Voorstelling en vraag .

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gesloten
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Voorstelling en vraag .

Bericht door roanta »

hallo ,

Sinds 12 maanden geleden ben ik in het bezit van een HY minibus 6 meter versie ( 13 ramen ) compleet gerestaureerd ondertussen. Graag had ik geweten of er nog bestaande zijn en die rondrijden van dit model , ook op gelijkvromigheidsattest MINIBUS, deze is van 1976 en een 1900cc motor. :D
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ik kan dat onmogelijk beantwoorden,maar dat je een hele zeldzame heb
is wel zeker.We wensen je hier ook heel hartelijk welkom,en als ik je ooit
met een technische vaag kan helpen,graag.
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

voorstelling en vraag

Bericht door roanta »

Gerard,

Zeker zal ik dit wel eens doen , maar de werkelijke km zijn 24725 km op de teller en 1416 werkuren met een urenteller.
Door een volledig nieuw remsysteem te plaatsen ( alles gereviseerd gehoond, nieuwe coupillen , nieuwe remleiding ) ben ik tot de vaststelling gekomen dat de tambours gaaf waren , niks van scharen in te vinden , en de remschoenen waren 5 mm dik voor en achter.
Hetzelfde met de starter , alternator en ruitenwisser borstels allemaal nog zeer lang en geen sleet in de ankers, ook waren de tambours nog gemerkt met blauwe verf op de borgmoer en borgmoer nog nooit eraf geweest, heb erwel een zwarre trekker voor gemaakt met een 4 kg trekslag hamer .
Motor draait als een naaimachine geen getik en dergelijke .
Wat ik wel heb en wel wat aan het minderen is , maar niet volledig weg , is dat als ik optrek in tweede of in derde als die arbeid aan het leveren is , dat de kleppen blijven zweven volgens mij en je een typisch tikkend geluid hierover hoort .
Niks dramatisch en ook niks om me zorgen over te maken want vermoedelijk zijn het de klepveren die 20 jaar in dezelfde stand gestaan hebben met gevolg de eene klepveer een tikje minder veerkracht heeft dan de andere , zijn hier trouwens nog klepveren van te vinden nieuw?Of zijn er klepveren van een andere Citroen motor te gebruiken ?
Ik ben ook een ex DS rijder ( pallas 2.3 injection 1973 staat gestald sinds ik met mijn nieuwe bus rij ).
Voor de rest heb ik elektrisch mijn voorzorgen genomen en de bedrading volledig vernieuwd ,de muizen hadden hun werk grondig gedaan .Enja wat is het verbruik van de olie ?
Ik heb 3500 km gedaan en 5 oliebeurten gedaan, de laatste was met slik , de vorige bij wijze van spoelen , carter is er ook afgeweest en gereinigd en nieuwe dichdingen gestoken ( kurk ).
Ik heb een verbruik van olie van ongeveer een kleine liter op een 2000 km momenteel, en mindert naarmate blijkbaar ook, motor moet zich nog zetten.
Aan het rechter voorwiel de Fuseepen die aan de struurstang zit is deze regelbaar (bevestigd aan het wiel) ?, namelijk hier zit een zeer klein beetje spel op , niet van belang blijkbaar daar de keuring er totaal geen probleem om maakte blijkbaar.
Voor de rest is die in perfecte staat als toonzaal ! , maar ik gebruik hem ook elke dag om mee te rijden , +/- 8000 km op een jaar dus niet echt veel.Heeft U misschien een tip om nog verder proberen te achterhalen , hoeveel er nog zijn van deze , maar tot op heden lijkt mijn zoektocht een alleenstaand geval te zijn .
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Ja.Ik ben bang dat die tik misschien gepingel is,dus controleer of de ontsteking op tijd staat.
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

voorstelling en vraag

Bericht door roanta »

Geklop noemen we het hier en ja gepingel ook wel eens :)
Het is enkel op een bepaald toerental van het optrekken dus rond een 2700 a 3000 toeren vermoed ik , de topsnelheid is verover de 110 wat ik nooit rij ermee maar wel eens getest heb op LPG, op benzine gaat die vlot over de 115 maar dat zal schadelijk worden .... doe ik trouwens nooit !
Ik heb wel al een half elektronische ontsteking erin gebouwd door de kit van velleman hiervoor te gebruiken.
Heb daar al een 10 tal jaar ervaring mee zodat er geen hoge spanning meer over de onderbreek contakten komt ( platiné's).
Ik heb enkel de onderbreekcontakten vernieuwd en verdeler laten zitten en nieuwe verdeler rotor en verdelerhuis.
Ik heb de gehele delco er niet uitgehaald omdat die me goed proper was en geen spel vertoonde, dus misschien wel eens met mijn strobo'scooplamp de timing nakijken , maar welke gegevens zijn dat ?
De gradenschaal dus?
Want deze vind ik nergens terug die gegevens ....... ?
Nu de eene beweerd dat je de ontsteking wat moet verzetten in je timing als je op LPG rijd en de andere weer niet , hieromtrend ben ik nog duidelijk niet uit wat het nu moet zijn voor LPG.
Daardoor het waarschijnlijk een licht geklop is .
Verbruik in de stad licht op een 10 liter LPG , op de autosnelweg een dikke 13 liter tegen Max 100 km / uur , met 7 personen erin .
Trouwens van gepingel gesproken , mijn DS pallas 2.3 had dit ook maar naar het schijnt staat een 2.3 daar voor bekend ...... , ik heb daar een vlinder optische ontsteking opgemaakt doormiddel van Luminition de vlinderset te kopen , en de voorversterker zelf gebouwd te hebben en dan de vellemankit als eindtrap .
Al het gepingel was weg ......... :D .
Dus ook voor herhaling vatbaar voor mijn HY , maar dat zal even moeten wachten heb andere dingen nog te doen 8)
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hallo Roanta.
Wij zetten hem altijd met de 6mm pen in het gat aan de rechterkant van
het vliegwiel en dan een verfstreepje op de poelie om zo de vervroeging
te kunnen meten.Als de vervroeging wat te ver versleten is komt hij ook
vroeger waardoor hij gaat pingelen.
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

voorstellen en vraag

Bericht door roanta »

Gerard,

Dit had ik al gelezen in het forum ontsteking , maar geen gevens van de vervroegingskromme .
Weet je die toevallig ? :)

Groet Jeroen
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Hallo Jeroen.
De vervroegingskromme weet ik niet,maar je kan wel informeren bij
http://www.123ignition.nl Bij Albert Fax nr 0182-612266
Hopenlijk heb je daar succes,evt zijn die ontstekingen prima en onderhoudsvrij.
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Jeroen ik heb thuis wel wat documentatie over de verschillende vervroegingskrommen, ik probeer morgen eea in te scannen en je toe te mailen. Heb jij een H72 of een H78.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Arthur
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Blij met vragen

Bericht door Arthur »

Hoi Roanta,

We zijn hartstikke blij met je enthousiasme over de HY.
Echter, zou je deze vragen kunnen voortzetten in de daarvoor bestemde rubrieken ? :wink:

Groeten,
Arthur
Gesloten