Ik heb er ondertussen al een paar jaar eentje onder hangen en hoewel de verf binnen de kortste tijd verbrand was (fabrieksaf dus alleen gelakt om roesten bij het op voorraad liggen te voorkomen?) en de ophangogen net zo slap zijn als bij de originele demper (en ik ze dus al van extra lassen heb voorzien), heeft ie het toch een aardige tijd uitgehouden.
Alleen sinds kort maakte MurpHY bij specifieke toerentallen nogal wat lawaai en dan vooral als je gas terug nam. Ik dacht eerst aan de plaat tussen motor en bak, dat die misschien los was gekomen, maar dat was het niet.
Dus vandaag de demper er afgeschroefd (ben ondertussen wel aardig bedreven in de uitlaat monteren

En jawel: schud schud, rammel rammel. Het ding heeft blijkbaar een binnenwerk en dat kan blijkbaar los komen.
Sja, ik zit op zwart zaad, dus ik ga geen nieuwe demper bestellen en met nog twee oude dempers (een met een gat en beide met uitgescheurde ophangogen) op voorraad maar besloten de demper open te slijpen en eens te kijken wat er mis was.
Zogezegd, zo gedaan: flex gepakt, dunne slijpschijf en in de bodem drie zijden losgeslepen zodat de vierde rand gebruikt kon worden als vouwrand.
Nou was ik nog niet bekend met hoe een demper er van binnen uit ziet, ik had gedacht aan een wonderlijk labyrint van kanaaltjes of een of andere sponsachtige structuur, maar niets van dat alles: een rekje met drie geperforeerde buizen ter lengte van de helft van de demper. Dat is 't het. De helft is ongebruikt, op deze pagina staat dat dat klopt, dat is een resonantiekamer.
Weer wat geleerd!

Even vooruit gedacht (jawel) en rekje er uit gepakt en ter hoogte waar het rekje de buitenkant raakt 16 gaten geboord in de buitenkant om later vol te proplassen.
Daarna het rekje op z'n plek gefixeerd met vier lasjes en daarna de uitgaande pijp zo ver mogelijk vastgelast (je kunt maar bij ongeveer de helft komen).
Vervolgens met een combinatie van kracht, rubber hamer en een staaltje éénhandig lassen de demper weer dichtgevouwen en tijdelijk vast gezet. Nog wat meer fixatiepunten en dan de geboorde gaten vol proppen (nouja, proplassen

Daarna alle snijnaden weer dicht zien te krijgen en ondanks dat ik een dunne schijf heb gebruikt is dat toch al gauw een 3mm sleuf. Dat is met een lage stroomsterkte nog redelijk te overbruggen gelukkig. Voor de voorkant heb ik wat donorstaal toegevoegd (waaronder ook wat minder gangbaar staal in de vorm van een lange spijker zonder kop

Het geheel zo goed en kwaad als het ging afgeslepen, die naden zullen niet helemaal vlak worden, als ik zo ver doorslijp ga ik door het ding heen

Heb ondertussen ook Picasa en Picasaweb aardig onder de knie, dus de foto's staan daar in een album

Hij zit er nog niet onder, dus of de operatie geslaagd is weet ik nog niet. Ben me nog even aan het beraden op afwerking. Ik heb 'm al eens met Hammerite hittebestendig (tot 500 graden) gespoten, maar da's er al weer afgebladderd.
Daarnaast voelde ik me al schuldig tegenover de buren en rest van de omgeving dat ik nog tot 22:30 aan het slijpen was. Wordt alleen dan op z'n vroegst dinsdag dat ik kan gaan testen.