Omdat de 17x400's niet echt lekker verkrijgbaar zijn en ze ook duur zijn (ik ga uit van zo'n 250 a 300 euro om ze er compleet nieuw om te laten leggen - met Firestones zou 't wat goedkoper kunnen), heb ik in samenspraak met een velgenbouwer en na wat informatie inwinnen bij de diverse grote bandenzaken besloten om een set velgen op de kop te tikken en die te laten aanpassen zodat ze op de HY kunnen.
Dit was wat uitzoekwerk, ik heb namelijk eerst geinformeerd welke banden dicht in de buurt komen kwa totale hoogte en breedte in 't gebied tussen de 17x400 en 19x400 (dus totaal tussen 67 en 70cm hoog en tussen 17 en 19 cm breed).
Hier bleek de handigste en meest verkochte de 185/75R16 te zijn.
Toen op zoek naar velgen waar die band omheen kan. Dat blijkt het gebied 5x16 t/m 6.5x16 te zijn. Via Marktplaats kon ik 4 zo goed als nieuwe 6.5x16 velgen op de kop tikken voor een schijntje (25 euro voor de 4... moest er alleen 100KM voor omrijden - was nog geen 500KM op gereden, afkomstig van een Honda FR-V die nu op aluminium staat).
Waar 6.5x16J standaard is, zijn dit 6.5x16JJ velgen. Geen probleem, want J banden passen perfect. JJ staat er voor dat deze een extra richel hebben om ook in ruig terrein de band op z'n plek te houden (JJ = heavy duty versie van de J dus).
Nou moet MurpHY eerst door de APK komen (poging vier morgen, 5/7/2006) en daarna ben ik nog een week op vakantie. Daarna echter laat ik de velgen waarschijnlijk ophalen door GABO en hoop ik ze niet al te lang daarna weer terug te krijgen, aangepast en wel

Dan dus even de velg passen zonder band en dan daarna maar banden monteren!
Misschien dat ik in de tussentijd nog een vijfde velg op de kop kan tikken zodat ik niet een van de oude banden als reserve hoef te gebruiken (aangezien ze allemaal droogtescheurtjes krijgen al).
Update: ik heb er een vijfde velg bij... wel 50 euro voor eentje helaas, maar goed even in het achterhoofd dat ik nu dus 5 velgen heb voor 75 euro vind ik dat ook geen ramp. Is wel een iets andere kwa vormgeving, maar de velg zelf (dus niet het binnenstuk) is identiek. Honda logo er alvast afgewipt
Nog even resumerend:
- beste keus is de 185/75R16, verkrijgbaar bij elke bandenboer, Michelin Agilis 81 is dan zo'n 150 euro all-in per band en dat is dan dus een dure band (maar wel tot 900KG belastbaar en speciaal verdikt tegen stoeprandjes rijden e.d. - klik op de naam voor de Michelin site)
- velgmaat is redelijk vrij: 5x16, 5.5x16, 6x16 en 6.5x16 zijn elk toegestaan voor de 185/75R16.
- de velg moet vervolgens verbouwd worden tot de maten: 142 - 190 - 5x 21.5(A2) A=R16 - pos: 10
- aanpassen van velgen komt rond de 80 euro per velg, de besparing per nieuwe band is echter ook rond dat bedrag
- je kunt er wieldoppen op klikken

NB1: ik heb gekozen voor 16 inch, maar op basis van 15 inch is er ook genoeg mogelijk. 5.5x15 schijnt op een HY te zijn gemonteerd vertelden ze bij GABO.
NB2: voor alle termen zoals 6.5x16JJ, zie de links in het bijbehorende
documentatietopic.
Verdere informatie komt wanneer ik die heb

(En Arthur bedankt voor 't opruimen

)