Parkeerlicht
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Parkeerlicht
In schema's kom ik steeds weer een parkeerlicht tegen. (no.20)
In de werkelijke wereld van de HY kan ik deze echter niet vinden. Ook weet ik niet hoe ik een evt. aanwezig parkeerlicht zou moeten bedienen.
In veel auto's ging dit via de richtingaanwijzerschakelaar, deze had dus een tweede functie bij "contact uit".
Hoe zit het nu? Is dit alleen een optie of kijk ik niet goed?
Jacques
In de werkelijke wereld van de HY kan ik deze echter niet vinden. Ook weet ik niet hoe ik een evt. aanwezig parkeerlicht zou moeten bedienen.
In veel auto's ging dit via de richtingaanwijzerschakelaar, deze had dus een tweede functie bij "contact uit".
Hoe zit het nu? Is dit alleen een optie of kijk ik niet goed?
Jacques
-
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Ik was laaste in Lettelbert bij een ex Franse brandweer HY uit 1963. Hier zat wel parkeerlicht op. Via de koplampen en contourverlichting op de achterste hoeken. Dit werkt volgens mij inderdaad via de richtingaanwijzer.
Bert
Bert
Citroen HY verzamelaar
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
http://www.citroenhyverzamelaar.web-log.nl
-
- HY Forum Grootmeester
parkeerlicht
Op mijn HY (en op die van een vriend) zitten originele parkeerlichten (lichtjes eigenlijk) Bij mij zit er linksachter op de zijkant een klein lampje, waarvan de voorzijde wit is en achterzijde rood (bij enkele bussen zit er ook zo een aan de rechterkant). Middels een draaiknopje op het dashboard (met daarop een pijltje) kan ik het lampje aanzetten.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Als ik alle reakties goed lees dan meen ik dat ik hieruit kan opmaken dat het dus niet standaard is dat je parkeerlicht hebt.
Oudere bouwjaren hebben nog de extra (mooie kleine) lampjes aan de zijkanten achter en de latere bouwjaren gebruiken hiervoor gewoon het stadslicht aan één kant. Áls het al aangesloten is! In beide gevallen gebeurt het met een aparte schakelaar en niét met de richtingaanwijzerschakelaar.
Wat mij betreft is het nu duidelijk, behalve waar precies de bouwjaar of type grenzen liggen. Maar dat is niet eens zo belangrijk.
Oudere bouwjaren hebben nog de extra (mooie kleine) lampjes aan de zijkanten achter en de latere bouwjaren gebruiken hiervoor gewoon het stadslicht aan één kant. Áls het al aangesloten is! In beide gevallen gebeurt het met een aparte schakelaar en niét met de richtingaanwijzerschakelaar.
Wat mij betreft is het nu duidelijk, behalve waar precies de bouwjaar of type grenzen liggen. Maar dat is niet eens zo belangrijk.