Motor opnieuw starten na stilstaan

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Ree schreef:
Webmeistera schreef:bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
En daar staat dus geen olie van Kroon tussen die je bij de Brezan kan krijgen (eerder door Pieter is de link van dezeolie gepost)

Ik heb het bij de brezan nagevraagd (daar was een man die heel veel jaren HY heeft gereden) en heeft mij verzekerd dat de olie echt goed is voor de HY.

Mag ie aan het lijstje toegevoegd worden?
Groet,
Ree
De olie zal vast wel voldoen aan de specificaties voor de HY kwa viscositeit en zo.
Het punt is dat er vroeger lood als EP additief werd gebruikt en dat dit op enig moment
wettelijk verboden werd. Toen is men naar andere middelen gaan zoeken oa. zwavel en chloorverbindingen.
Moderne bakken hebben hier geen problemen mee maar bakken in de HY- 2cv en DS slijten dus sneller.

Je moet dus wel een heel specifieke vraag stellen aan de oliefabrikant om de juiste informatie te verkrijgen.
Zonder de expliciette (hoe schrijf je dat?) verklaring van de fabrikant zou ik 't spul niet zomaar
aan anderen aanraden, maar iedereen mag zijn eigen lijstjes samenstellen natuurlijk.

Voor Kroon zie ik op hun site niet specifiek vermeld dat er geen zwavel of chloorverbindingen
worden toegepast als EP additief.
Dus ik neem 'm (nog) niet op.

Aad
Laatst gewijzigd door Webmeistera op wo aug 16, 2006 1:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik heb de vraag gesteld aan Kroon. Wanneer ik antwoord heb zal ik het hier posten.

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ree schreef:Ik heb de vraag gesteld aan Kroon. Wanneer ik antwoord heb zal ik het hier posten.
Bij deze mijn vraag en het antwoord door Kroon. Klinkt als een duidelijke "ja".
Kroon-Oil B.V. schreef:Geachte heer Van der Meij,

Sinds het gebruik van lood en chloor in olie verbannen zijn vanwege het milieu zijn àlle EP gedoopte oliën op de markt op basis van zwavelverbindingen. Zo ook onze Gearlube Hypoid 80W. Wel zijn er limieten aan concentraties. Deze limieten zijn allemaal vastgelegd in de API specificaties GL-1 (geen EP dopes) tot en met API GL-5 (max. concentratie EP dopes). Kiest men een te lage specificatie dan door de fabrikant opgegeven dan zal de levensduur afnemen doordat de olie niet genoeg bescherming biedt tegen slijtage. Kiest men een te hoge specificatie dan zal de levensduur eveneens afnemen doordat de olie te agressief is voor bepaalde componenten (stap van API GL-4 naar API GL-5 is ca. 2X zo agressief). Citroën schrijft voor de transmissie van uw HY een SAE 80W olie voor. Deze olie moet dan voldoen aan de API GL-4 specificatie. Onze Gearlube Hypoid 80W voldoet aan deze eisen en is hiermee gegarandeerd geschikt voor de transmissie van uw klassieke HY zonder enige nadelige gevolgen voor de levensduur van de transmissie. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

ing. Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
http://www.kroon-oil.com

-----Original Message-----
From: R.van der Meij [mailto:Kroon@ree.nu]
Sent: Wednesday, August 16, 2006 1:21 PM
To: info kroon-Oil
Subject: Aanvraag informatie

Informatie-aanvraag via de website van Kroon-Oil [NL]
Ik ben op zoek naar versnellingsbakolie voor een Citroen HY. Hiervoor is voorgeschreven een EP80 olie. De olie die volgens uw site geschikt is, is "Gearlube Hypoïd 80W".

Vroeger werd lood gebruikt om aan de "EP" eigenschappen te voldoen. Dit is tegenwoordig verboden, daarom worden vaak andere middelen gebruikt. Ik kan echter niet vinden welke middelen in "Gearlube Hypoïd 80W" toegevoegd zijn om aan deze eigenschappen te voldoen, of dat er géén additieven gebruikt zijn.

Mijn vraag is of er zwavel-, chloor- of andere verbindingen in deze olie zitten die mogelijk schadelijk zijn voor een versnellingsbak. Zwavel en chloorverbindingen kan de bewuste versnellingsbak namelijk niet tegen.

Vriendelijke groet,

Raymond van der Meij
@Aad: voldoende overtuigd om aan je lijstje toe te voegen?
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Heb van Wynns onderstaand antwoord ontvangen:

Geachte heer, mevrouw Erich,

HPLS is speciaal ontwikkeld voor versnellingsbakken en differentielen en
tast geen synchromessen en/of lagerbussen aan. Het product bestaat uit
polyolefinen en E.P. additieven in minerale olie.

Met vriendelijke groet,

Cas de Rover

Wynn's Nederland B.V.
tel. 071-5894402
fax 071-5895003
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Kroon-Oil B.V. schreef:Geachte heer Van der Meij,

Sinds het gebruik van lood en chloor in olie verbannen zijn vanwege het milieu zijn àlle EP gedoopte oliën op de markt op basis van zwavelverbindingen.
Dit klopt niet, Redline gebruikt géén zwavelverbindingen.

Zo ook onze Gearlube Hypoid 80W. Wel zijn er limieten aan concentraties. Deze limieten zijn allemaal vastgelegd in de API specificaties GL-1 (geen EP dopes) tot en met API GL-5 (max. concentratie EP dopes). Kiest men een te lage specificatie dan door de fabrikant opgegeven dan zal de levensduur afnemen doordat de olie niet genoeg bescherming biedt tegen slijtage. Kiest men een te hoge specificatie dan zal de levensduur eveneens afnemen doordat de olie te agressief is voor bepaalde componenten (stap van API GL-4 naar API GL-5 is ca. 2X zo agressief). Citroën schrijft voor de transmissie van uw HY een SAE 80W olie voor.
En hier geven ze zelf al toe dat hun GL4 olie 'slechts' half zo agressief is als hun GL5 olie.
Ik wil alleen een olie die NIET agressief is (er is zo al genoeg agressie op de weg :wink: )
@Aad: voldoende overtuigd om aan je lijstje toe te voegen?
Ik zet 'm er dus niet bij want hij bevat een zwaveldope.
Maar iedereen is natuurlijk vrij in het maken van zijn eigen lijstje.
Voor de Hy bakken weet ik het niet, maar 2cv bakken worden regelmatig aan de kant gezet vanwege versleten synchromeshen

Aad
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Webmeistera schreef:Ik zet 'm er dus niet bij want hij bevat een zwaveldope.
En dan word dat dus niet de olie voor in mijn bak... Dan heb ik nog wat vragen over je lijstje ;) Hier is ie nog een keer zodat we niet terug hoeven te bladeren:
Webmeistera schreef:Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)
Er staan zowel synthetische olien op als niet synthetische. Hoeveel kwaad kan het om van mineraal naar synthetisch over te gaan? Moet je daarvoor je bak extra reinigen? Of kan dit minder kwaad dan in de motor?

Ik heb namelijk geen idee wat er in de bak zit, ik weet wel dat het er door de citroen dealer is ingestopt, maar al heel wat jaartjes geleden.

En verdient GL-5 de voorkeur boven GL-4?

pfff, wat een moeite, bakolie vervangen ;)

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De brezan verkoopt dus geen van de bovenstaande olien. Naast de brezan zit een citroen dealer, hij wilde me heel graag helpen ("heb je een colafles?") maar ook niet gelukt. Zij stoppen altijd total 70W80 in alle bakken. Toen ik vroeg of ie EP was dacht ie van wel maar dat wist ie niet zeker. Doorvragen over additieven leek me dus ook niet nuttig.

Anyway, aan de overkant van die dealer zit een echte citroen garage, maar die is maandag pas weer open. Ik zal bij voorbaat wel alvast mijn colaflessen meenemen.

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Nou, ik ben inmiddels de eigenaar van drie liter "Red Line MTL" die ik met veel genoegen (mag ook wel voor dat geld) in mijn bak heb laten vloeien. Nu heb ik nog twee prangende vragen.

Ik kon het magneetje niet vinden. Overal gezocht (vinger in de bak, handen voor de zekerheid door de oude olie). Hoe lang kan je rijden zonder magneetje? Over een jaar de olie weer vervangen, en dan zorgen dat ik een magneetje bij de hand heb?

Ik heb exact drie liter in de bak gedaan maar er kwam géén olie uit het overloopgaatje. Moet er meer bij?

Laatste: natuurlijk vergeten voor een koperen ringetje te zorgen. Maar die kan ik er later alsnog om doen.

Groet,

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Ree schreef:Er staan zowel synthetische olien op als niet synthetische. Hoeveel kwaad kan het om van mineraal naar synthetisch over te gaan? Moet je daarvoor je bak extra reinigen? Of kan dit minder kwaad dan in de motor?

En verdient GL-5 de voorkeur boven GL-4?
Het kan geen kwaad in de bak. Dit in tegenstelling tot de motor waar het vuiloplossend vermogen van een synthetische olie voor problemen kan zorgen (verstopte oliekanaaltjes en zo)
Een Hy bak voorziet in zijn smering door de olie een beetje in het rond te spatten en dan maar hopen dat er af en toe wat op de goede plek terecht komt.

Absoluut GL-4 als voorkeur. Gl-5 is vaak te glibberig waardoor de synchromeshen niet meer synchen.

Een magneetje hoort in de aftapcarterplug te zitten, echter er zijn ook pluggen zonder. Voor de volgende oliewissel maar eerst 1 op de kop tikken mét als ie er bij jou niet opzat.

3 liter moet ruimvoldoende zijn dacht ik (wp handboek ligt in de wp maar ik dacht 2,9 liter om bij te vullen.)

Aad
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De olie zit in een fles met 0,946 liter, in totaal zit er dus zo'n 2,85 liter in. Dat icm de bus die net niet waterpas staat verklaart het denk ik wel. Wanneer ik in de buurt van een Red Line dealer ben ga ik wel bijkopen, met de bus waterpas en een nieuw koperen ringetje mag het bussie me dan weer dankbaar zijn...

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Ah, amerikaanse flessen neem ik aan? Ik importeer mijn redline uit zweden. Daar hebben ze wel literverpakkingen :)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Van het weekend op het HY treffen in Emmeloord bij de onderdelenbus nagevraagd wat het HY team verkoopt voor in de versnellingsbak.

Het is een bakolie mét zwaveladditieven à €4,50 per liter. Kan de bak volgens hun prima tegen.

Groet,

Ree
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

Om effe terug te keren naar het onderwerp van dit topic :wink:, eenvolgende vraag:

de moter van mijn hy blijft moeilijk starten. Benzine komt er genoeg uit de pomp gespoten tot in de carburator, ontsteking heb ik weer goed afgesteld (het lijkt wel alsof ik deze elke keer opnieuw goed moet afstellen), gans de onstekingshandel is al vervangen geweest,... en toch heb ik dit weekend een volledige batterij opgesoupeerd aan het proberen starten, terwijl het enige dat ik weerkreeg enkele pruttelkes van de motor waren....

Hoe komt dit en wat kan ik eraan doen?? Ligt het aan een slecht afgestelde ontsteking en steek ik er best 123 in? Of stel ik ze slecht af (ik doe het volgens het handboek met het pinnetje in de motor enz)? Of is het iets met dat veertje onderaan de delco dat je kan draaien (de vooronsteking als ik mij niet vergis)? Moet mijn benzinetank volledig vol zijn? Moet ik een andere HY zoeken?

Grtz
Pieter
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Pietervdb schreef:Moet ik een andere HY zoeken?
:shock: :D

Hoe is je bobine en hoe zijn je kabels/bougies enzovoorts. Je krijgt wel vonk? Misschien te zwak?
Als het niet aan de brandstoftoevoer ligt, de ontsteking staat goed, dan blijft er een vonk over die goed moet zijn.
De tank hoeft uiteraard niet helemaal vol te zijn :wink: .
hhuyghe
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door hhuyghe »

Heb je wel genoeg compressie?
Gebruik je de choke bij het starten?
Bij starten misschien wat gas bijgeven, moest bij mij ook zo...
Plaats reactie