Welke dynamo ?
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Welke dynamo ?
Henk,
da's duidelijk, dank daarvoor. Maar als de motor loopt, dan zou ik toch op de accupolen een spanning moeten krijgen van ongeveer 14,4 Volt ? Of is dat té kort door de bocht ?
da's duidelijk, dank daarvoor. Maar als de motor loopt, dan zou ik toch op de accupolen een spanning moeten krijgen van ongeveer 14,4 Volt ? Of is dat té kort door de bocht ?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Welke dynamo ?
De dynamo moet eerst bekrachtigd worden daarvoor zorgt de spanni g die door het lampje gaat, wanneer er dan door de dynamo een stroom opgewekt wordt dan komt er aan beide zijden van het lampje een spanning waardoor het lampje uitgaat.
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Welke dynamo ?
Wim,
waarom sluit je de 'oude' regelaar aan?
Je schrijft dat je een dynamo hebt met interne regelaar..?!
Dan ga ik er van uit dat je de oude regelaar niet meer nodig hebt.
De D+ uitgang op je dynamo is voor sturing van andere zaken zoals bv een scheidingsrelais.
Probeer dat eerst eens.
Groeten,
Ferry
waarom sluit je de 'oude' regelaar aan?
Je schrijft dat je een dynamo hebt met interne regelaar..?!
Dan ga ik er van uit dat je de oude regelaar niet meer nodig hebt.
De D+ uitgang op je dynamo is voor sturing van andere zaken zoals bv een scheidingsrelais.
Probeer dat eerst eens.
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Welke dynamo ?
Ferry, de oude regelaar heb ik niet aangesloten. De twee kabeltjes die daar op zaten heb ik met elkaar doorverbonden (zoals beschreven op de site van Citroworld : http://www.citroworld.com/Files/File/dy ... luiten.pdf
Ik begin nou zelfs te twijfelen of er überhaupt een interne regelaar in de dynamo zit...
Ik begin nou zelfs te twijfelen of er überhaupt een interne regelaar in de dynamo zit...

Re: Welke dynamo ?
In pricipe is dit ingebouwd en als unit met koolborstels te vervangen. De afgeregelde spanning behoort 14.2 volt te zijn
Laatst gewijzigd door JanW op vr jun 12, 2015 3:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Welke dynamo ?


Ik heb het nu als volgt aangesloten :
- de B+ met een dikke kabel direct naar de + van de accu,
- de D+ met een kabeltje naar de EXC van de spanningsregelaar
De B- en W zijn niet verbonden.
De + van de spanningsregelaar is de geschakelde draad naar het contactslot.
Vanaf de EXC van de spanningsregelaar gaat een kabel naar het scheidsrelais die op zijn beurt weer is verbonden met de + pool van de accu.
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Welke dynamo ?
Een kleine 'doorbraak' in mijn zoektocht.
Ik heb een controlelampje (12V5W) tussen de B+ en D+ op de dynamo aangesloten. Overigens heb ik de oude regelaar nog steeds aangesloten zoals hierboven omschreven : B+ direct naar accu, D+ naar EXC op spanningsregelaar. Het contact is uit (!) en het lampje gaat direct branden. Ook bij contact aan blijft het lampje branden. Als ik nu de motor start gaat het lampje uit (en wordt de dynamo dus bekrachtigd). Voorzichtig durf ik te stellen dat de dynamo naar behoren functioneert, alleen dat het lampje blijft branden bij contact uit is natuurlijk niet goed.
Kan een defecte spanningsregelaar dit veroorzaken of moet ik dit elders zoeken ?
Ik heb een controlelampje (12V5W) tussen de B+ en D+ op de dynamo aangesloten. Overigens heb ik de oude regelaar nog steeds aangesloten zoals hierboven omschreven : B+ direct naar accu, D+ naar EXC op spanningsregelaar. Het contact is uit (!) en het lampje gaat direct branden. Ook bij contact aan blijft het lampje branden. Als ik nu de motor start gaat het lampje uit (en wordt de dynamo dus bekrachtigd). Voorzichtig durf ik te stellen dat de dynamo naar behoren functioneert, alleen dat het lampje blijft branden bij contact uit is natuurlijk niet goed.
Kan een defecte spanningsregelaar dit veroorzaken of moet ik dit elders zoeken ?
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 132
- Lid geworden op: wo mar 11, 2009 11:26 am
- Kenteken: 20-MB-45
- Locatie: Mussel
- Contacteer:
Re: Welke dynamo ?
Nou... het duurt ff maar dan heb je ook wat
Ik heb vanmiddag maar de dynamo weer losgekoppeld en meegenomen naar een revisiebedrijf voor o.a. dynamo's teneinde het apparaat te laten doormeten.
"Niets aan de hand, de dynamo laadt perfect bij, maar ik zie waarschijnlijk al wat het probleem is" vertelde de monteur... Het blijkt dat dit type dynamo met typenummer A13N234 erg veel gebruikt wordt in de pleziervaart (ook Google vertelt dat het een dynamo is die hoort bij een Volvo Penta Scheepsmotor). Daardoor is het noodzakelijk dat de aansluiting 'B-' op de dynamo met een massakabel verbonden wordt aan het chassis. En dát had ik dus niet gedaan.
Snel naar huis, kabels weer gemonteerd (inclusief dat lampje aangesloten zoals hierboven al diverse keren werd geadviseerd (waarvoor nogmaals hartelijk dank
)) en .. PERFECT !! : Lampje aan bij contact aan; uit bij contact uit, uit bij draaiende motor en de laadstroom meet ongeveer 14,0 Volt.
Daarmee weer een 'probleem' de wereld uit geholpen.
Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken !!
Wim.

Ik heb vanmiddag maar de dynamo weer losgekoppeld en meegenomen naar een revisiebedrijf voor o.a. dynamo's teneinde het apparaat te laten doormeten.
"Niets aan de hand, de dynamo laadt perfect bij, maar ik zie waarschijnlijk al wat het probleem is" vertelde de monteur... Het blijkt dat dit type dynamo met typenummer A13N234 erg veel gebruikt wordt in de pleziervaart (ook Google vertelt dat het een dynamo is die hoort bij een Volvo Penta Scheepsmotor). Daardoor is het noodzakelijk dat de aansluiting 'B-' op de dynamo met een massakabel verbonden wordt aan het chassis. En dát had ik dus niet gedaan.
Snel naar huis, kabels weer gemonteerd (inclusief dat lampje aangesloten zoals hierboven al diverse keren werd geadviseerd (waarvoor nogmaals hartelijk dank

Daarmee weer een 'probleem' de wereld uit geholpen.
Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken !!
Wim.