Zeer langzaam en moeizame start
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Pim,
Vergeet alsjeblieft die oude benzine, dat is een no-go area, gewoon echt niet doen!!!!!!!
Als je een 123ignition hebt, dan heb je geen contactpuntjes meer. Wat je ziet in de verdelerkap is de rotor (die draait rond) en de contacten die de hoogspanning met de juiste bougiekabel verbindt. Die mogen best een beetje ingebrand zijn maar natuurlijk niet compleet vervormt etc.
Teveel olie is niet goed (kan zelfs destructief zijn) maar heel eenvoudig te verhelpen; gewoon even aftapplug een beetje los, beetje olie eruit en klaar!
Denk aan de drie zaken die je nodig hebt en check die eerst voordat je verder gaat.
1) Heb je een vonk en op het juiste moment in de juiste cylinder (boudiekabels zijn nogal snel perongeluk verwisseld)?
2) Heb je compressie? Even compressie meten in alle cylinders en je weet precies waar je aan toe bent.
3) Krijg je benzine? Eventueel met starthulp handmatig inspuiten en dan starten. Loopt 'ie dan wel meteen, dan is dat dus het probleem.
Probeer altijd systematisch te werken en zorg dat de uitgangspositie in orde is; dus verse benzine, juiste hoeveelheid olie, goede bougies en kabels, etc. Meet en trek je conclusie en ga verder - zo kom je er wel uit!
Succes, Matthijs
Vergeet alsjeblieft die oude benzine, dat is een no-go area, gewoon echt niet doen!!!!!!!
Als je een 123ignition hebt, dan heb je geen contactpuntjes meer. Wat je ziet in de verdelerkap is de rotor (die draait rond) en de contacten die de hoogspanning met de juiste bougiekabel verbindt. Die mogen best een beetje ingebrand zijn maar natuurlijk niet compleet vervormt etc.
Teveel olie is niet goed (kan zelfs destructief zijn) maar heel eenvoudig te verhelpen; gewoon even aftapplug een beetje los, beetje olie eruit en klaar!
Denk aan de drie zaken die je nodig hebt en check die eerst voordat je verder gaat.
1) Heb je een vonk en op het juiste moment in de juiste cylinder (boudiekabels zijn nogal snel perongeluk verwisseld)?
2) Heb je compressie? Even compressie meten in alle cylinders en je weet precies waar je aan toe bent.
3) Krijg je benzine? Eventueel met starthulp handmatig inspuiten en dan starten. Loopt 'ie dan wel meteen, dan is dat dus het probleem.
Probeer altijd systematisch te werken en zorg dat de uitgangspositie in orde is; dus verse benzine, juiste hoeveelheid olie, goede bougies en kabels, etc. Meet en trek je conclusie en ga verder - zo kom je er wel uit!
Succes, Matthijs
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Hoi,
De benzine die er nu in zit is van ongeveer februari. Sinds die tijd ben ik ermee aan het sleutelen en dan voornamelijk intern en aan die fuseekogel. Mogelijk dat er nog een klein restje inzit van 2 jaar terug, maar dat komt omdat die bijna 2 jaar stil heeft gestaan in een kas. (HAD IK MAAR EEN STALLING
)
Ik zal straks even tussendoor nog een keer het oliepijl controleren en dan misschhien vanavond aftappen.
Wat die bougiekabels betreft had ik die al genummerd voordat ik ze eraf getrokken had, dus de kans is daar redelijk klein dat dat fout zit.
Maar hoe meet ik de compressie ???
Daarnaast heb ik gisteren bij het starten gemerkt dat het verzuipen toch sneller gebeurt dan verwacht (ik had een dronken hikje verwacht
) Dus volgens mij moet de benzine wel komen.
Met HYlijke groet,
Pim
Ohh wat dat kapje betreft, komt die inderdaad gelijk met de 123, en lezend in het antwoord van Mathijs is die ook anders dan de originele. Het was alleen in antwoord op eerdere vragen.
De benzine die er nu in zit is van ongeveer februari. Sinds die tijd ben ik ermee aan het sleutelen en dan voornamelijk intern en aan die fuseekogel. Mogelijk dat er nog een klein restje inzit van 2 jaar terug, maar dat komt omdat die bijna 2 jaar stil heeft gestaan in een kas. (HAD IK MAAR EEN STALLING

Ik zal straks even tussendoor nog een keer het oliepijl controleren en dan misschhien vanavond aftappen.
Wat die bougiekabels betreft had ik die al genummerd voordat ik ze eraf getrokken had, dus de kans is daar redelijk klein dat dat fout zit.
Maar hoe meet ik de compressie ???

Daarnaast heb ik gisteren bij het starten gemerkt dat het verzuipen toch sneller gebeurt dan verwacht (ik had een dronken hikje verwacht

Met HYlijke groet,
Pim
Ohh wat dat kapje betreft, komt die inderdaad gelijk met de 123, en lezend in het antwoord van Mathijs is die ook anders dan de originele. Het was alleen in antwoord op eerdere vragen.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Pim,
Met die benzine zit het dus wel goed in je bus.
Wat je even zou kunnen proberen, da's namelijk snel en eenvoudig gedaan, is starten met een busje 'starthulp'. Gewoon te koop bij de gemiddelde benzinepomp.
Om dit nu te testen demonteer je eerst het luchtfilter. Vervolgens zet je de bus op contact en helemaal klaar om te starten. De choke laat je gewoon uit. Spuit nu een flinke hoeveelheid van die starthulp direct bovenin de carburateur, zo diep mogelijk langs de gasklep naar beneden. Spuit maar een flinke scheut, met gas zul je de motor immers niet verzuipen
. Hierna meteen starten zonder het gaspedaal aan te raken. De bus moet nu meteen starten en even blijven lopen - misschien dat 'ie vervolgens weer afslaat maar da's niet erg.
Start de bus goed, dan weet je zeker dat de ontsteking en compressie goed zijn en dat je een benzineprobleem hebt (afstelling carbu, vervuiling filters, benzinepomp, etc).
Start de bus niet, dan heb je dus een probleem met ontsteking of compressie en ik zou gokken op het eerste - ontsteking dus.
Succes maar weer!
Matthijs
Met die benzine zit het dus wel goed in je bus.
Wat je even zou kunnen proberen, da's namelijk snel en eenvoudig gedaan, is starten met een busje 'starthulp'. Gewoon te koop bij de gemiddelde benzinepomp.
Om dit nu te testen demonteer je eerst het luchtfilter. Vervolgens zet je de bus op contact en helemaal klaar om te starten. De choke laat je gewoon uit. Spuit nu een flinke hoeveelheid van die starthulp direct bovenin de carburateur, zo diep mogelijk langs de gasklep naar beneden. Spuit maar een flinke scheut, met gas zul je de motor immers niet verzuipen

Start de bus goed, dan weet je zeker dat de ontsteking en compressie goed zijn en dat je een benzineprobleem hebt (afstelling carbu, vervuiling filters, benzinepomp, etc).
Start de bus niet, dan heb je dus een probleem met ontsteking of compressie en ik zou gokken op het eerste - ontsteking dus.
Succes maar weer!
Matthijs
Toch zou ik mijn geld voorlopig op verkeerd aangesloten bougiekabels zetten :)Zijderveld schreef:Wat die bougiekabels betreft had ik die al genummerd voordat ik ze eraf getrokken had, dus de kans is daar redelijk klein dat dat fout zit.
Weet je zeker dat je niet 1-2-3-4 vanaf de andere kant bent begonnen? Heb je ze niet aan de verdelerkant verwisseld?
Maken ze allemaal een vonk wanneer je ze 2 mm bij aarde vandaan houdt tijdens het starten? Zitten ze er goed in?
En is je bus (motorisch) goed rijdend de stalling ingegaan? Dan kan je volgens mij compressie uitsluiten. Ook de carburateur als je er niet aan hebt staan rommelen. Dit geldt ook voor je kleppen.
Als dit allemaal ja-tjes zijn kunnen we verder gaan denken...
Ree
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ree schreef:
En het grappige is, dat vanaf welke kant van de motor je begint te tellen niet uitmaakt. Teken het voor jezelf maar eens uit met pijltjes van de ene zuiger naar de andere. Draai de nummering nu maar eens om en je zult zien dat de ontstelingsvolgorde nog steeds 1-3-4-2 is. Je moet er alleen even op letten dat de zuiger aan het eind van de compressieslag moet staan als je hem ontsteking geeft.
flyingHY
Maak het nou niet lastiger dan het al lijkt te zijn: De goede ontstekingsvolgorde is: 1-3-4-2Weet je zeker dat je niet 1-2-3-4 vanaf de andere kant bent begonnen? Heb je ze niet aan de verdelerkant verwisseld?
En het grappige is, dat vanaf welke kant van de motor je begint te tellen niet uitmaakt. Teken het voor jezelf maar eens uit met pijltjes van de ene zuiger naar de andere. Draai de nummering nu maar eens om en je zult zien dat de ontstelingsvolgorde nog steeds 1-3-4-2 is. Je moet er alleen even op letten dat de zuiger aan het eind van de compressieslag moet staan als je hem ontsteking geeft.
flyingHY
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:


Ik heb uiteindelijk dus nog een litertje of wat afgetapt van de overtollige motor olie. Het peil geeft nu weer normaal aan tussen de maximum en minimum. Daarnaast had ik al aangegeven dat ik de bougies vervangen had.
Met de choke uit (en de juiste volgorde van de bougie kabels

Zelf denk ik dat het gelegen heeft aan de overtollige olie die in de motor zat. De rest was dus allemaal nog goed.
Wel heb ik gemerkt dat de olie heel erg stroperig en dik was, natuurljik wel zo zwart als roet.
Maar ok, in ieder geval een ieder bedankt voor de hulp.
Met HYlijke groet,
Pim

- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Dat wordt dan wel tijd om eens lekker door te spoelenZijderveld schreef:Wel heb ik gemerkt dat de olie heel erg stroperig en dik was, natuurljik wel zo zwart als roet.

Kijk sowieso ook ff in de 't bezinkputje (als in: de aftapplug is hol en licht magnetisch waardoor alle ijzerdeeltjes enzo daar terecht komen). Als die vol zit dan kun je er donder op zeggen dat er dan dus nog meer in je olie zit.
Leeg laten lopen, plug schoonmaken, vullen met simpele goedkope olie en dat op korte termijn herhalen lijkt me geen kwaad te kunnen in ieder geval

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:
Het lag inderdaad al in de planning om die oude olie eens te verwijderen en dan weer nieuwe erin. Bedoel je met goedkope olie de normale of nog andere ? En hoelang bedoel je met 'korte termijn' ? (met of zonder rijden tussendoor....)
Gelijk dan ook de versnellingsbak olie doen ?
Maar misschien moet ik hiervoor maar gaan switchen naar een ander forumhoofdstuk.
Met HYlijke groet,
Pim
Gelijk dan ook de versnellingsbak olie doen ?
Maar misschien moet ik hiervoor maar gaan switchen naar een ander forumhoofdstuk.
Met HYlijke groet,
Pim
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ja, de goedkoop/duur discussie loopt elders ook nog wel. Maar om 'm schoon te rijden maakt het niet zoveel uit... rijdt je nu op synthetisch, pak dan een goedkope syntheet die in de buurt zit en anders dus mineraal (en die zijn nog goedkoper heb ik gemerkt, er staat dan gewoon niks op).
Als 't maar schone olie is en dus in het achterhoofd dat je 't vrij snel weer weggooit (sowieso gaat olie bij een HY nou niet zo lang mee
).
Daar dan een aantal kilometers mee maken, weet niet hoeveel een goede hoeveelheid zou zijn, ik heb geloof ik iets van 300 gereden en toen weer ververst en dus ook de plug leeggehaald (waar toen amper wat in zat, zit ie nou weer vol dan dus nog een keer doen - mocht dat nou na een paar keer nog steeds snel vol zitten dan zien we wel een nieuw topic verschijnen
).
Als 't maar schone olie is en dus in het achterhoofd dat je 't vrij snel weer weggooit (sowieso gaat olie bij een HY nou niet zo lang mee

Daar dan een aantal kilometers mee maken, weet niet hoeveel een goede hoeveelheid zou zijn, ik heb geloof ik iets van 300 gereden en toen weer ververst en dus ook de plug leeggehaald (waar toen amper wat in zat, zit ie nou weer vol dan dus nog een keer doen - mocht dat nou na een paar keer nog steeds snel vol zitten dan zien we wel een nieuw topic verschijnen

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 59
- Lid geworden op: wo okt 08, 2003 12:30 pm
- Locatie: Pijnacker
- Contacteer:

Het starten is goed en dat blijft het doen.

Heeft iemand informatie of dit te stellen is ?
Het boutje dat op het stukje van de choke zit, is al helemaal uitgedraaid, dus dat kan het niet (meer) zijn denk ik.
Met HYlijke groet,
Pim
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Pim,
Ik kan het niet laten toch nog even in de te gaan op de problemen die je had en de analyse die er volgde.
Je lijkt er nu van overtuigd te zijn dat het teveel aan olie de startproblemen veroorzaakte en bovendien begrijp ik nu dat je auto ook nogal walmde en dat dit nu minder is.
Ik denk echter niet dat de problemen die je had in relatie staan met een teveel aan olie.
Je schrijft dat je een liter hebt afgetapt en dat het peil nu tussen min en max staat. Het verschil tussen min en max is ongeveer 1 liter dus je had een halve liter teveel olie in je carter; no big deal.
Het enige dat ik concludeer na dit alles is dat je structureel je motor verzoop bij het starten. Misschien een slechte afstelling van de carb en waarschijnlijk een slechte starttechniek. Een auto die walmt staat doorgaans te rijk (teveel benzine geeft vluchtige zwarte walm) of verbruikt veel olie (blauwige walm die langer blijft hangen). Het verschil is ook goed te ruiken trouwens.
Olieverbruik komt niet door een halve liter teveel olie maar door lekkage langs de klepstelen of door slechte zuigerveren.
Wat je nu schrijft wijst erop dat je carb te rijk staat. Het lijkt me dat je de auto bij stationair nog steeds verzuipt, hetgeen uiteindelijk de motor doet afslaan. Veel mensen denken dat je een motor alleen bij het starten kan verzuipen maar dit is zeker niet correct.
Ik zou je willen adviseren de carb een goed af te (laten) stellen; een Citroengarage doet dit in 10 min en kost je doorgaans maar een paar euro. Je zult zien dat je walm aanzienlijk zal afnemen, dat de motor beter op zal pakken en bovendien gewoon blijft lopen. Zelf afstellen is heel goed mogelijk maar daarvoor moet je echt goed snappen hoe een motor werkt en hoe een carbu werkt.
Ik schrijf je dit omdat andere mensen die dit meelezen door onjuiste analyses wellicht zelf vast lopen bij soortgelijke problemen. Mijn excuses als dit belerend op je overkomt.
Gr, Matthijs
Ik kan het niet laten toch nog even in de te gaan op de problemen die je had en de analyse die er volgde.
Je lijkt er nu van overtuigd te zijn dat het teveel aan olie de startproblemen veroorzaakte en bovendien begrijp ik nu dat je auto ook nogal walmde en dat dit nu minder is.
Ik denk echter niet dat de problemen die je had in relatie staan met een teveel aan olie.
Je schrijft dat je een liter hebt afgetapt en dat het peil nu tussen min en max staat. Het verschil tussen min en max is ongeveer 1 liter dus je had een halve liter teveel olie in je carter; no big deal.
Het enige dat ik concludeer na dit alles is dat je structureel je motor verzoop bij het starten. Misschien een slechte afstelling van de carb en waarschijnlijk een slechte starttechniek. Een auto die walmt staat doorgaans te rijk (teveel benzine geeft vluchtige zwarte walm) of verbruikt veel olie (blauwige walm die langer blijft hangen). Het verschil is ook goed te ruiken trouwens.
Olieverbruik komt niet door een halve liter teveel olie maar door lekkage langs de klepstelen of door slechte zuigerveren.
Wat je nu schrijft wijst erop dat je carb te rijk staat. Het lijkt me dat je de auto bij stationair nog steeds verzuipt, hetgeen uiteindelijk de motor doet afslaan. Veel mensen denken dat je een motor alleen bij het starten kan verzuipen maar dit is zeker niet correct.
Ik zou je willen adviseren de carb een goed af te (laten) stellen; een Citroengarage doet dit in 10 min en kost je doorgaans maar een paar euro. Je zult zien dat je walm aanzienlijk zal afnemen, dat de motor beter op zal pakken en bovendien gewoon blijft lopen. Zelf afstellen is heel goed mogelijk maar daarvoor moet je echt goed snappen hoe een motor werkt en hoe een carbu werkt.
Ik schrijf je dit omdat andere mensen die dit meelezen door onjuiste analyses wellicht zelf vast lopen bij soortgelijke problemen. Mijn excuses als dit belerend op je overkomt.
Gr, Matthijs