Volgorde voor monteren uitlaat?
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Als je de constuctie bekijkt zie je dat elke trilling van de motor ook op
de uitlaat komt en de demper is minder dik dan de pijpen dus begeeft
die het het eerst.
Citroen heeft sinds zijn ontstaan het alfabet gebruikt om de modellen
aan te duiden.Hierbij zijn letters die niet verder dan de tekentafel gekomen zijn ook meegeteld.Na de oorlog zijn ze dus weer met de A
begonnen en die letter Y komt ook voor bij dyane=ay en de DY=D20
enz.
de uitlaat komt en de demper is minder dik dan de pijpen dus begeeft
die het het eerst.
Citroen heeft sinds zijn ontstaan het alfabet gebruikt om de modellen
aan te duiden.Hierbij zijn letters die niet verder dan de tekentafel gekomen zijn ook meegeteld.Na de oorlog zijn ze dus weer met de A
begonnen en die letter Y komt ook voor bij dyane=ay en de DY=D20
enz.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di aug 12, 2003 9:40 pm
- Locatie: Amstenrade
Mogelijk kan mijn oplossing bijdragen om de montage van de uitlaat wat minder problematisch te maken:
Ik heb - uitgaande van het spruitstuk - de complete uitlaat [pijp-demper-pijp-pijp] gemonteerd, los van de bevestigingspunten aan het chassis. Vervolgens heb ik de klem voor de tweede pijp, dus na de demper, vasastgezet en er voor gezorgd dat de hele uitlaat vrij hangt van het chassis. Er bleek toen ongeveer 2 cm ruimte te zitten tussen de bevestigingspunten van de demper en de steunen. In plaats van met bouten te trachten die ruimte weg te werken, heb ik de ruimte opgevuld met zgn. uitlaatsteunen: rubber blokje met aan weerszijden een draadeind. Deze zijn bij elke automaterialenhandel te krijgen, in verschillende maten. Werkt perfect. De demper zit stevig vast, maar heeft tegelijkertijd enige bewegingsruimte. Was een idee van mijn zoon, die dit systeem vroeger bij zijn Mini gebruikte!
Peter
Ik heb - uitgaande van het spruitstuk - de complete uitlaat [pijp-demper-pijp-pijp] gemonteerd, los van de bevestigingspunten aan het chassis. Vervolgens heb ik de klem voor de tweede pijp, dus na de demper, vasastgezet en er voor gezorgd dat de hele uitlaat vrij hangt van het chassis. Er bleek toen ongeveer 2 cm ruimte te zitten tussen de bevestigingspunten van de demper en de steunen. In plaats van met bouten te trachten die ruimte weg te werken, heb ik de ruimte opgevuld met zgn. uitlaatsteunen: rubber blokje met aan weerszijden een draadeind. Deze zijn bij elke automaterialenhandel te krijgen, in verschillende maten. Werkt perfect. De demper zit stevig vast, maar heeft tegelijkertijd enige bewegingsruimte. Was een idee van mijn zoon, die dit systeem vroeger bij zijn Mini gebruikte!
Peter
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Voor wie belangstelling heeft: ik neem er een aantal mee naar de mini-meeting in Gasselternijveen a.s. zaterdag. Ik heb ze zelf niet nodig (uitlaat van EPS).Peter schreef: In plaats van met bouten te trachten die ruimte weg te werken, heb ik de ruimte opgevuld met zgn. uitlaatsteunen: rubber blokje met aan weerszijden een draadeind. Deze zijn bij elke automaterialenhandel te krijgen, in verschillende maten. Werkt perfect.
Tot zaterdag!
Frank
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Hee, dat klinkt goed inderdaad, want als de demper wat verder naar achteren zit dan kan de spruitstukbuis wat gekanteld worden en dan komt de flens misschien ook beter uit.Peter schreef:Mogelijk kan mijn oplossing bijdragen om de montage van de uitlaat wat minder problematisch te maken:
Da's in ieder geval het proberen wel waard

Moet 'm toch uit elkaar halen, want zoals 't nu zit is 't niks eigenlijk.
Misschien dat die rubbers ook wat trillingen dempen waardoor de demperbevestiging minder snel scheurt?
Ben alleen benieuwd hoe sterk die rubbers zijn, als er alleen van twee kanten een bout in wordt gedraaid (dat neem ik aan tenminste, want met een bout er doorheen ben je alle voordelen van het rubber kwijt).
Misschien dat een stalen afstandbus ook wel werkt natuurlijk.
Oh maar wacht ff, verder naar achter betekent ook dat ie lager moet zitten, want anders zit de poelie nog steeds in de weg. Of bijkantelen, maar dan verplaatsen we 't probleem alleen maar. En lager is natuurlijk ook dichter bij de grond...
Foto's?

(eventueel eventjes mailen naar mij bijvoorbeeld, zet ik ze er wel op)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 40
- Lid geworden op: di aug 12, 2003 9:40 pm
- Locatie: Amstenrade
De demper kwam bij mij een fractie lager uit, en iets meer naar voren (vandaar die 2 cm). Met die uitlaatrubbers kun je dat nog een beetje corrigeren.
Lager uitkomen, vond (en vind) ik geen probleem omdat het geen invloed heeft tijdens het rijden: drempels e.d. moet je sowieso met verstand berijden! En 't scheelt uiteindelijk nauwelijks iets in vergelijking met de oorspronkelijke bevestiging.
Peter
Lager uitkomen, vond (en vind) ik geen probleem omdat het geen invloed heeft tijdens het rijden: drempels e.d. moet je sowieso met verstand berijden! En 't scheelt uiteindelijk nauwelijks iets in vergelijking met de oorspronkelijke bevestiging.
Peter
Peter, bedankt voor je tip.
Met jouw informatie naar de automaterialenzaak geweest en blokjes gekocht van twee centimer. Hij had ook drie centimeter blokjes en die blijken onder de Ami gemonteerd te worden. Zijn niet alleen dus langer maar zien er ook wat steviger uit als wat ik nu gekocht heb. Deze blijken van Renault te zijn, type niet bekend.
Alles lossjes gemonteerd, van boven naar beneden en van voor naar achter. Ik heb de oude spruitbusbuis weer gebruikt. Restafstand bij de ophangbeugels bleek inderdaad ca twee centimeter te zijn. Doordat alles soepel verliep alles weer los gehaald, likje firegum op de flensen aangebracht en klem voor klem alles weer gemonteerd.
Er zijn twee punten die mij nog zorgen baren: de bijzonder kleine afstand tussen demper en v-snaarpoelie en wat moet ik doen met de ophangbeugel meer naar achter, net voor de bocht.
Bij lopende moter trilt de de demper schattig maar de afstand tot de v-snaar is slechts drie mm! In een eerdere fase had ik al een deuk geslagen in de demper, maardie zit nu iets te ver naar achteren. Na een testrit weet ik of hij gaat aanlopen.
De klembeugel, net voor de bocht, kan nu niet meer een starre verbinding zijn, dat moet een beetje kunnen bewegen. Hoe? Of zal ik hem gewoon niet meer gebruiken?
De doorvoer door de chassisbalk lijkt voldoende ruim te zijn. Een testrit moet het uitwijzen. Mocht de pijp gaan rammelen dan kan ik de laatste rubberenophanging wellicht nog iets verdraaien. De foto's laten e.e.a. zien.





Met jouw informatie naar de automaterialenzaak geweest en blokjes gekocht van twee centimer. Hij had ook drie centimeter blokjes en die blijken onder de Ami gemonteerd te worden. Zijn niet alleen dus langer maar zien er ook wat steviger uit als wat ik nu gekocht heb. Deze blijken van Renault te zijn, type niet bekend.
Alles lossjes gemonteerd, van boven naar beneden en van voor naar achter. Ik heb de oude spruitbusbuis weer gebruikt. Restafstand bij de ophangbeugels bleek inderdaad ca twee centimeter te zijn. Doordat alles soepel verliep alles weer los gehaald, likje firegum op de flensen aangebracht en klem voor klem alles weer gemonteerd.
Er zijn twee punten die mij nog zorgen baren: de bijzonder kleine afstand tussen demper en v-snaarpoelie en wat moet ik doen met de ophangbeugel meer naar achter, net voor de bocht.
Bij lopende moter trilt de de demper schattig maar de afstand tot de v-snaar is slechts drie mm! In een eerdere fase had ik al een deuk geslagen in de demper, maardie zit nu iets te ver naar achteren. Na een testrit weet ik of hij gaat aanlopen.
De klembeugel, net voor de bocht, kan nu niet meer een starre verbinding zijn, dat moet een beetje kunnen bewegen. Hoe? Of zal ik hem gewoon niet meer gebruiken?
De doorvoer door de chassisbalk lijkt voldoende ruim te zijn. Een testrit moet het uitwijzen. Mocht de pijp gaan rammelen dan kan ik de laatste rubberenophanging wellicht nog iets verdraaien. De foto's laten e.e.a. zien.





Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Van Hans Toebast kreeg ik nog een tip om een buis in de koppelstukken te doen, da's misschien ook nog wel wat.
Dit puur om de demper goed uit te kunnen richten, daarna weer verwijderen.
Bedacht me dat je op zich ook een pijp er juist in kunt laten zitten...
Heb nog meer dan genoeg oude uitlaatpijp (ff een boel roest er af flexen
) liggen die ik natuurlijk op kan slijpen. Stuk van een centimeter of 15 lang, over de lengte doorsnijden, iets invouwen en in de demper steken en vastlassen. Zou dat wat zijn?
Dat ondersteunt dan in ieder geval die koppeling en zorgt dat ze recht op elkaar uitkomen en misschien ook minder makkelijk los rammelen.
Is natuurlijk nog steeds symptoombestrijding, ik hoop dat Hans me wat leveranciersgegevens van die nieuwe dempers/buizen kan geven zodat ik ze misschien kan vragen hoe je verwacht wordt die dingen te monteren.
(even verduidelijkt dat Hans juist bedoelde buisjes gebruiken voor het uitrichten van de demper
)
Dit puur om de demper goed uit te kunnen richten, daarna weer verwijderen.
Bedacht me dat je op zich ook een pijp er juist in kunt laten zitten...
Heb nog meer dan genoeg oude uitlaatpijp (ff een boel roest er af flexen

Dat ondersteunt dan in ieder geval die koppeling en zorgt dat ze recht op elkaar uitkomen en misschien ook minder makkelijk los rammelen.
Is natuurlijk nog steeds symptoombestrijding, ik hoop dat Hans me wat leveranciersgegevens van die nieuwe dempers/buizen kan geven zodat ik ze misschien kan vragen hoe je verwacht wordt die dingen te monteren.
(even verduidelijkt dat Hans juist bedoelde buisjes gebruiken voor het uitrichten van de demper

Laatst gewijzigd door LEiPiE op do sep 28, 2006 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: di mei 16, 2006 10:46 pm
- Locatie: Terherne
Ik denk dat je de 'klembeugel'wel moet gebruiken. Omdat je de demper enigszins flexibel hebt opgehangen en het laatste ophangrubbertje bij het uiteinde van de pijp kwa stevigheid weinig in te brengen heeft, is in feite het enige vaste punt van het hele systeem de koppeling bij het spruitstuk. Dit lijkt mij geen goede ontwikkeling. De'klembeugel'zorgt er volgens mij juist voor dat het systeem meebeweegt met de motor, teneinde grote spanningen op de koppelingen te voorkomen. Het geheel dient immers spanningsloos te worden gemonteerd.Pinobus schreef:De klembeugel, net voor de bocht, kan nu niet meer een starre verbinding zijn, dat moet een beetje kunnen bewegen. Hoe? Of zal ik hem gewoon niet meer gebruiken?
De doorvoer door de chassisbalk lijkt voldoende ruim te zijn. Een testrit moet het uitwijzen. Mocht de pijp gaan rammelen dan kan ik de laatste rubberenophanging wellicht nog iets verdraaien. ]
Let wel dat bij een HY het uitlaatsysteem grotendeels aan de motor hangt, en niet zoals bij een moderne auto aan de carrosserie of aan het chassis. Bij een moderne auto zul je dan ook een flexibele koppeling aantreffen in het systeem. Dit vangt de trillingen en bewegingen van de motor op. De rest van het systeem (dempers, kat., roetfilters e.d.) zal niet veel meer bewegen en daarom hangt het uitlaatsierstukje vaak ook angstvallig dicht tegen de bumper aan, zonder dat dat misgaat. Het laatste stukje pijp van een HY maakt door zijn ophanging (aan de motor) veel grotere bewegingen en is daarom ook slechts voorzien van een dun sliertje rubber strip aan het uiteinde. Het is daarom ook niet te verwachten dat je door het verdraaien of verplaatsen van dit stripje de gehele loop van de uitlaat kunt veranderen teneinde hem niet in de 'tunnel'aan te laten lopen.
Je kunt de trillingsdempers denk ik prima gebruiken om wat te smokkelen of de spanning ergens uit te halen, maar ik zou wel een vast punt houden om in ieder geval je spruitstuk te ontzien. Of... monteer een flexibel stuk in de pijp tussen het spruitstuk en de demper. Maar ja, daar is bij een standaard HY-uitlaat wat weinig ruimte voor. Dat het wel kan kun je a.s. zaterdag in Gasselternijveen met eigen ogen aanschouwen.
Succes,
Frank
Ik heb de "klembeugel" nu wel vastgezet. Deze beugel zit inderdaad vast aan het motorblok, terwijl ik eerst dacht dat die met de carosserie verbonden was.
Mijn volgorde van werken was alsvolgt:
1. Alle pijpdelen losjes monteren, zodanig dat alle koppelingen bleven hangen.
2. De demper, met de rubberen afstandhouders, stevig vastzetten (de rubbers drukken duidelijk in en van beweging is feitelijk geen sprake meer).
3. Klemmen van demper op "spruitstukbuis" vastzetten.
4. Aansluiting bij spruitstuk vastzetten.
5. Onderste uitlaatbuis vastzetten op de demper (opletten of de draai goed ligt ivm doorvoer door de "tunnel".
6. Klembeugel aandraaien met een extra 4mm plaatje als afstandhouder ivm een correcte doorvoer.
Flensaansluitingen tijdens de opbouw een likje firegum gegeven.
De testrit verliep prima, geen aanlopen van de demper tegen de poelie, ook niet bij verkeersdrempels.
Of ik het écht goed gedaan heb zal de tijd leren.
Mijn volgorde van werken was alsvolgt:
1. Alle pijpdelen losjes monteren, zodanig dat alle koppelingen bleven hangen.
2. De demper, met de rubberen afstandhouders, stevig vastzetten (de rubbers drukken duidelijk in en van beweging is feitelijk geen sprake meer).
3. Klemmen van demper op "spruitstukbuis" vastzetten.
4. Aansluiting bij spruitstuk vastzetten.
5. Onderste uitlaatbuis vastzetten op de demper (opletten of de draai goed ligt ivm doorvoer door de "tunnel".
6. Klembeugel aandraaien met een extra 4mm plaatje als afstandhouder ivm een correcte doorvoer.
Flensaansluitingen tijdens de opbouw een likje firegum gegeven.
De testrit verliep prima, geen aanlopen van de demper tegen de poelie, ook niet bij verkeersdrempels.
Of ik het écht goed gedaan heb zal de tijd leren.
Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ik denk het eigenlijk niet, de enige gescheurde flensen die ik had waren met de buizen die er bij aankoop aan zaten. Daarna heb ik alleen maar gescheurde beugels van de demper gehad.
Die pijp naar achter heeft me tot nu toe nog niet echt problemen opgeleverd, alleen dat ie bij het schakelen af en toe tegen z'n doorvoer naar achter toe aan tikt, dat zou wel verholpen kunnen zijn met een extra beugel ergens.
Die pijp naar achter heeft me tot nu toe nog niet echt problemen opgeleverd, alleen dat ie bij het schakelen af en toe tegen z'n doorvoer naar achter toe aan tikt, dat zou wel verholpen kunnen zijn met een extra beugel ergens.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald