Inbouw LPG
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Inbouw LPG
.
Hier nog enkele foto's van de tank-inbouw...
.
Mijn vulopening zit dus achter de reservewielklep waar nog net genoeg plaats is voor een 12 liter zgn TüV-fles staat waar ik ook LPG in tank voor mijn koelkast en koken.
Hier nog enkele foto's van de tank-inbouw...
.
Mijn vulopening zit dus achter de reservewielklep waar nog net genoeg plaats is voor een 12 liter zgn TüV-fles staat waar ik ook LPG in tank voor mijn koelkast en koken.
- Bijlagen
-
- DSC05045.JPG (176.66 KiB) 29325 keer bekeken
-
- DSC05050.JPG (136.27 KiB) 29325 keer bekeken
-
- DSC05068.JPG (172.53 KiB) 29325 keer bekeken
-
- DSC05077.JPG (144.7 KiB) 29325 keer bekeken
-
- DSC05079.JPG (122.19 KiB) 29325 keer bekeken
-
- DSC05122.JPG (124.74 KiB) 29325 keer bekeken
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Dank je, duidelijke foto's. Het mengstuk van jou is een stuk lager dan die van mij. Bovendien heb ik het idee dat bij jou het luchtfilter een stukje IN het mengstuk valt. Klopt dit? Ik zal bij de gasleveranciers eens vragen of hij een lager, passend, mengstuk in de aanbieding heeft.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Naast die prachtige foto's van HYvonne tóch nog even reactie:
Ringtank: bij Otje is deze (liggend) ingebouwd onder de (verhoogde) vloer tussen de (achter-)wielkasten. "Slechts" 60 liter (effectief 48 liter) waarmee ik ongeveer 350 km kan rijden alvorens te tanken. 't Is een keuze ...
Succes !
Gert
Jan: àlles valt of staat natuurlijk bij een juist mengsel, maar dat geldt idem dito nèt zo goed voor benzine. Overigens heb niet ikzelf dat pijpje in de kop van de carburateur geplaatst maar heeft een professioneel LPG-inbouwbedrijf dat voor mij gedaan. En ik kan je vertellen dat Otje behoorlijk "smoother" op LPG rijdt dan op benzine en zéker zo pittig. Maar er is wèl de nodige aandacht geschonken aan de juiste afstelling van "alles wat afstelling behoeft" (brandstof, ontsteking, kleppen, gas-verdamper, carburateur etc. etc.).Bij slechte menging kunnen cilinders een ongelijk mengsel krijgen.
Pijpje komt nèt boven de gasklep naar binnen, het gasmengsel wordt "flow-technisch" nergens door gehinderd.Dat gasbuisje in de carburateur zal wel werken maar is flowtechnisch niet optimaal
Ringtank: bij Otje is deze (liggend) ingebouwd onder de (verhoogde) vloer tussen de (achter-)wielkasten. "Slechts" 60 liter (effectief 48 liter) waarmee ik ongeveer 350 km kan rijden alvorens te tanken. 't Is een keuze ...
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Inbouw LPG
Ik denk niet dat het mengstuk lager is want je ziet het niet helemaal.Jeroen1955 schreef:Het mengstuk van jou is een stuk lager dan die van mij. Bovendien heb ik het idee dat bij jou het luchtfilter een stukje IN het mengstuk valt. Klopt dit?
Bovenop het stuk dat jij ziet zit nog een deel met een kleinere diameter en de filter zit daar net omheen zodat het lijkt of de filter erin valt.
Op deze foto zie je het bovenste deel wél en dat valt binnen de luchtfilter.
- Bijlagen
-
- LPGmengstuk.jpg (4.13 KiB) 29312 keer bekeken
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Inbouw LPG
ik heb ook ringtanks gevonden die staand gemonteerd kunnen worden
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Dat zei HYvonne al 
Maar het probleem daarmee is dat ze vrijwel altijd maar een kleine inhoud hebben en aangezien LPG iets onzuiniger is dan benzine gaat je actieradius omlaag. Dat is natuurlijk een overweging die je mee kunt nemen.
MurpHY heeft een 180/144L tank op dezelfde plek als bij HYvonne, alleen nog iets meer ruimte innemend. Met dus een ring op de carburateur.
Ik denk dat ik die van mij ook maar van vloeibare pakking ga voorzien, want vooral stationair wil je nog wel eens wat gas ruiken (tenzij de uitlaat lekker op temperatuur is, dan ruik je verbrande olie
)
Maar goed, kunnen we weer terug naar de vraag Jeroen ten aanzien van het luchtfilter?
Tot nu toe samenvattend denk ik dat er over het algemeen een zaag aan te pas komt in luchtfilter en/of carburateur en uiteraard het uitzoeken van een ring die weinig hoogte toevoegt.

Maar het probleem daarmee is dat ze vrijwel altijd maar een kleine inhoud hebben en aangezien LPG iets onzuiniger is dan benzine gaat je actieradius omlaag. Dat is natuurlijk een overweging die je mee kunt nemen.
MurpHY heeft een 180/144L tank op dezelfde plek als bij HYvonne, alleen nog iets meer ruimte innemend. Met dus een ring op de carburateur.
Ik denk dat ik die van mij ook maar van vloeibare pakking ga voorzien, want vooral stationair wil je nog wel eens wat gas ruiken (tenzij de uitlaat lekker op temperatuur is, dan ruik je verbrande olie

Maar goed, kunnen we weer terug naar de vraag Jeroen ten aanzien van het luchtfilter?
Tot nu toe samenvattend denk ik dat er over het algemeen een zaag aan te pas komt in luchtfilter en/of carburateur en uiteraard het uitzoeken van een ring die weinig hoogte toevoegt.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Inbouw LPG
Dat gasbuisje in de carburateur zal wel werken maar is flowtechnisch niet optimaal
Dan is het ws geen gewoon buisje, hetgeen ik dacht, maar een speciale nozzle die daarvoor geschikt is .
Dan is het ws geen gewoon buisje, hetgeen ik dacht, maar een speciale nozzle die daarvoor geschikt is .
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Ben vandaag bij de gasinbouwer geweest die ook gas in mijn C3 heeft ingebouwd. Een spud-in, zoals dat pijpje in de carburateur heet, voldoet uitstekend in ons soort carburateur. Hij had daar veel ervaring mee in het verleden. Precies op de plaats zoals Gerd die aangaf op de foto. Het pijpje aan de binnenkant van de carburateur iets afgeschuind onder 45 graden. So be it, denk ik......
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Klopt helemaal ! Dus Jan: inderdaadHet pijpje aan de binnenkant van de carburateur iets afgeschuind onder 45 graden.
Maar: het werkt perfect !een speciale nozzle
Echter geldt hier wèl een waarschuwing: het "wandje" van het carburateur-huis is natuurlijk maar vrij dun, dus dat "gat boren en draad tappen" dient met beleid te gebeuren ! Idem v.w.b. het "vastdraaien" van dat pijpje èn daarnaast het "zoveel mogelijk spanning-loos" (!) aansluiten van de gasslang.
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Zo, vanavond de carburateur losgemaakt. Daarvoor moet het klepdeksel los. Maar dan nog kun je niet bij de achterste moer van de carburateur. Hier zal wel een speciale sleutel voor zijn. Maar voorzichtig lostikken met een schroevendraaier gaat ook...
Ik heb een kant en klare spud-in besteld (10mm) bij een LPG-WEB-shop. Met schroefdraad aan de buitenkant (uiteraard). Van het plaatsen volgen nog wel een paar foto's.
Verder de schakelaar gemonteerd in het dashboard. Om de bedrading vanachter het dashboard naar de motorruimte te krijgen is nog een uitzoekerij.
Dat spanningloos aanbrengen is een goeie tip. Ik zal de slang fixeren op het motorblok zodat trillingen niet op de spud-in werken.
Ik heb een kant en klare spud-in besteld (10mm) bij een LPG-WEB-shop. Met schroefdraad aan de buitenkant (uiteraard). Van het plaatsen volgen nog wel een paar foto's.
Verder de schakelaar gemonteerd in het dashboard. Om de bedrading vanachter het dashboard naar de motorruimte te krijgen is nog een uitzoekerij.
Dat spanningloos aanbrengen is een goeie tip. Ik zal de slang fixeren op het motorblok zodat trillingen niet op de spud-in werken.
- Bijlagen
-
- spud-in-3.jpg (5.9 KiB) 29293 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: Inbouw LPG
Heren, bedankt voor de informatie. Weer wat geleerd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Voortgangsupdate:
Omschakelaar B/G en niveau-indicator flash-lube ingebouwd in dashbaord. De bedrading kan naar buiten via de rubberdoorvoer waar ook de chokekabel doorheen gaat.
Het voorraadvat van flash-lube staat ook op de rechterbalk.
De aanzuigslang van het flash-lube systeem wordt aangesloten op vacuumslang naar het klepdeksel.
Het wachten is nog op de spud-in. Ik had gehoopt deze voor het weekend binnen te hebben, maar helaas...
Bij de plaatselijke modellenwinkel nog een mooie 1:18 HY gescoord.
Omschakelaar B/G en niveau-indicator flash-lube ingebouwd in dashbaord. De bedrading kan naar buiten via de rubberdoorvoer waar ook de chokekabel doorheen gaat.
Het voorraadvat van flash-lube staat ook op de rechterbalk.
De aanzuigslang van het flash-lube systeem wordt aangesloten op vacuumslang naar het klepdeksel.
Het wachten is nog op de spud-in. Ik had gehoopt deze voor het weekend binnen te hebben, maar helaas...
Bij de plaatselijke modellenwinkel nog een mooie 1:18 HY gescoord.
- Bijlagen
-
- HY-1 op 18-800.jpg (106.59 KiB) 29267 keer bekeken
-
- aansluiting fl-800.jpg (92.16 KiB) 29267 keer bekeken
-
- flash-lube-800.jpg (110.78 KiB) 29267 keer bekeken
-
- Omschakelaar-800.jpg (120.03 KiB) 29267 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Vandaag de laatste inbouwaktiviteiten gedaan.
De spud-in heeft wat op zich laten wachten, maar is uiteindelijk toch geleverd. Voor de montage moest een draadtap gekocht worden van M10 fijn (niet standaard). Het uiteinde van de spud-in onder 45 graden afgeslepen. Voor deze gelegenheid de carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Er lag veel stof in de vlotterkamer.
Alle slangen aangesloten, dat wijst zich zelf. Voor de electriciteit moest nog een twee-aderige kabel naar de gastank worden aangelegd: voor de niveaumeting en de afsluiter op de tank (in totaal zitten er 3 gasafsluiters (RDW-eis): een op de regelaar, een op de tank en een vlak voor de regelaar. Veiligheid voor alles!). Aanleg van deze draad via dezelfde aanwezige doorvoer die ik gebruikt heb voor de gasleiding.
Tenslotte de omschakelaar gas-benzine van een plus voorzien. Daar moet nog de laatste handeling verricht worden. Door 12 V op deze omschakelaar te zetten hoor ik al wel allerlei relais aantrekken. Er is dus leven in de brouwerij....
Ook het smeersysteem is geplaatst en elektrisch aangesloten (laag-niveau-indicator).
Als het mee zit deze week afronden en tanken! En dan: op naar de keuring.
De spud-in heeft wat op zich laten wachten, maar is uiteindelijk toch geleverd. Voor de montage moest een draadtap gekocht worden van M10 fijn (niet standaard). Het uiteinde van de spud-in onder 45 graden afgeslepen. Voor deze gelegenheid de carburateur uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Er lag veel stof in de vlotterkamer.
Alle slangen aangesloten, dat wijst zich zelf. Voor de electriciteit moest nog een twee-aderige kabel naar de gastank worden aangelegd: voor de niveaumeting en de afsluiter op de tank (in totaal zitten er 3 gasafsluiters (RDW-eis): een op de regelaar, een op de tank en een vlak voor de regelaar. Veiligheid voor alles!). Aanleg van deze draad via dezelfde aanwezige doorvoer die ik gebruikt heb voor de gasleiding.
Tenslotte de omschakelaar gas-benzine van een plus voorzien. Daar moet nog de laatste handeling verricht worden. Door 12 V op deze omschakelaar te zetten hoor ik al wel allerlei relais aantrekken. Er is dus leven in de brouwerij....
Ook het smeersysteem is geplaatst en elektrisch aangesloten (laag-niveau-indicator).
Als het mee zit deze week afronden en tanken! En dan: op naar de keuring.
- Bijlagen
-
- smering.jpg (52.79 KiB) 29226 keer bekeken
-
- benzinerelais.jpg (53.52 KiB) 29226 keer bekeken
-
- carbu3.jpg (45.4 KiB) 29226 keer bekeken
-
- carbu2.jpg (73.04 KiB) 29226 keer bekeken
-
- carbu1.jpg (65.33 KiB) 29226 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Op de foto van het benzinerelais lijkt het net of het relais op de balk vast zit en de slangen aan het blok. Dat lijkt me geen goede combo? Als in: het blok kan flink bewegen ten opzichte van de balken.
Maar wellicht is het gezichtsbedrog
Maar wellicht is het gezichtsbedrog

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Inbouw LPG
Ik zie dat ook. Maar de slangen lijken genoeg ruimte te hebben om de motorbewegingen op te vangen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938