Vandaag na tijden de motor van onze HY maar weer eens opgestart tussen de APK werkzaamheden van de 2cv. (Die is goedgekeurd )
Koelvloeistof maar eens bijgevuld en HY liep na nodige aanloop. Helaas druppelde de koelvloeistof er bij het asje van de waterpomp er weer uit. Dus de boel maar weer afgetapt. Is dit probleem te verhelpen door vaak het asje te voorzien van olie? Is dat bij nieuwe asjes ook zo in begin of duid dit op een te ruim asje.
Naast het koelwater liep ze bij gasgeven niet lekker. Vermoed benzine toevoer. Komt langzaam op toeren.
Waterpomp behoort dicht te zijn.
Langzaam op toeren zou veroorzaakt kunnen worden door oude benzine. De moderne benzines kunnen al verouderen na een half jaar met gomvorming on de catburateur.
Als de bus lang heeft stilgestaan kun je een flesje injectorcleaner overwegen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Ik heb onlangs ook de waterpomp gereviseerd. Het bronzen busje aan de binnenzijde was drooggelopen (het olievulpotje zat ook helemaal verstopt). Het feit dat er geen water langs het asje loopt, komt door de waterkeerring die in de pomp zit. Als die niet meer goed is, lekt de zaak water. De bronzen bus heeft daar niets mee te maken voor zover ik weet. Ik ben dus bang dat de waterpomp er af moet. Overigens geen ingewikkeld klusje.
Jeroen.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953 Renault 4CV Decapotable 1953 Citroen HY78 1974 Harley davidson Heritage Softail Classic 1989 Royal Enfield Classic 50 EFI 2020 Ford Fiesta Ecoboost 2021
Ga de pomp demonteren. Setje lag al klaar maar huidige asje was zo spelingsvrij dat ik hem heb laten zitten. Heb me laten vertellen dat bronzen bus olie op kan/kon opnemen zodat hij afsloot. Maar gezien de lekkage lijkt mr ook dat kering achter bronzen fin lek is.
Benzine was redelijk vers uit jerrycan maar carburateur moet er sowieso nog even af om vlotterhoogte te stellen. Meteen controleren op vuil.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Heb me laten vertellen dat bronzen bus olie op kan/kon opnemen zodat hij afsloot
Die bronzen bus is in feite enkel het (achterste) "glij-lager" van het asje (voor aan de as zit een kogellagertje); die bus is poreus (middels microscopisch kleine perforatie), kan dus olie opnemen en zorgt daardoor dat de as zonder wrijving kan draaien. Een rubber-ring zorgt voor de water-afdichting.
Een bronzen bus zal niet als keerring dienen denk ik.
Is de echte keerting misschien ingesleten op de as?
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Waarschijnlijk is die rubber ring waar otje het over heeft niet meer van dusdanige kwaliteit dat hij water tegen houd. Zit niks anders op dan pomp eens uit elkaar te halen. Setje lag al tijden klaar.