Parkeerlicht

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Parkeerlicht

Bericht door HYvonne »

In schema's kom ik steeds weer een parkeerlicht tegen. (no.20)
In de werkelijke wereld van de HY kan ik deze echter niet vinden. Ook weet ik niet hoe ik een evt. aanwezig parkeerlicht zou moeten bedienen.
In veel auto's ging dit via de richtingaanwijzerschakelaar, deze had dus een tweede functie bij "contact uit".

Hoe zit het nu? Is dit alleen een optie of kijk ik niet goed?

Jacques
Bert Peihak
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Bert Peihak »

Ik was laaste in Lettelbert bij een ex Franse brandweer HY uit 1963. Hier zat wel parkeerlicht op. Via de koplampen en contourverlichting op de achterste hoeken. Dit werkt volgens mij inderdaad via de richtingaanwijzer.

Bert
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

fototje van je dash?

Het kan nog eens verschillen.

Ree
henkhy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

parkeerlicht

Bericht door henkhy »

Op mijn HY (en op die van een vriend) zitten originele parkeerlichten (lichtjes eigenlijk) Bij mij zit er linksachter op de zijkant een klein lampje, waarvan de voorzijde wit is en achterzijde rood (bij enkele bussen zit er ook zo een aan de rechterkant). Middels een draaiknopje op het dashboard (met daarop een pijltje) kan ik het lampje aanzetten.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Op mijn dashboard zit een rechthoekige tuimelschakelaar met een pijltje naar links en een pijltje naar rechts. Het werkt echter niet. Dat kán komen omdat de schakelaar niet aangesloten is... Toch zal het ooit wel hebben gewerkt.
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

In mijn HY (1969) zaten alleen de gaten voor de parkeerlichtjes. Bij Citrotech lampjes gekocht (rood/wit) welke er precies inpasten. Zelf een schakelaar toegevoegd.

Gaten dicht en het staat/ werkt leuk.
HY rijder sinds 1995.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mijn '72er heeft ook een driestandenschakelaar op het dashboard. Parkeerlicht is bij mij een klein lampje in elke koplamp gecombineerd met een van de achterlichten.
Gebruik 'm echter nooit, denk dat ik de schakelaar voor mistverlichting ga gebruiken.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Als ik alle reakties goed lees dan meen ik dat ik hieruit kan opmaken dat het dus niet standaard is dat je parkeerlicht hebt.
Oudere bouwjaren hebben nog de extra (mooie kleine) lampjes aan de zijkanten achter en de latere bouwjaren gebruiken hiervoor gewoon het stadslicht aan één kant. Áls het al aangesloten is! In beide gevallen gebeurt het met een aparte schakelaar en niét met de richtingaanwijzerschakelaar.
Wat mij betreft is het nu duidelijk, behalve waar precies de bouwjaar of type grenzen liggen. Maar dat is niet eens zo belangrijk. :wink:
Plaats reactie