Oh jee, ik zie dat ik hier nog verder achterloop dan bij het project zelf. Eens even kijken of ik jullie weer bij kan praten. Te beginnen maar met de carterventilatie. Via via heb ik een kleppendeksel van een HY met carterventilatie op kunnen duikelen, dus heb ik nu ook het originele rubbertuitje met daaronder een net even ander setje gaasjes (het kleppendeksel is trouwens precies hetzelfde, er zit bij de HY alleen een losse aluminium ring met zeefjes opgeschroefd waar de rubber tuit over heen klemt). Dat betekent dat ik de carterventilatie dus gewoonweg conform die op een HY kan maken (behalve dan dat ik een ander luchtfilter heb en dus nog even zeker moet weten of ik de aansluiting van het knietje bovenop het kleppendeksel nu aan de schone of vuile kant moet maken).
Dan het oliefilter. Met behulp van een 3D-printer hebben we een oliefiltervoet gemaakt die op de plek komt waar voorheen dus het pijpje van de carterontluchting hing. Dat heeft als belangrijkste voordeel dat we de drukleiding van de oliepomp naar de hoofdgalerij kunnen vervangen door twee leidingen, waarvan de eerste van de oliepomp door het bestaande gat van de carterontluchting naar buiten komt en de tweede daarnaast weer naar binnen richting oliegalerij. De kortste weg naar buiten en naar binnen dus. Na wat geëxperimenteerd met cunifer uiteindelijk voor de zekerheid toch maar leidingen gebogen uit 10 mm stalen hydrauliekleiding. Met behulp van een flare apparaat daar aan pomp en galerijzijde de originele wartels op gemaakt. Daar waar de leidingen naar buiten/binnen moeten komen is weinig ruimte naast de draaiende delen (ergo de krukas), dus willen we haaks naar buiten. Busjes gedraaid, onder 45 graden afgezaagd en aan elkaar en op het einde van de leidingen gelast. De busjes die naar buiten toe wijzen zijn intern van M12 schroefdraad voorzien. Nu komt het, deze busjes passen achterin de oliefiltervoet met een losse passing. Daar stuiten ze tegen een kraag. De oliefiltervoet zelf zit met twee imbus M7 boutjes tegen het blok geschroefd op de plaats van het vroegere pijpje. Voor het aansluiten van het oliefilter hebben we eerst een M18 imbusbout in de draaibank gespannen. De kop kreeg een draad van M20, de bout zelf werd M12 en het geheel werd doorboord met 8 mm. Deze bout komt centraal in de oliefiltervoet en draait in het uiteinde van de persleiding die uit het blok komt. Voor de tweede leiding, de terugvoer/aanvoer naar de oliegalerij, hebben we een M12 bout doorboort en de kop iets aangepast. Deze bout fixeert dus de tweede leiding in plaats en fungeert meteen als uitgang van het oliefilter. Je hebt het misschien al geraden, de draad op de kop van de eerste bout is de opname voor het oliefiltercartridge. Tijd voor een paar foto's.

[
De eerste schetsen.

Digitalisering.

De printer in actie.

Het resultaat.

Stukje uit de zijkant van een gesneuveld blok om te passen.

Het eerste prototype.

Gemonteerd op het stuk uit het kapotte motorblok.

Met filtercartridge.

De originele olieleiding.

Een tweede print in hitte en chemicaliënbestendig printmateriaal. Daarachter zie je de eerste opstelling met olieleidingen in cunifer.

Leiding in staal.

Alles op zijn plek.

Carter gemonteerd. Negeer de teenslippers en zie net onder de motorsteun het oliefilter zitten. Voor in beeld zie je trouwens de sensor voor de oliedrukmeter (better safe than sorry).
Proefdraaien op de startmotor leerde dat je natuurlijk nooit oliedruk kunt genereren wanneer de versnellingsbak niet is gemonteerd, daar de olie langs de nokkenas gewoon naar buiten loopt. Dat liep ie overigens hard genoeg, dus er wordt wel degelijk olie door het blok gepompt. Wat we ook geleerd hebben uit die kleine test, is dat de kunststof oliefiltervoet niet stijf genoeg is. Bij montage trekt ie wat krom, waardoor het geheel niet oliedicht is. Op dit eigenste moment is tante pos druk bezig om een aluminium versie, die een bevriend verspaningsbedrijf voor me uit de CNC heeft laten lopen, deze kant op te brengen. Ik ben zo benieuwd wat dat gaat opleveren.