Nieuw model uitlaatdemper opengeslepen en verbeterd

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Nieuw model uitlaatdemper opengeslepen en verbeterd

Bericht door LEiPiE »

Dit verhaaltje gaat over het nieuwe model uitlaatdemper dat je tegenwoordig op de meeste plekken krijgt als je zoekt naar een demper voor een HY. Het is zo'n mooie zwarte dunne, die van de zijkant ellipsvormig is.

Ik heb er ondertussen al een paar jaar eentje onder hangen en hoewel de verf binnen de kortste tijd verbrand was (fabrieksaf dus alleen gelakt om roesten bij het op voorraad liggen te voorkomen?) en de ophangogen net zo slap zijn als bij de originele demper (en ik ze dus al van extra lassen heb voorzien), heeft ie het toch een aardige tijd uitgehouden.

Alleen sinds kort maakte MurpHY bij specifieke toerentallen nogal wat lawaai en dan vooral als je gas terug nam. Ik dacht eerst aan de plaat tussen motor en bak, dat die misschien los was gekomen, maar dat was het niet.
Dus vandaag de demper er afgeschroefd (ben ondertussen wel aardig bedreven in de uitlaat monteren ;)).

En jawel: schud schud, rammel rammel. Het ding heeft blijkbaar een binnenwerk en dat kan blijkbaar los komen.

Sja, ik zit op zwart zaad, dus ik ga geen nieuwe demper bestellen en met nog twee oude dempers (een met een gat en beide met uitgescheurde ophangogen) op voorraad maar besloten de demper open te slijpen en eens te kijken wat er mis was.
Zogezegd, zo gedaan: flex gepakt, dunne slijpschijf en in de bodem drie zijden losgeslepen zodat de vierde rand gebruikt kon worden als vouwrand.

Nou was ik nog niet bekend met hoe een demper er van binnen uit ziet, ik had gedacht aan een wonderlijk labyrint van kanaaltjes of een of andere sponsachtige structuur, maar niets van dat alles: een rekje met drie geperforeerde buizen ter lengte van de helft van de demper. Dat is 't het. De helft is ongebruikt, op deze pagina staat dat dat klopt, dat is een resonantiekamer.
Weer wat geleerd! :D
DSC02203.JPG
In mijn geval bleek dat het enige dat het binnenwerk op z'n plek houdt een las is aan de uitgaande pijp. En die las van een centimeter was volledig afgebroken en aan het breukvlak te zien inderdaad nog niet zo lang geleden.
Even vooruit gedacht (jawel) en rekje er uit gepakt en ter hoogte waar het rekje de buitenkant raakt 16 gaten geboord in de buitenkant om later vol te proplassen.
Daarna het rekje op z'n plek gefixeerd met vier lasjes en daarna de uitgaande pijp zo ver mogelijk vastgelast (je kunt maar bij ongeveer de helft komen).
Vervolgens met een combinatie van kracht, rubber hamer en een staaltje éénhandig lassen de demper weer dichtgevouwen en tijdelijk vast gezet. Nog wat meer fixatiepunten en dan de geboorde gaten vol proppen (nouja, proplassen ;)).
Daarna alle snijnaden weer dicht zien te krijgen en ondanks dat ik een dunne schijf heb gebruikt is dat toch al gauw een 3mm sleuf. Dat is met een lage stroomsterkte nog redelijk te overbruggen gelukkig. Voor de voorkant heb ik wat donorstaal toegevoegd (waaronder ook wat minder gangbaar staal in de vorm van een lange spijker zonder kop ;)).
Het geheel zo goed en kwaad als het ging afgeslepen, die naden zullen niet helemaal vlak worden, als ik zo ver doorslijp ga ik door het ding heen :)

Heb ondertussen ook Picasa en Picasaweb aardig onder de knie, dus de foto's staan daar in een album :D

Hij zit er nog niet onder, dus of de operatie geslaagd is weet ik nog niet. Ben me nog even aan het beraden op afwerking. Ik heb 'm al eens met Hammerite hittebestendig (tot 500 graden) gespoten, maar da's er al weer afgebladderd.
Daarnaast voelde ik me al schuldig tegenover de buren en rest van de omgeving dat ik nog tot 22:30 aan het slijpen was. Wordt alleen dan op z'n vroegst dinsdag dat ik kan gaan testen.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op do jul 25, 2019 9:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: album link fixed :)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Nieuw model uitlaatdemper opengeslepen en verbeterd

Bericht door Ree »

Afbeelding

Lekker bezig!

Ree
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

ben benieuwd naar het resultaat, kun je uitlaatdokter worden! kun je van zwarte roet zwart geld maken om het zwarte zaad te zaaien en vet te oogsten :roll:
HYmartijn
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: ZN-26-87

Bericht door HYmartijn »

Leuk projectje,
Ben benieuwd of ie het doet
in ieder geval leuk bezig geweest en leerzaam om te zien hoe zo'n ding eruitziet van binnen.

groeten,

Martijn
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

En als de volgende keer dat er wat mis mee is ga ik op zoek naar de rvs variant :D
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Tja dat ziet er niet lekker uit, ik zal eea doormelden aan de producent,
maar die heeft er nog 100-der-den liggen.
Helaas is er momenteel niets anders op de markt als dit, en de rvs modellen.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
jeroen27
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Kenteken: bd-02-kr
Contacteer:

Bericht door jeroen27 »

ik heb op mijn vroegere hy een uitlaat gemaakt die direct van het spruitstuk naar achteren ging onde de hy en daar de dwars demper een een einddemper van een bx gemonteerd .....word die echt stil van! :D en verloor geen trekkracht door te kleine uitlaatgas stroom naar achteren . die orginele demper zit in principe voor je en geeft daardoor al een hoop extra lawaai .
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

citroheeze schreef:Tja dat ziet er niet lekker uit, ik zal eea doormelden aan de producent
Da's misschien wel een goed idee, maar ik sta er verder om bekend overal maandagochtendmodelletjes vandaan te halen ;)
maar die heeft er nog 100-der-den liggen.
Helaas is er momenteel niets anders op de markt als dit, en de rvs modellen.
Klopt, misschien voor de mensen met een lasapparaat die er eentje kopen geen gek idee om een paar van die proplassen te maken. Denk zelfs dat met bovenste gegevens iemand anders die hetzelfde probleem heeft 'm niet open hoeft te slijpen, maar 'm goed op de zijkant zetten zodat de buizen onder zitten en dan een paar gaatjes boren, dan vind je de rand van het rekje snel genoeg.
Die ophangogen horen ook niet uit te scheuren, maar MurpHY heeft zo zijn manieren om dus ook deze derde demper te slopen :twisted:

De optie van een compleet ander uitlaatsysteem ligt bij mij ook nog open idd. Heb nog twee dempers van m'n saxo (eentje met een gat, maar da's te repareren) en een demper van een (ahum) Audi 80 quattro liggen :D
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, de demper zit er weer onder en lijkt het weer goed te doen. Of alles gas dicht is kan ik echter nog niet goed zien, aangezien de hittebestendige verf nog wat rookt :D
Vanochtend bij de Karwei (klokslag 9 uur daar en ging net open :)) een bus Hammerite Hittebestendig (tot 600 graden, en toepassingsgebied o.a. 'uitlaat') en de demper opgehangen in de garage en gespoten.
Afbeelding Afbeelding
Uitlaatklemmen dit keer van veerringen voorzien (M8 dan helaas, maar toch), eens kijken hoe dat zich houdt.
Wordt er steeds handiger in. Eerst een lik uitlaatgum op de voorpijp, bouten alvast door de demper en die houden 'm dan net ff op z'n plek zodat ik de ringen en moeren er achter kan doen en losjes vastdraaien. Dan de beide uitlaatklemmen op hun plek en goed schoongemaakt kun je ze inderdaad op hun plek drukken en dan blijven ze nog hangen ook zodat je de bouten er door kunt steken.
Morgen maar eens mee rijden. Erg jammer dat ik bij m'n werk 'm niet kan en wil parkeren, dus dat zal dan 's avonds worden.
Heeft de verf iig nog een dag de tijd om uit te harden.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ewald,Ik zie dat je de lak steeds hogere temperatuur heb genomen.Ik heb vroeger een barbeque gehad,die een beetje groot uitgevallen was en die heb ik met een spuitbus met
zwarte verf tot een temperatuur tot 1200grC.Dat heeft het erg lang volgehouden
Het bestaat dus wel.
Laatst gewijzigd door Gerard 2cv op wo apr 22, 2009 1:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Oh het zal allicht bestaan, daar twijfel ik niet aan, maar het vinden en bekostigen :)
Zo'n busje Hammerite kost ook al 16 euro en aan 1 bus heb je net genoeg om de hele demper te spuiten.
Vandaag toch met de bus naar het werk (gokte op een plekje op het parkeerterrein van de buren, maar was op ons eigen stukje nog plek :D).
Wat stinkt ie zeg... staat niks op de spuitbus, maar mogelijk dat het eerst moet inbranden o.i.d. Want de walm die er nu is is voornamelijk van de verf.
Heb alleen wel het idee dat de koppelingen nog niet goed gasdicht zijn.
Heb dit keer ook de taktiek gedaan van maar een beetje gungum en dan de klemmen het werk laten doen.
Vanavond maar weer los halen, iets meer gungum en weer dicht zien te krijgen.

Maar :arrow: Het geluid is enorm verbeterd :!:
Dus al in al een succes :mrgreen:
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

Ondanks alles heb je toch maar mooi weer 120 euro kunnen besparen.

Wie weet gaat hij nu nog langer mee ook. Jammer dat ze dit niet van de fabriek af deden Of het bestaande blik voor RVS omruilden. Gaat tegenwoordig om snel en goedkoop produceren en er vervolgens een leuk prijskaartje aan hangen.

Succes met de laatste klemmen luchtdicht te maken!
CeesKromhout
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Kenteken: AM-54-01

Bericht door CeesKromhout »

Het kan dat het geluk met de domme is, want mij is laatst gevraagd of ik een nieuwe of een "old stock item" wilde hebben.
Ik heb voor de "oude" gekozen. Misschien is er nog meer "old stock" ?? Maar ik weet natuurlijk niet of die beter waren.

Cees
Plaats reactie