Klepseals
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Klepseals
Hallo, na het oplossen van alle externe olielekken blijft het olieverbruik
aan de hoge kant.
Vooral bij gas los wil ie lekker pluimen.
Dus dacht ik de klepseals te vervangen. Moet hiervoor de kop eraf?
Zijn die dingen uberhaupt verkrijgbaar?
groetjes,
Aad
aan de hoge kant.
Vooral bij gas los wil ie lekker pluimen.
Dus dacht ik de klepseals te vervangen. Moet hiervoor de kop eraf?
Zijn die dingen uberhaupt verkrijgbaar?
groetjes,
Aad
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
olie verbruik
Ik gebruik elk jaar een blikje (nu in flesjes) Wynns superchare, het gevolg hiervan is dan mijn HY nagenoeg geen olie gebruikt. Op en neer naar de wereldmeeting in Oostenrijk, geen olie hoeven bijvullen. Zelf naar de wereldmeeting in Italie geen olie gebruik gehad. Toen heeft de HY flink moeten werken om door de bergen te komen.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Hallo aad.
Het is maar de vraag of er Valve seals op zitten.als ze er wel op zitten
zou je met de zuiger bovenin de veren moeten kunnen demonteren.
Als ze er niet opzitten,kan je bij een oude garage proberen de slijper
te lenen om de ruimte ervoor op de geleider te slijpen.
ps.is je carterontluchting schoon?
Het is maar de vraag of er Valve seals op zitten.als ze er wel op zitten
zou je met de zuiger bovenin de veren moeten kunnen demonteren.
Als ze er niet opzitten,kan je bij een oude garage proberen de slijper
te lenen om de ruimte ervoor op de geleider te slijpen.
ps.is je carterontluchting schoon?
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Dat zal toch wel? Het is een H78blok uit 1978, mee van de laatsten dus.
Ik heb ondertussen gezien dat ze te koop zijn, 32 euro voor 8 stuks oid.
De carterontluchting is ondertussen helemaal hersteld, helaas met nauwelijks verbetering in het olieverbruik.
Na het starten is er ook een uitlaatmondvormige afdruk op de grond te zien in de kleur zwart : - )
Verder pluimen bij schakelen. Misschien ligt er wel 1 seal af of zo..
Ik heb ondertussen gezien dat ze te koop zijn, 32 euro voor 8 stuks oid.
De carterontluchting is ondertussen helemaal hersteld, helaas met nauwelijks verbetering in het olieverbruik.
Na het starten is er ook een uitlaatmondvormige afdruk op de grond te zien in de kleur zwart : - )
Verder pluimen bij schakelen. Misschien ligt er wel 1 seal af of zo..
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Het kunnen ook je zuigerveren zijn, of zelfs een versleten cylinder of zuiger!
Ik heb hetzelfde eens gehad, veel oliezuipen en half frankrijk blauw bij bergafrijden met gas los, wat bleek; cylinder los, was gaan roteren, een halve millimeter speling tussen zuiger en cylinder, de olieschraapveer kan dan geen olie meer schrapen. 1 liter olie op 100 - 200 km (ruikt heerlijk!)
doe eens een compressietest via bougiegat. Als je weinig compressie hebt op een of meerdere cylinders een beetje olie door het bougiegat gieten en nog eens meten. Heb je een veel betere waarde dan is de kans groot dat het olieverbruik komt door overmatige zuigerspeling of kappote/versleten zuigerveer.
Kop eraf halen is niet veel werk en je kunt zien wat er aan de hand is.
Ik heb hetzelfde eens gehad, veel oliezuipen en half frankrijk blauw bij bergafrijden met gas los, wat bleek; cylinder los, was gaan roteren, een halve millimeter speling tussen zuiger en cylinder, de olieschraapveer kan dan geen olie meer schrapen. 1 liter olie op 100 - 200 km (ruikt heerlijk!)
doe eens een compressietest via bougiegat. Als je weinig compressie hebt op een of meerdere cylinders een beetje olie door het bougiegat gieten en nog eens meten. Heb je een veel betere waarde dan is de kans groot dat het olieverbruik komt door overmatige zuigerspeling of kappote/versleten zuigerveer.
Kop eraf halen is niet veel werk en je kunt zien wat er aan de hand is.
HY '76
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Kwa prestaties is de hy wonderlijk, hij zoop olie, een uitlaatklep was verbrand, enorme speling tussen zuiger en cylinder, maar hij bleef gewoon 90-95 lopen met "gas over" Ik heb daarna wel de motor vervangen, met deze ruilmotor zijn de "prestaties" hetzelfde, alleen verbruikt hij nu nagenoeg geen olie meer. Wel heb ik later de kop van deze ruilmotor laten vlakken want de koppakking lekte (bij draaiende motor luchtbellen in de radiateur) deze is nu ook dicht. Ook dit merk je niet in de prestaties. Een hy is net een eend, als hij kapot is doet hij het nog steeds, alleen met een rammel.
Groeten,
Stef
Groeten,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Zo, ondertussen zitten ze erin, die klepseals.
2 bleken gescheurd en 1 uitgelubberd. deze zaten bij de cylinders waarvan je aan de bougie kon zien dat er olie werd verstookt.
Nu heb ik het blok even laten proefdraaien zonder kleppendeksel en het lijkt erop dat bij 3 van de 4 uitlaatkleppen geen olie opwelt.
Alleen bij de 1e cylinder komt er een beetje naar buiten.
Duurt dat heel lang of is er wat anders aan de hand?
(Alles is heel voorzichtig schoongemaakt zodat er niks in de motor zou komen.
De uitlaattuimelaars waren behoorlijk aangekoekt en de oliekanaaltjes her en der verstop.
Ook waren de asjes al wat beschadigd. Was ik net op tijd?)
Aad
2 bleken gescheurd en 1 uitgelubberd. deze zaten bij de cylinders waarvan je aan de bougie kon zien dat er olie werd verstookt.
Nu heb ik het blok even laten proefdraaien zonder kleppendeksel en het lijkt erop dat bij 3 van de 4 uitlaatkleppen geen olie opwelt.
Alleen bij de 1e cylinder komt er een beetje naar buiten.
Duurt dat heel lang of is er wat anders aan de hand?
(Alles is heel voorzichtig schoongemaakt zodat er niks in de motor zou komen.
De uitlaattuimelaars waren behoorlijk aangekoekt en de oliekanaaltjes her en der verstop.
Ook waren de asjes al wat beschadigd. Was ik net op tijd?)
Aad