Vandaag heb ik even de tijd genomen om te kijken waarom de bus rookt. Eergisteren hoorde ik op weg naar de meeting van Le-Camion een ratel uit het vooronder die verdween na een kleine tiental seconden. Gisteren op de terugweg hoorde ik het weer, maar ging het deze keer gepaard met veel koelwaterverlies. Gestopt, even het blok laten afkoelen, daarna de laatste meters naar huis gereden waar hij vlak voor de deur weer aan de kook raakte, deze keer met dezelfde ratel nauwelijks hoorbaar.
Vanmiddag weer even gestart met nog maar half koelwater erin. Bovenste slang wordt niet warm, onderste wel en snel daarna raakt de boel aan de kook.
De ratel kan uit het blok komen, het zou ook de V-snaar kunnen zijn omdat de waterpomp vastslaat of misschien zelfs stoom dat zicht door/langs de thermostaat wurmt. Ik wil dus niet te snel conclusies trekken en maar even eea proberen uit te sluiten.
Om te beginnen alles maar op een lekkere werkhoogte gezet omdat een klusje toch altijd langer duurt dan dat je denkt dat het gaat duren.
Thermostaat controleren...
Zit er goed om in.
Sluit goed.
En opent netjes.
Deze slang is jaren geleden onderweg al eens gaan lekken. Heb ik op de camping met een aardappelschilmesje ingekort en ben ik weer lekker mee verder gaan rijden. Misschien tijd om te vervangen?
Het beruchte slangetje onder de waterpomp is ook niet meer in nieuwstaat, maar lekt wonder bovenwonder niet.
De waterpomp zelf loopt soepeltjes en heeft zijn schoepen nog.
Er zit wel een butsje in.
Nou, dat vond ik wel weer genoeg van vandaag. Nog niets gevonden wat het gerook kan verklaren.
En nu maar eens nadenken over de oorzaak en de aanstaande motorrevisie