Allereerst (een beetje laat) nog heel fijne kerstdagen gewenst en alvast een heel goed uiteinde van dit jaar + uiteraard een gelukkig nieuwjaar.
M.b.t. de 4-bak van de HY kan ik het volgende vertellen. Sinds het begin dat ik bij het HY-team "rondscharrel" is er al het verhaal van de HY-met-vierbak. In eerste instantie heb ik nog gedacht aan een 1-april-grap maar na alle andere verhalen zou het best eens kunnen dat er inderdaad iemand is geweest die de versnellingsbakken voor de HY heeft aangepast.
Gerard schreef hiervoor dat mogelijk een Traction-bak een optie is. Nu weet ik het v.w.b. de traction niet helemaal zeker maar ik dacht dat bij die auto -net als bij de DS- de versnellingsbak vóór het motorblok ligt. En dus draait volgens mij dan e.e.a. net andersom. (of ik maak een grote denkfout hetgeen al gauw mogelijk is want verstand van DS en/of Traction heb ik niet)
Voornoemde zou betekenen dat de HY dan met de bak erachter veel versnellingen achteruit doch slechts één vooruit zou hebben.
Als het anders is hoor of lees ik het graag.
Groet'n uut 't veen
HyPeter
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
Dat klopt helemaal over dat andersom draaien. Maar daar moet toch met een simpele ingreep (extra tandwiel) iets op te vinden zijn. Ik weet dat Hans Jorrissen weleens wat gerommeld heeft met een bak van een HY. Hij had toen een andere overbrengingverhouding, of een extra versnelling gemaakt. Ik zal hem eens polsen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
De oplossing om een bak andersom te laten draaien is vaker gebruikt. Mijn broer rijdt een Lotus Europa. Deze heeft een op de Renault 16 motor gebaseerde aandrijving, waarbij in de bak ook de aandrijfrichting is omgekeerd. Bij de R16 zit de versnellingsbak voor de motor, in de Lotus staat het hele blok achterstevoren als middenmotor met de versnellingsbak achteraan.
Gerard Maas schreef:Het is veel simpeler,monteer het kroonwiel aan de andere zijde van de pignonas en hij draait andersom.
Als het zo simpel is, waar wachten we dan nog op?
Heb er zelf helaas nog te weinig kaas van gegeten, maar een versnelling na de 3e zou niet erg zijn - al sta ik niet te springen om de bak te demonteren eigenlijk
Als het antwoord je de illusie gaf,dat je er een DS bak in zou kunnen hangen
moet ik je toch teleurstellen,want de DS had geen chassis waarin de bak hing
en zodoende ruimte voor een veel bredere bak,met ook nog eens de remmen eraan
Heeft de Peugeot J7 niet gewoon een indenor motor zoals de HY diesel ?
Ik heb hier in België al eens een HY gezien die een motor en versnellingsbak van een Mercedes 306D had.
Dat is een model van de jaren 60-70 op basis van een Hanomag met voorwielaandrijving.
Dit leek vrij simpel te werken aanpassing van de aandrijfassen bleek wel nodig de motorsteunen van de Mercedes bleken bruikbaar.
Het was wel een ombouwing uit de begin jaren 80.
Daar willen we graag een heel topic vol foto's van hebben en natuurlijk op een meeting (Citromobile?) bekijken
De vorige eigenaren hebben helaas niet veel foto's gemaakt, terwijl het op het forum de enige echte bekende HY met een DS 4 bak is.
Iedereen is er wel benieuwd naar in ieder geval.
De reden dat die DS bak past trouwens is omdat het een oudere DS bak is, de nieuwere hoorden bij de nieuwere motoren en zijn daarom anders. Deze 4 bak hoort bij de serie DS motoren die vrijwel identiek zijn aan de HY78. Enige probleem: de DS bak draait de andere kant op, dus dat is op de een of andere manier opgelost en daar is iedereen erg benieuwd naar (ik wel iig)
Dit draadje op het Citroen-forum gaat over een DS met twee motoren. De motor in de achterbak kampt met hetzelfde probleem, daar zit ook de bak aan de "verkeerde kant". Het kan opgelost worden omdat bij het oude type DS het differentieel huis spiegel-symmetrisch is.
De startmotor van de lange slag DS/ID motor draait een andere kant op dan die van HY. Daardoor draait de motor ook de andere kant op. Ik heb het niet gecontroleerd, maar zou dat wel kunnen doen.
Dat betekent dat niets aan het differentieel veranderd hoeft te worden. Met een V-bak van de DS ga je wel gevoelig minder toeren maken. DS: 120 km/h bij 3500 /min is 103 km/h bij 3000 /min.
17" ipv 15" maakt dat van die 3000 /min nog 2650 /min over zijn (als ik geen fouten heb gemaakt). Wat zal dat op de vlakke weg een rust geven.
De startmotor van de lange slag DS/ID motor draait een andere kant op dan die van HY. Daardoor draait de motor ook de andere kant op. Ik heb het niet gecontroleerd, maar zou dat wel kunnen doen.
Dat betekent dat niets aan het differentieel veranderd hoeft te worden. Met een V-bak van de DS ga je wel gevoelig minder toeren maken. DS: 120 km/h bij 3500 /min is 103 km/h bij 3000 /min.
17" ipv 15" maakt dat van die 3000 /min nog 2650 /min over zijn (als ik geen fouten heb gemaakt). Wat zal dat op de vlakke weg een rust geven.
Groet,
Leoma
Tja, als het zo simpel was de draairichting van de motor te veranderen....
Maar helaas, de draairichting van de motor wordt bepaald door de kleptiming en de ontstekingstiming. Met een DS startmotor op een HY-blok draait de motor dus alleen bij het starten heel even de andere kant op.