bz-zz
Locatie: Oosterbeek

Re: een Frans projectje...

Bericht door BUZZhY »

Wouw wat mooi dat deze bus weer gaat rijden, ik vind het leuk om je vorderingen te volgen. veel succes en de tegenslagen zijn er om je bus beter te krijgen :wink:
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: een Frans projectje...

Bericht door JanW »

Dank jullie wel.
Het laswerk is klaar, de bus staat in de loods bij de andere citroens bij te praten. Het lassen ging vrij vlot omdat de lasser het op werkdagen kon doen naast zijn ander laswerk. Als ik t in de weekenden had moeten doen waren de crocussen al lang in bloei geweest eer het laswerk klaar was. Nu kan ik de onderzijde van de busbodem borstelen en in de epoxy zetten. Verder moeten nog wat holle ruimtes behandeld worden. Ik moet de berg aan onderdelen gaan uitzoeken,wat er is en wat er mist en dat gaanopsporen. Tussendoor kan ik de motor inspecteren. De volgorde van werkzaamheden weet ik nog niet precies. Maakt ook niet veel uit denk ik. Er is werk genoeg.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Mark(H)y
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 72
Lid geworden op: di jan 03, 2012 9:19 pm
Locatie: Zwolle

Re: een Frans projectje...

Bericht door Mark(H)y »

Bij CitroWorld staat momenteel een originele Betailliere. Op de website staan foto's. Wellicht zou je daar nog eens kunnen gaan kijken om te zien hoe de bak is opgebouwd.
Plaats reactie