LEiPiE & MurpHY

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Dit is alvast binnen: alle leidingen die ik nog niet vervangen heb door RVS (achter heb ik dat al een keer gedaan). Afhankelijk van hoe goed het gaat, vervang ik naast de leiding die ik *moet* vervangen er nog meer.
Voor de wielen heb ik alvast geinformeerd waar ik platen zou kunnen laten laseren. Moet nog even kijken hoe die platen er dan precies uit komen te zien enzo, maar rond de 45 euro voor twee cirkels van 3mm dik iig. Lijkt me de handigste optie en ik denk dat de ET met 3mm wijzigen geen probleem zal zijn (theoretisch wordt de naaf dan iets zwaarder belast).
Tegenwoordig adviseert men: "Samenvattend kan gesteld worden dat het in de meeste gevallen verstandig is bij aanschaf van nieuwe velgen de ET waarde niet meer dan 5mm te laten afwijken van de ET waarde van de originele velgen welke veelal een ruime tolerantie kennen." (http://www.steverinkbanden.nl/Velgen) maar ik verwacht dat meneer Citroën daar niet zo precies naar keek.
Enige probleem is dat de bouten van de trommel natuurlijk niet te verlengen zijn, heb dan wel 3mm minder draad voor de moeren (en misschien had ik al wat minder door de dikte van de velg).
Maar goed, dat ga ik van het weekend/komende week (heb een week vrijgenomen voor o.a. de bus!) bekijken.
(En de RX5 om eens te kijken hoe dat spul werkt :))
Bijlagen
DSC_0768.jpg
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Net bij Demar Laser hier in Hengelo geweest en daar hebben ze de trommel gemeten (daar hebben ze dan helaas geen lasers voor ;)) en een bestandje gemaakt. Eind van de week kan ik 2 schijven 3mm staal ophalen die gelaserd zijn naar een plaat die er prachtig overheen moet passen (300mm, gat van 140mm, 5 gaten van 17mm op een cirkel van 190mm). Hopelijk zitten dan de velgen niet meer tegen de stuurkogel aan (zitten ze ook alleen bij extreme uitslag, dat wat ze eerder aanliepen is al afgesleten... :shock: ).
't was dat of nieuwe trommels en nieuwe velgen... bovenstaande is 45 euro.
Meten is weten en passen is nog beter
Meten is weten en passen is nog beter
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

En ze zijn klaar.
Bijlagen
DSC_0789.jpg
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door Jeroen1955 »

Begrijp ik hier uit dat de wielbasis wat groter wordt?
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Yup, totaal 6mm. Breedte was op zich al iets meer omdat er 195 banden op zitten.
Ben er niet heel blij mee, maar goed, moet maar.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door Jeroen1955 »

Nou, volgens mij kun je er dan nog harder mee scheuren.....zonder dat ie omvalt!
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Oh ja, APK van morgen afgezegd, want hij remt net zo slecht als voor het vervangen van de leidingen en ontluchten.
Moet waarschijnlijk wat cilinders vervangen (in ieder geval rechtsvoor, naar ik verwacht onder en de hoofdremcilinder).
Zal schorsen worden, dat haal ik niet voor zaterdag.
10 jaar Citromobile gedaan met bus, nu een keer met de Berlingo.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

schorsing.png
schorsing.png (22.67 KiB) 33932 keer bekeken
Dat dus.

Zaterdag rechtervoorrem opgesteld, de voorste remschoen kon een kwartslag omhoog, achterste zat redelijk goed.
Bij het proefrijden blokkeerde in eerste instantie links vrij snel, maar daarna remde het wel redelijk gelijk. Heb alleen het idee dat hij niet echt hard remt.
Dat gekoppeld aan het beroerd lopen op LPG en het totale gebrek aan tijd en om eerlijk te zijn domweg zin om er iets aan te doen dwingt me 'm te schorsen aangezien de APK einde van de week twee maanden verlopen is en een herkeuring ten eerste op zo'n korte termijn niet mogelijk is, maar ook omdat hij er naar ik verwacht niet doorheen komt.

Doel is er wel bij te zijn op de ICCCR natuurlijk (heb de kaartjes al :)) en de Achterhoekmeeting in september ook, dus ik moet de komende maanden er wel mee bezig.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door FerrHy »

Ewald,
Vervelend dat je deze stap hebt moeten zetten.
Succes met oplossen!
Mocht het niet lukken houd dan in het achterhoofd dat voor de ICCCR de zgn 'evenementen regeling' http://fehac.nl/evenementenregeling/ van toepassing is.
Je wil natuurlijk kunnen rijden, maar er is een vangnet!
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Ohja, dat bestaat ook nog :)
Al denk ik dat ik 'm zelf niet genoeg vertrouw in de huidige staat.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door Otje »

... en het totale gebrek aan tijd en om eerlijk te zijn domweg zin om er iets aan te doen ...
Oooopss ... "klinkt als ... " :roll:
:?: :?: :?:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Mja, als de kans er is 'm in te ruilen voor een ander exemplaar dan doe ik dat waarschijnlijk.
Maar voor nu heb ik bij het HY Team een order van weer bijna 300 euro geplaatst met cupjes, afdekkapjes, HRC en nog wat dingen om 'm door de APK te krijgen zodat ik er met de ICCCR met MurpHY bij ben.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1553
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door ghys »

Dat eerste is natuurlijk de snelste route maar ook daar zal na een tijdje weer onderhoud aan zitten te komen.

Nu je weer een order hebt gezet kan je er weer mee aan de slag. Eén voor één aanpakken en dan afstrepen maar :)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2678
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door LEiPiE »

Zo, vandaag samen met Teun alle remmen los gehad, schoongemaakt en rubberwerk vervangen en alles drie keer ontlucht. Nog een puntje ontdekt dat nog niemand genoemd heeft kwa remmen afstellen :)
Pedaal voelt nu een stuk harder aan. Nog niet kunnen testrijden, was laat genoeg al, 12 uur achter elkaar met de remmen bezig geweest (ok, lunch en diner tussendoor).
Achter was al lang niet open geweest, lagers waren echter nog wel prachtig gelukkig. Remcilinders wat vervuild, maar met hohnen en met een schuursponsje weer schoon.
Voor was een verrassing: ik blijk dus al boven en onder RVS bussen en zuigers te hebben (eentje trouwens aluminium, beetje vaag dat Citrotech toen blijkbaar 3 RVS en 1 alu heeft gebruikt, maar specs zullen hetzelfde moeten zijn).
Dus goed dat ik die niet besteld heb :)
Nog wel even een borgplaat voor de voorwielnaaf bestellen, die is gesneuveld.

Morgenochtend de motor proberen af te stellen en dan kan ik testrijden.
Twee bougies (1 en 4) zaten licht vastgeroest, dat is een beetje zorgelijk, maar hij heeft in een jaar ook maar iets van 500km gereden natuurlijk. Eerst even compressie meten, kleppen stellen, carburateur natrekken, luchtfilter checken.
En dan eerst op benzine goed krijgen, daarna op LPG.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: LEiPiE & MurpHY

Bericht door JanW »

LEiPiE schreef:Nog een puntje ontdekt dat nog niemand genoemd heeft kwa remmen afstellen :)
en dat puntje was......?

Van roest aan de bougis zou ik ook wat onrustig worden.
Misschien dat de koppakking zweet? je zou de kopbouten eens kunnen natrekken.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Plaats reactie