Werking carterventilatie ivm inbouw oliefilter

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Werking carterventilatie

Bericht door Joost »

graddus schreef:Ben ik ook wel nieuwsgierig wat voor rembekrachtiger jij hebt toegepast trouwens?
Van een suzuki vitara van begin jaren 90.
Die was ik aan het slopen en toen is het idee ontstaan.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Werking carterventilatie

Bericht door JanW »

@Graddus: er zijn ooit midificaties op het internet gezet.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Werking carterventilatie

Bericht door JanW »

en dan schiet me te binnen dat ik ze zelf ook heb, een foto en een pdf van een andere modificatie
Bijlagen
OelfilterModifikation.pdf
(516.91 KiB) 846 keer gedownload
oliefilter TA.JPG
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie

Bericht door graddus »

Nou kijk precies, dat van die PDF, dat is zo'n beetje zoals wij het ook in ons hoofd hadden. Wat een geweldig document, dank je. Gelijk nog een vraag erbij, wie weet er waar de slang van de dop in het kleppendeksel naar het luchtfilter uitkomt, aan de vuile of aan de schone kant van het luchtfilter?
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Werking carterventilatie

Bericht door JanW »

Buitenkant.
Ik zie nog niet waarom niet aan de schone/motorkant. Een papierfilter is vrij snel vet. Een metalen gaasfiltet vindt t wel lekker om wat vet te worden.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Werking carterventilatie

Bericht door JanW »

Als je éénmaal met twee slangen buiten Het blok bent gekomen hun je het filter in principe overal zetten. Bij sommige oldtimers monteert men het filterhuis op het chassis.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie

Bericht door graddus »

Dank voor je snelle antwoord weer.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Werking carterventilatie

Bericht door JanW »

ik zie dat mijn antwoord op je vraag aan welke kant de slang gemonteerd is, is verdwenen. Het antwoord was:
Bij de ID/DS aan de vuile kant. De slang van de carterontluchting onder op het blok komt in de manchet van het luchtfilter, schone kant dus.
De DS heeft een metalen filter, dus vuile kant is prima. Maar HY heeft een papierfilter en dat zal mogelijk snel een vette troep worden, zeker als er wat carterdruk is.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Werking carterventilatie

Bericht door JanW »

Nog even terugkomend op het plaatje en de PDF.
Het plaatje laat een filter zien dat olie betrekt uit het oliekanaal vlakbij de waterpomp. Het is een zgn bypass-filter, dwz slechts een deel van de olie uit de oliepomp wordt gefilterd. Uiteindelijk zal alle olie het filter gepasseerd zijn. De oplossing uit de PDF is een fullflow-filter, dwz ALLE olie uit de pomp gaat via het filter het blok in. Als je bang bent dat de olie te heet kan worden bij bijvoorbeeld zware belasting in heet Frankrijk de steile berg op, kun je een filterbehuizing overwegen waarin ook waterkoeling zit verwerkt. Of een oliekoeler zoals bij de 2CV gebruiken. Kortom, knutselmogelijkheden volop.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie

Bericht door graddus »

Precies daarom hadden we ook bedacht dat we het filter tussen de pomp en de hoofdgalerij in wilden bouwen. Dat blijkt hetzelfde idee te zijn als wat atelier mecanique maakt. Dat gaat wel goed komen dus.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Werking carterventilatie

Bericht door Joost »

JanW schreef:ik zie dat mijn antwoord op je vraag aan welke kant de slang gemonteerd is, is verdwenen. Het antwoord was:
Bij de ID/DS aan de vuile kant. De slang van de carterontluchting onder op het blok komt in de manchet van het luchtfilter, schone kant dus.
De DS heeft een metalen filter, dus vuile kant is prima. Maar HY heeft een papierfilter en dat zal mogelijk snel een vette troep worden, zeker als er wat carterdruk is.
Je kunt ook andersom beredeneren.
Op deze manier kun je bij onderhoud beter zien wat de staat van de motor is.
Ik heb nooit mijn luchtfilter vet gezien trouwens.
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie

Bericht door graddus »

Een goeie tip voor het balanceren van de krukas ergens in zuidwest NL of Belgie zou ook meer dan welkom zijn trouwens.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie

Bericht door graddus »

Ondertussen nog wat aan het stoeien geweest met het carterventilatie/ontluchtingsverhaal. Omdat ik in mijn hoofd had dat de ruimte boven mijn kleppendeksel wellicht wat te weinig zou zijn voor de rubberdop die gebruikt wordt op de HY, heb ik het volgende prototype bedacht en uit een 3D-printer laten rollen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De maat van de slangtuitjes heb ik voor nu even gekopieerd van de eenwegklep zoals die op de HY zit (heb ik opgescharreld via Citrotech). Rest eigenlijk vooral de vraag of de binnenmaat van het knietje dat bij de HY naar het luchtfilter gaat (en dus bovenop de rubber dop zit) hetzelfde is. Is er iemand die dat even voor me zou kunnen opmeten? Daarnaast zijn verdere ideeën en bedenkingen bij mijn probeersel natuurlijk meer dan welkom.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
graddus
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 43
Lid geworden op: do jul 07, 2005 1:23 pm
Locatie: Overslag
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie

Bericht door graddus »

Oh jee, ik zie dat ik hier nog verder achterloop dan bij het project zelf. Eens even kijken of ik jullie weer bij kan praten. Te beginnen maar met de carterventilatie. Via via heb ik een kleppendeksel van een HY met carterventilatie op kunnen duikelen, dus heb ik nu ook het originele rubbertuitje met daaronder een net even ander setje gaasjes (het kleppendeksel is trouwens precies hetzelfde, er zit bij de HY alleen een losse aluminium ring met zeefjes opgeschroefd waar de rubber tuit over heen klemt). Dat betekent dat ik de carterventilatie dus gewoonweg conform die op een HY kan maken (behalve dan dat ik een ander luchtfilter heb en dus nog even zeker moet weten of ik de aansluiting van het knietje bovenop het kleppendeksel nu aan de schone of vuile kant moet maken).

Dan het oliefilter. Met behulp van een 3D-printer hebben we een oliefiltervoet gemaakt die op de plek komt waar voorheen dus het pijpje van de carterontluchting hing. Dat heeft als belangrijkste voordeel dat we de drukleiding van de oliepomp naar de hoofdgalerij kunnen vervangen door twee leidingen, waarvan de eerste van de oliepomp door het bestaande gat van de carterontluchting naar buiten komt en de tweede daarnaast weer naar binnen richting oliegalerij. De kortste weg naar buiten en naar binnen dus. Na wat geëxperimenteerd met cunifer uiteindelijk voor de zekerheid toch maar leidingen gebogen uit 10 mm stalen hydrauliekleiding. Met behulp van een flare apparaat daar aan pomp en galerijzijde de originele wartels op gemaakt. Daar waar de leidingen naar buiten/binnen moeten komen is weinig ruimte naast de draaiende delen (ergo de krukas), dus willen we haaks naar buiten. Busjes gedraaid, onder 45 graden afgezaagd en aan elkaar en op het einde van de leidingen gelast. De busjes die naar buiten toe wijzen zijn intern van M12 schroefdraad voorzien. Nu komt het, deze busjes passen achterin de oliefiltervoet met een losse passing. Daar stuiten ze tegen een kraag. De oliefiltervoet zelf zit met twee imbus M7 boutjes tegen het blok geschroefd op de plaats van het vroegere pijpje. Voor het aansluiten van het oliefilter hebben we eerst een M18 imbusbout in de draaibank gespannen. De kop kreeg een draad van M20, de bout zelf werd M12 en het geheel werd doorboord met 8 mm. Deze bout komt centraal in de oliefiltervoet en draait in het uiteinde van de persleiding die uit het blok komt. Voor de tweede leiding, de terugvoer/aanvoer naar de oliegalerij, hebben we een M12 bout doorboort en de kop iets aangepast. Deze bout fixeert dus de tweede leiding in plaats en fungeert meteen als uitgang van het oliefilter. Je hebt het misschien al geraden, de draad op de kop van de eerste bout is de opname voor het oliefiltercartridge. Tijd voor een paar foto's.

Afbeelding[
De eerste schetsen.

Afbeelding
Digitalisering.

Afbeelding
De printer in actie.

Afbeelding
Het resultaat.

Afbeelding
Stukje uit de zijkant van een gesneuveld blok om te passen.

Afbeelding
Het eerste prototype.

Afbeelding
Gemonteerd op het stuk uit het kapotte motorblok.

Afbeelding
Met filtercartridge.

Afbeelding
De originele olieleiding.

Afbeelding
Een tweede print in hitte en chemicaliënbestendig printmateriaal. Daarachter zie je de eerste opstelling met olieleidingen in cunifer.

Afbeelding
Leiding in staal.

Afbeelding
Alles op zijn plek.

Afbeelding
Carter gemonteerd. Negeer de teenslippers en zie net onder de motorsteun het oliefilter zitten. Voor in beeld zie je trouwens de sensor voor de oliedrukmeter (better safe than sorry).

Proefdraaien op de startmotor leerde dat je natuurlijk nooit oliedruk kunt genereren wanneer de versnellingsbak niet is gemonteerd, daar de olie langs de nokkenas gewoon naar buiten loopt. Dat liep ie overigens hard genoeg, dus er wordt wel degelijk olie door het blok gepompt. Wat we ook geleerd hebben uit die kleine test, is dat de kunststof oliefiltervoet niet stijf genoeg is. Bij montage trekt ie wat krom, waardoor het geheel niet oliedicht is. Op dit eigenste moment is tante pos druk bezig om een aluminium versie, die een bevriend verspaningsbedrijf voor me uit de CNC heeft laten lopen, deze kant op te brengen. Ik ben zo benieuwd wat dat gaat opleveren.
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Werking carterventilatie ivm inbouw oliefilter

Bericht door LEiPiE »

Oh wauw, dat is mooi gedaan!
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie