Geert,
ik heb je test geprobeert, en ja hoor, ik kan zo naar binnen blazen bij koude motor, zonder weerstand.
Zit er wel een klepje bij de oude radiateur? Heb je al een oude opengemaakt?
Anders zou ik zelf een klepje kunnen maken wat ik op de uitgang van de radiateur bevestig (waar normaal het slangetje op zit).
Groeten,
Edwin.
koelwater lek?
Ik heb vanmiddag even naar mijn radiateur gekeken met de dop eraf,
om te kijken of ik belletjes of zo zag (lekke koppakking misschien?)
Maar ik kon geen belletjes ontdekken.
Wel zag ik dat het koelwater vrolijk rondstroomde, ook bij koude motor.
Wat bleek: Thermostaat sloot niet goed.
Na demontage in heet water gelegd, en hij ging nog wel volledig open, maar ik weet niet bij welke temperatuur.
Het was een Calorstat V6314 thermostaat, 75 graden Celsius, die ik ooit bij een HY specialist heb gekocht.
Nu keek ik in het werkplaatshandboek, en die zeggen dat er een Calorstat 667 van 70 graden Celsius in hoort, en die had een vriend nog liggen!
Die heb ik er dus ingezet.
Zou dat ook mijn probleem kunnen veroorzaken?
Ik heb nog niet proefgereden na het vervangen van de thermostaat.
Groeten,
Edwin.
om te kijken of ik belletjes of zo zag (lekke koppakking misschien?)
Maar ik kon geen belletjes ontdekken.
Wel zag ik dat het koelwater vrolijk rondstroomde, ook bij koude motor.
Wat bleek: Thermostaat sloot niet goed.
Na demontage in heet water gelegd, en hij ging nog wel volledig open, maar ik weet niet bij welke temperatuur.
Het was een Calorstat V6314 thermostaat, 75 graden Celsius, die ik ooit bij een HY specialist heb gekocht.
Nu keek ik in het werkplaatshandboek, en die zeggen dat er een Calorstat 667 van 70 graden Celsius in hoort, en die had een vriend nog liggen!
Die heb ik er dus ingezet.
Zou dat ook mijn probleem kunnen veroorzaken?
Ik heb nog niet proefgereden na het vervangen van de thermostaat.
Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Dat denk ik niet.ed-hz schreef: Zou dat ook mijn probleem kunnen veroorzaken?
Ik heb nog niet proefgereden na het vervangen van de thermostaat.
het enige effect is denk ik dat je motor er veel langer over doet om op temperatuur te komen omdat de thermostaat niet afsluit en er bij koude motor al dirct een waterstroom naar de radiateur is.
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer: