Vervolg restauratie HY 1964
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Enkele foto's van het vervolg. Laswerk is op paar stukjes in wielkasten bijna klaar. Meteen de overige brakke punten ook laten lassen. Straks weer een mooie harde en originele basis.
Re: Vervolg restauratie HY 1964
En nog wat foto's toen de slechte stukken verwijderd werden.
Lagers en remmen zijn klaar en gecontroleerd.
Daarnaast nog de achterlampjes gereviseerd
nieuw kan altijd nog en met het Franse doorleeft uiterlijk toch beter passend bij de rest van de bus.
Lagers en remmen zijn klaar en gecontroleerd.
Daarnaast nog de achterlampjes gereviseerd

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Vervolg restauratie HY 1964
mooi werk man en leuk zon 64er overgangsmodel. De eerste serie met groot voorrraam maar wel nog met de oude grote chevrons op de motorkap. Is maar een half jaar zo geleverd.
Heel erg speciaal ook een bestel met Pickup tussenschot , nooit eerder gezien.
Heel erg speciaal ook een bestel met Pickup tussenschot , nooit eerder gezien.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Toen ik hem kocht wist ik niet dat het een best wel bijzonder busje is. Inderdaad een overgangsmodel waarbij de eigenaar gekozen heeft voor de meest kale versie. HZ met 1600 motor en zelfs geen kachel maar wel met een tussenschot en canvas doekjes aan de zijkant.
Waarschijnlijk heeft citroen dat half jaar gebruikt om de restanten van de oude serie op te maken. Zo kwam ik laatst een 64er tegen met origineel een schuifdeur met een grote knobbel om hem open te maken. In de onze zit al een moderne deur. Zo zijn er nog meer leuke details zoals oude snelheidsmeter maar dan wel al de nieuwe onderplaat waar later de grotere moderne meter op kwam.
Waarschijnlijk heeft citroen dat half jaar gebruikt om de restanten van de oude serie op te maken. Zo kwam ik laatst een 64er tegen met origineel een schuifdeur met een grote knobbel om hem open te maken. In de onze zit al een moderne deur. Zo zijn er nog meer leuke details zoals oude snelheidsmeter maar dan wel al de nieuwe onderplaat waar later de grotere moderne meter op kwam.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Vervolg restauratie HY 1964
weet het jaar niet precies uit mn hoofd maar schuifdeur met die kogel is eind jaren 50 vervangen door de aluhendel met slot. Dat er in een 64er origineel een deur met kogel zou zitten lijkt mij erg sterk maar met Citroen weet je het nooit. Verschillende assemblage-lijnen weken nogal eens af ivm voorraden.
Mijn late 64er had origineel al een moderne teller maar is een origineel nederlandse auto en had wel verwarming. Voor de verwarming zijn de gaten in de motorkap gekomen.
Overigens best wel bijzonder je te realiseren dat Citroen het na 17 ! jaar productie eindelijk eens nodig vond om verwarming in de HY te monteren, wat een vooruitgang
)
Mijn late 64er had origineel al een moderne teller maar is een origineel nederlandse auto en had wel verwarming. Voor de verwarming zijn de gaten in de motorkap gekomen.
Overigens best wel bijzonder je te realiseren dat Citroen het na 17 ! jaar productie eindelijk eens nodig vond om verwarming in de HY te monteren, wat een vooruitgang

HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Vervolg restauratie HY 1964
keurige reparaties!
je gaat een stukje bodemplaat/wafelplaat missen
je gaat een stukje bodemplaat/wafelplaat missen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Zeker. Het wordt netjes gelast. Had het zelf niet zo snel zo mooi kunnen krijgen.
Enkel de hoeklijnen rond de wielkasten en het aflassen deel bodem doe ik zelf nog.
Helaas konden we het originele wafelplaatje niet behouden. Daaronder was hij toch wat krokanter.
Enkel de hoeklijnen rond de wielkasten en het aflassen deel bodem doe ik zelf nog.
Helaas konden we het originele wafelplaatje niet behouden. Daaronder was hij toch wat krokanter.
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Dank je.
Hy is inmiddels weer terug op het nest. Het laswerk is zo goed als klaar. Enkel nog wat recht toe recht aan laswerk dat broerlief komende weken voor zijn rekening neemt.
Daarna de bodem stralen en de laadvloer flink in de antiroest zetten zodat die er weer even tegen kan.
Hy is inmiddels weer terug op het nest. Het laswerk is zo goed als klaar. Enkel nog wat recht toe recht aan laswerk dat broerlief komende weken voor zijn rekening neemt.
Daarna de bodem stralen en de laadvloer flink in de antiroest zetten zodat die er weer even tegen kan.
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Ter info: schuifdeur met kogel is tot 1963 standaard op onze busjes...
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Dank. Mogelijk hebben ze in het begin van 64 nog delen opgemaakt uit het schap. Zo heb ik er ook nog een traction teller inzitten met al wel de nieuwe grondplaat
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Verder gegaan met het verbeteren van de deuren. Voorzien van schuifraam rubber ipv de raamlijsten. Eerst oude delen eruit en alles schoongemaakt. Zelfs het raamblokeersysteem werkend gekregen. Nooit geweten hoe dat er nou uitzag. Nu weet ik het 
Moet er nog een keer opnieuw in omdat het buitenste schuifraam nog wat klemt en het daardoor maar moeilijk laat schuiven. Vermoed dat rubber in de ronding toch wat dikker isdan het origineel.

Moet er nog een keer opnieuw in omdat het buitenste schuifraam nog wat klemt en het daardoor maar moeilijk laat schuiven. Vermoed dat rubber in de ronding toch wat dikker isdan het origineel.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Verdere raamdiscussie op verzoek afgesplitst naar: http://citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=3140
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Dank Ewald 
Komend weekend weer verder met de raamrubbers.
Kijken of ik met parkers de boel kan laten schuiven.

Komend weekend weer verder met de raamrubbers.
Kijken of ik met parkers de boel kan laten schuiven.
Re: Vervolg restauratie HY 1964
Hele leuke rapportage, heerlijk om te volgen. Wat knapt de HY op zeg, soms heb je echt mazzel als voertuig..
Maarreee..nieuwsgierig!
Hoe is het nu met de voortgang?
Veel succes in ieder geval!



Maarreee..nieuwsgierig!
Hoe is het nu met de voortgang?
Veel succes in ieder geval!