Volgorde voor monteren uitlaat?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Je gaat me toch niet vertellen dat de voordemper tot de zijkant van de
auto uit 1 stuk bestaat.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik weet niet hoe je dat uit mijn tekst kunt halen? :D
Ik heb gewoon twee pijpen achter elkaar naar achter liggen, zoals het hoort voor zover ik weet (zou niet best zijn als 't niet zo was... heb ze namelijk nieuw gekocht).

Wat ik bedoel te zeggen: of ik nou een beugel heb waar de eerste pijp naar achter in vast zit of niet, ik heb van het deel naar achter (bij mij 2 pijpen vanaf de voordemper met een klemverbinding na de versnellingsbak) geen last gehad behalve dus de doorvoer van de achterste buis door het O-frame (hoe heet dat stuk nou eigenlijk? dat grote frame dat zowel stijfheid geeft aan de carrosserie als waar het paard aanvast zit).

Wat ik mij dus afvraag is waar die extra beugel ergens zou moeten zitten, want ik heb er dus geen... mijn eerste achterpijp gaat vanaf de demper over de linkervooras en dan weer naar beneden en is daar gekoppeld aan de laatste buis die wel een ophanging met rubber heeft.
Schijnbaar heeft die eerste achterpijp dus ook ergens een ophanging als ik het hier zo lees?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

En ik las het dat de klem tussen de pijpen een klembeugel genoemd werd
Pietervdb
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Pietervdb »

LEiPiE schreef: Schijnbaar heeft die eerste achterpijp dus ook ergens een ophanging als ik het hier zo lees?
Ja bij mij is die eerste achterpijp toch bevestigd aan het carrosserie dmv een beugel. Vraag me nu niet juist waar die zit, want kkan het zo niet echt uit mijn hoofd zeggen...

grtz
Pieter
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Pietervdb schreef:[ bij mij is die eerste achterpijp toch bevestigd aan het carrosserie dmv een beugel. Vraag me nu niet juist waar die zit, want kkan het zo niet echt uit mijn hoofd zeggen...

grtz
Pieter
Volgens mij zit die beugel niet aan de carrosserie maar aan de plaat tussen de bak en de motor.

Frank
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Zie het plaatje uit het onderdelen boek:
Afbeelding

Er is sprake van twee ophangbeugels, nr. 16 en nr. 17.

Bert
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Was inderdaad nog niet aan 't onderdelenboek toegekomen. Het is duidelijk dat ik nr 16 dus simpelweg niet heb (ik neem aan dat ik 'm dan wel was tegengekomen ondertussen :D)
Ik neem even aan dat 13 de achterkant van de bak is?
Maar goed, dat ontbreken van 16 heeft geen invloed op 't slecht passen van bovenpijp (4) aan de demper lijkt mij?
Pinobus
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Pinobus »

Bert FlyingHY, mooie heldere plaat. Het is inderdaad klem 16 die wordt vastgezet op
plaatje 13 die aan het moterblok vastzit. De foto is van onderaf genomen en nog zonder
beugel 16.
Afbeelding
Doordat in de vrije ophanging iets speling zat tussen de pijp en plaat13 heb ik een 5mm
metalen opvulplaatje gezet en toen beugel 16 aangedraaid.
De pijp naar achter loopt mooi door de tunnel.

Frans
Weet iemand of bij een "pompier" wel eens een pomp werd gemonteerd, direct achter de grill,
en dmv een draaiknop met staakabeltje tegen de v-snaar
kon worden gezet om water op- of weg te pompen?
Pinobus is verder gegaan als gebruiker Fourgon78
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Gisteren begonnen met de demontage van de motor. Bij de ventilatorriem aangekomen bleek ik deze niet te kunnen verwijderen zonder ook de uitlaat weg te nemen. Er zat te weinig ruimte tussen de aandrijfpoelie en de demper om de v-snaar tussendoor te halen. De demper voelde nog heel goed aan, maar dat was schijn. Evenals diverse anderen (zie boven) zat er een zwakke plek rond de las van de dempersteun rechts-voor.

Afbeelding

Bij het loshalen van beugel 16 bleek de zijkant van de uitlaat platgedrukt tegen de steun. Als er voldoende ruimte is wil ik bij montage inplaats van alleen de beugel ook een klem tegen de steun aan zetten.

Afbeelding

flyingHY
HY's te gek.

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Als die demper verder goed is: gewoon (laten) lassen, ik kan ondertussen dus afraden om een nieuwe demper te kopen want die dingen zijn net zo slecht (die oude hebben nog als excuus dat ze door roest aangetast zijn, maar dat een demper rechtstreeks uit de fabriek meteen scheurt is belachelijk).
En dat gebrek aan ruimte klopt wel: om de demper in een goede hoek te krijgen om aan te sluiten op de spruitstukbuis moet hij erg dicht bij de poelie uitkomen. M'n vorige demper had daar zelfs een kuil zitten zodat hij iets hoger kon.
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Als die demper verder goed is: gewoon (laten) lassen,
Ik zat er over te denken om een plaatje van enkele milimeters dik te voorzien van een sleuf die precies om de steun valt. Daarna meebuigen met de contouren van de bovenkant van de demper en deze plaat aan de steun en rondom vastlassen.

flyingHY
HY's te gek.

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Is inderdaad wel een handige oplossing als het vooral roest is rondom de breuk (heb pas ontdekt waarom men zegt dat je roest niet kunt lassen :D).
Bij mij was de breuk roestvrij, dus ik kon volstaan met flinke dikke rupsen leggen.
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

Hallo,

Bij deze Franse bus heeft men de uitlaat voor het voorwiel laten uitkomen. Is dit in Nederland eigenlijk wel toegestaan?

Bert

Afbeelding
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Lijkt mij een zelfbouwgeval. Toen ik mijn HY kocht zat er zoiets bij, met dat verschil dat de pijp aan de linkerzijde uitkwam. De vorige eigenaar had dit zelf gemaakt. Nadeel: veel herrie vóór je. Je kunt de herrie beter achter je hebben.
la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door la souris »

Wie weet hoe heet de uitlaat wordt dit zou ik graag willen weten om een andere uitlaatkit te zoeken.Omdat de kit die inhet algemeen gebruikt is niet altijd voldoet. la Souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Plaats reactie