Nieuwe velgen op maat

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Nieuwe velgen op maat

Bericht door Boudewijn »

Moderator: wegens omstandigheden staan de eerste twee berichten verkeerd. Het openingsbericht is het eerste bericht van LEiPiE :D

Origineel bericht:

Ik ben heel benieuwd. Dit lijkt me op een gegeven moment toch op te wegen tegen de dure orginele Michelins. Ik heb nog 45 vrij verse 19-400, maar als die opgeslten zijn, zou ik dit ook overwegen. Het bedrijf waar jij het laat doen zit trouwens bij mij om de hoek zag ik.

Hou ons op de hoogte.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op do okt 28, 2010 3:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: door samenvoegen topics staat originele eerste bericht niet bovenaan
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Bericht door ed-hz »

Hoi Boudewijn en Leipie,

Ik las laatst in de Citroexpert dat er iemand mee ging doen met een of andere rallye met een Traction Avant 15-six.
Deze hadden ze speciaal geprepareerd voor de rallye, en hiervoor hebben ze nogal wat HY onderdelen gebruikt. Onder andere de remmen, de voortrein, maar ook HY velgen.

Het hart hiervan hebben ze uitgeslepen en in Mercedes Vito velgen gelast, zo meldt het artikel. Ik weet niet precies welke bandenmaat dit is, maar dit klinkt ook niet gek.

Dit alles ter informatie.

Doei,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Nieuwe velgen op maat

Bericht door LEiPiE »

Omdat de 17x400's niet echt lekker verkrijgbaar zijn en ze ook duur zijn (ik ga uit van zo'n 250 a 300 euro om ze er compleet nieuw om te laten leggen - met Firestones zou 't wat goedkoper kunnen), heb ik in samenspraak met een velgenbouwer en na wat informatie inwinnen bij de diverse grote bandenzaken besloten om een set velgen op de kop te tikken en die te laten aanpassen zodat ze op de HY kunnen.

Dit was wat uitzoekwerk, ik heb namelijk eerst geinformeerd welke banden dicht in de buurt komen kwa totale hoogte en breedte in 't gebied tussen de 17x400 en 19x400 (dus totaal tussen 67 en 70cm hoog en tussen 17 en 19 cm breed).
Hier bleek de handigste en meest verkochte de 185/75R16 te zijn.

Toen op zoek naar velgen waar die band omheen kan. Dat blijkt het gebied 5x16 t/m 6.5x16 te zijn. Via Marktplaats kon ik 4 zo goed als nieuwe 6.5x16 velgen op de kop tikken voor een schijntje (25 euro voor de 4... moest er alleen 100KM voor omrijden - was nog geen 500KM op gereden, afkomstig van een Honda FR-V die nu op aluminium staat).
Waar 6.5x16J standaard is, zijn dit 6.5x16JJ velgen. Geen probleem, want J banden passen perfect. JJ staat er voor dat deze een extra richel hebben om ook in ruig terrein de band op z'n plek te houden (JJ = heavy duty versie van de J dus).

Nou moet MurpHY eerst door de APK komen (poging vier morgen, 5/7/2006) en daarna ben ik nog een week op vakantie. Daarna echter laat ik de velgen waarschijnlijk ophalen door GABO en hoop ik ze niet al te lang daarna weer terug te krijgen, aangepast en wel :D
Dan dus even de velg passen zonder band en dan daarna maar banden monteren!
Misschien dat ik in de tussentijd nog een vijfde velg op de kop kan tikken zodat ik niet een van de oude banden als reserve hoef te gebruiken (aangezien ze allemaal droogtescheurtjes krijgen al).
Update: ik heb er een vijfde velg bij... wel 50 euro voor eentje helaas, maar goed even in het achterhoofd dat ik nu dus 5 velgen heb voor 75 euro vind ik dat ook geen ramp. Is wel een iets andere kwa vormgeving, maar de velg zelf (dus niet het binnenstuk) is identiek. Honda logo er alvast afgewipt ;)

Nog even resumerend:
  • beste keus is de 185/75R16, verkrijgbaar bij elke bandenboer, Michelin Agilis 81 is dan zo'n 150 euro all-in per band en dat is dan dus een dure band (maar wel tot 900KG belastbaar en speciaal verdikt tegen stoeprandjes rijden e.d. - klik op de naam voor de Michelin site)
  • velgmaat is redelijk vrij: 5x16, 5.5x16, 6x16 en 6.5x16 zijn elk toegestaan voor de 185/75R16.
  • de velg moet vervolgens verbouwd worden tot de maten: 142 - 190 - 5x 21.5(A2) A=R16 - pos: 10
  • aanpassen van velgen komt rond de 80 euro per velg, de besparing per nieuwe band is echter ook rond dat bedrag
  • je kunt er wieldoppen op klikken :lol:
NB1: ik heb gekozen voor 16 inch, maar op basis van 15 inch is er ook genoeg mogelijk. 5.5x15 schijnt op een HY te zijn gemonteerd vertelden ze bij GABO.
NB2: voor alle termen zoals 6.5x16JJ, zie de links in het bijbehorende documentatietopic.


Verdere informatie komt wanneer ik die heb :D
(En Arthur bedankt voor 't opruimen :))
Laatst gewijzigd door LEiPiE op di mei 29, 2007 5:59 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Arthur
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: zo nov 03, 2002 11:19 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Is weer geregeld, wat zijn we snel ;)

Bericht door Arthur »

Het is weer geregeld.
Dat bewerken was een ding dat verkeerd stond, dat is ondertussen geregeld.
De reacties heb ik ook naar het Banden-deel gehaald. Echter het toevoegen aan dit deel gaat niet, dus ik heb het onderwerp hetzelfde gehouden, en een toevoeging erbij gezet.
Arthur
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Overzetten van de bollingen kan in ieder geval.
GABO belde net en zegt op basis van de foto's nu dat een vlakke plaat er in niet gaat lukken en dat er dus iets anders bedacht moet worden (en dat 't dan ook niet voor 80 euro excl per velg kan...).
Nu had ik het idee dat de bolling er voornamelijk inzit om de aansluiting naar de popnagels sterker te maken, maar misschien dat de remtrommel nog iets uitsteekt daar.
Helaas is de persoon die toen heeft gemeten en een plaat als goede optie had gegeven nog minimaal twee weken op vakantie...
Kan ik tussendoor nog weer wat gaan meten, ik ga kijken of ik een dwarsdoorsnede van zowel velg als remtrommel kan maken (op papier natuurlijk! :D).

Een optie zou nog steeds zijn om de oude harten over te zetten (al hou ik de oude velgen liever intact, c.q. verkoop ik die), maar dan krijg je dus een adapterring die er in gelast wordt en heb je over de hele doorsnede van de velg dan dus vier lasnaden in plaats van twee en hoe minder hoe beter lijkt me. Misschien dat er nog een manier is om een ring tegen een vlakke plaat te plaatsen als afstandhouder tussen velg en trommel.

Iemand trouwens een idee of de openingen en die ribbel/bolling/rand in de oude velg nog andere functies hebben? :?:
Koeling lijkt het me te weinig voor en dat kan ook door in een vlakke plaat een paar strategische gaten te maken. Alleen dus misschien dat de remtrommel er toch een rand op heeft zitten waardoor een vlakke plaat niet past.
In ieder geval ga ik weer aan het tekenen en meten :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

bolling in stalen wielen is voor stijfheid (dat je geen slag krijgt in je wiel als je een bocht neemt en net wel het stoeprandje meepikt)

Groet,

Stef
HY '76
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Stef schreef:bolling in stalen wielen is voor stijfheid (dat je geen slag krijgt in je wiel als je een bocht neemt en net wel het stoeprandje meepikt)
Dat idee had ik inderdaad ook, in combinatie met dat er dan geen 90graden hoek bij de popnagels hoeft te zitten wat ook alleen maar bevorderlijk kan zijn.
Bij GABO dacht deze persoon er echter anders over en als ik zo naar m'n eigen foto's kijk dan lijkt het vlak met de wielbouten iets dieper te liggen dan de rest van de remtrommel, maar goed dat moet ik nog dus nog nameten.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

In het kader van andere velgen wil ik graag opmerken dat de afstand
remtrommel tot midden van de velg zeer belangrijk is wegens de belasting die op de lagers wordt uitgeoefend,Daarom heeft elke velg
ook een gegeven maat hiervoor.Ik heb het echter niet in het handboek
kunnen vinden.Er is een mogelijkheid dat deze maat op de velg staat.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Gerard Maas schreef:In het kader van andere velgen wil ik graag opmerken dat de afstand
remtrommel tot midden van de velg zeer belangrijk is wegens de belasting die op de lagers wordt uitgeoefend,Daarom heeft elke velg
ook een gegeven maat hiervoor.Ik heb het echter niet in het handboek
kunnen vinden.Er is een mogelijkheid dat deze maat op de velg staat.
Op de HY velg staat echt bar weinig informatie :D M'n nieuwe velgen staat het op maar kan ik negeren, want die worden toch aangepast.

Die maat (de ET) is +10 (mm), tenminste dat haalde GABO uit het opmeten van de oude velg. De ET geeft de afstand aan tussen het vlak waar de wielbouten in vast zitten en het rekenkundige midden van de breedte van de velg.
In dit geval is het een positieve ET, dat betekent dat het wielboutenvlak 10 mm naar buiten ten opzichte van de velgmiddellijn ligt.
Ofwel: (afstand wielboutenvlak tot rand velg aan de voertuigkant) - (afstand wielboutenvlak tot rand velg aan de wegkant) = 10 mm bij een HY velg.
Bij de nieuwe velgen zal dat ook zo zijn, al zijn ze breder (voor zover ik kon passen moet dat ook gewoon passen, al wordt dat ook nog een gok... ga ik vanavond nog weer wat aan meten, wil toch een dwarsdoorsnede van velg en remtrommel produceren).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
v.l.n.r.: geen offset (ET0), inset (positief, ET+xy of ETxy), outset (negatieve, ET-xy)
Zie ook de wheel & tyre bible (daar komt dit plaatje ook vandaan).
Laatst gewijzigd door LEiPiE op do aug 17, 2006 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Leuke site Leipie.Had je ooit gedacht dat er zoveel in wielen en banden
bestond?
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Hehe, niet echt. En dan nog staat op die pagina nog niet alles, zoals de velgprofielen (H,J,JJ) etc. (die informatie moet je kopen bij de ISO).
Maar goed, is handige informatie en ik leer steeds meer :D
(maar ik sta mezelf niet toe zelf die velgen te verbouwen, al is er geen wettelijk voordeel dat GABO 't doet, er komt geen sticker op ofzo van "verbouwd door ... instantie", is voornamelijk dat ik verwacht dat zij het beter kunnen dan ik zelf ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Haha ik snap nu jou onderschrift Leipie. Maar er zijn echt velgen zat voor de HY. Ik denk dat ik dat nummer van Citroexpert maar koop en eens uitvogel welke benden ze er nu precies op hebben. Scheelt je volgens mij een hoop geld en dat kun je dan besteden aan je motor.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mmz, had nog nooit van Citroexpert gehoord :oops:
Maar er is dus een nummer met daarin een overzicht van geschikte velgen voor een HY? Welke is dat, want dan ga ik die ook bestellen :D
(Zou Le Camion die niet toevallig al hebben in 't archief?)

Overigens denk ik dat die problemen met het maken van de velg zo opgelost zijn: een ring ter doorsnede van het boutenvlak en van minimaal 3mm dik (maar ik neem dan gewoon aan dat ze dan een ring maken uit hetzelfde materiaal als de velg zelf en ik hoop dat dat meer dan 3mm dik is :)) moet ruimte genoeg geven.
Moeten ze alleen even goed kijken dat de ET wel op +10 blijft :)

Maar goed, dit is dus het zoveelste project wat weer op zal moeten schuiven denk ik (al hoef ik er niet veel mee te doen: de oude velgen blijven bestaan en de nieuwe worden opgehaald, verbouwd en weer teruggebracht).
Zit alleen dus weer op zo'n punt van "waarom zou ik nog investeren (die nieuwe velgen komen op zo'n 600 euro uit) als hij toch elke x maanden zo kapot is dat 't me weken en honderden zoniet meer dan duizend euro kost" :(
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Boudewijn schreef:Haha ik snap nu jou onderschrift Leipie. Maar er zijn echt velgen zat voor de HY.
Maar passen op deze velgen vervolgens meer gangbare banden? Want dat is het doel van het hele project...

Ree
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Eh nou ik had begrepen dat leipie hele nieuwe velgen wilde laten maken i.pv. het oude binnenwerk te gebruiken en er een nieuwe rand omheen te lassen, vandaar mijn opmerking. Volgens mij is dat makkleijker te doen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Plaats reactie