4-bak

Moderators: LEiPiE, Le Camion

HYpeter
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 66
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 9:28 pm
Locatie: Gasselternijveen

Bericht door HYpeter »

Beste Hygenoten,

Allereerst (een beetje laat) nog heel fijne kerstdagen gewenst en alvast een heel goed uiteinde van dit jaar + uiteraard een gelukkig nieuwjaar.

M.b.t. de 4-bak van de HY kan ik het volgende vertellen. Sinds het begin dat ik bij het HY-team "rondscharrel" is er al het verhaal van de HY-met-vierbak. In eerste instantie heb ik nog gedacht aan een 1-april-grap maar na alle andere verhalen zou het best eens kunnen dat er inderdaad iemand is geweest die de versnellingsbakken voor de HY heeft aangepast.
Gerard schreef hiervoor dat mogelijk een Traction-bak een optie is. Nu weet ik het v.w.b. de traction niet helemaal zeker maar ik dacht dat bij die auto -net als bij de DS- de versnellingsbak vóór het motorblok ligt. En dus draait volgens mij dan e.e.a. net andersom. (of ik maak een grote denkfout hetgeen al gauw mogelijk is want verstand van DS en/of Traction heb ik niet)
Voornoemde zou betekenen dat de HY dan met de bak erachter veel versnellingen achteruit doch slechts één vooruit zou hebben.

Als het anders is hoor of lees ik het graag.

Groet'n uut 't veen

HyPeter 8)
HY-team Regio Noord
HY van 74(camper)
Vanaf ongeveer 84 met HY's bezig
Samen met henkhy een loods om te "rommelen met HY"
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1085
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Dat klopt helemaal over dat andersom draaien. Maar daar moet toch met een simpele ingreep (extra tandwiel) iets op te vinden zijn. Ik weet dat Hans Jorrissen weleens wat gerommeld heeft met een bak van een HY. Hij had toen een andere overbrengingverhouding, of een extra versnelling gemaakt. Ik zal hem eens polsen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Het is veel simpeler,monteer het kroonwiel aan de andere zijde van de pignonas en hij draait andersom.
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

De oplossing om een bak andersom te laten draaien is vaker gebruikt. Mijn broer rijdt een Lotus Europa. Deze heeft een op de Renault 16 motor gebaseerde aandrijving, waarbij in de bak ook de aandrijfrichting is omgekeerd. Bij de R16 zit de versnellingsbak voor de motor, in de Lotus staat het hele blok achterstevoren als middenmotor met de versnellingsbak achteraan.


flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Gerard Maas schreef:Het is veel simpeler,monteer het kroonwiel aan de andere zijde van de pignonas en hij draait andersom.
Als het zo simpel is, waar wachten we dan nog op? :D
Heb er zelf helaas nog te weinig kaas van gegeten, maar een versnelling na de 3e zou niet erg zijn - al sta ik niet te springen om de bak te demonteren eigenlijk :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Als het antwoord je de illusie gaf,dat je er een DS bak in zou kunnen hangen
moet ik je toch teleurstellen,want de DS had geen chassis waarin de bak hing
en zodoende ruimte voor een veel bredere bak,met ook nog eens de remmen eraan
Gebruikersavatar
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 432
Lid geworden op: do apr 20, 2006 12:41 pm

Bericht door ed-hz »

Hoi,

Patje 74 weet te melden dat een J7 motor+ 4-bak ook past?!?
Wie weet hier meer van?

Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Voor zo ver mij bekend heeft de J7 een inhoud van 1600cc en of je daar nu
blij mee moet zijn.
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
Locatie: Tielt-winge België
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Heeft de Peugeot J7 niet gewoon een indenor motor zoals de HY diesel ?
Ik heb hier in België al eens een HY gezien die een motor en versnellingsbak van een Mercedes 306D had.
Dat is een model van de jaren 60-70 op basis van een Hanomag met voorwielaandrijving.
Dit leek vrij simpel te werken aanpassing van de aandrijfassen bleek wel nodig de motorsteunen van de Mercedes bleken bruikbaar.
Het was wel een ombouwing uit de begin jaren 80.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ja,maar ik zat aan de benzine versie te denken,daar rijden hier toch de meeste van
Gebruikersavatar
AltijdHerrie
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 02, 2008 3:49 am
Kenteken: AE-92-66
Locatie: middelburg
Contacteer:

Re: 4-bak

Bericht door AltijdHerrie »

ik heb pas een hy gekocht met een 2,5L diesel motor van een jeep, en een 4-bak uit een citoën DS
dus daarvan weet ik zeker dat het past
oldschool Hy 1961
Stichting AltijdHerrie
LightCoreHealing
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: 4-bak

Bericht door LEiPiE »

Daar willen we graag een heel topic vol foto's van hebben en natuurlijk op een meeting (Citromobile?) bekijken :D
De vorige eigenaren hebben helaas niet veel foto's gemaakt, terwijl het op het forum de enige echte bekende HY met een DS 4 bak is.
Iedereen is er wel benieuwd naar in ieder geval.

De reden dat die DS bak past trouwens is omdat het een oudere DS bak is, de nieuwere hoorden bij de nieuwere motoren en zijn daarom anders. Deze 4 bak hoort bij de serie DS motoren die vrijwel identiek zijn aan de HY78. Enige probleem: de DS bak draait de andere kant op, dus dat is op de een of andere manier opgelost en daar is iedereen erg benieuwd naar :D (ik wel iig)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Online
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2941
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: 4-bak

Bericht door Ree »

Dit draadje op het Citroen-forum gaat over een DS met twee motoren. De motor in de achterbak kampt met hetzelfde probleem, daar zit ook de bak aan de "verkeerde kant". Het kan opgelost worden omdat bij het oude type DS het differentieel huis spiegel-symmetrisch is.

Het gaat dus om de motor achterin deze DS.

Groet,

Ree
leoma
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 1:41 pm

Re: 4-bak

Bericht door leoma »

Hallo,

De startmotor van de lange slag DS/ID motor draait een andere kant op dan die van HY. Daardoor draait de motor ook de andere kant op. Ik heb het niet gecontroleerd, maar zou dat wel kunnen doen.
Dat betekent dat niets aan het differentieel veranderd hoeft te worden. Met een V-bak van de DS ga je wel gevoelig minder toeren maken. DS: 120 km/h bij 3500 /min is 103 km/h bij 3000 /min.
17" ipv 15" maakt dat van die 3000 /min nog 2650 /min over zijn (als ik geen fouten heb gemaakt). Wat zal dat op de vlakke weg een rust geven.

Groet,
Leoma
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Re: 4-bak

Bericht door Matthijs164 »

leoma schreef:Hallo,

De startmotor van de lange slag DS/ID motor draait een andere kant op dan die van HY. Daardoor draait de motor ook de andere kant op. Ik heb het niet gecontroleerd, maar zou dat wel kunnen doen.
Dat betekent dat niets aan het differentieel veranderd hoeft te worden. Met een V-bak van de DS ga je wel gevoelig minder toeren maken. DS: 120 km/h bij 3500 /min is 103 km/h bij 3000 /min.
17" ipv 15" maakt dat van die 3000 /min nog 2650 /min over zijn (als ik geen fouten heb gemaakt). Wat zal dat op de vlakke weg een rust geven.

Groet,
Leoma
Tja, als het zo simpel was de draairichting van de motor te veranderen.... :roll:

Maar helaas, de draairichting van de motor wordt bepaald door de kleptiming en de ontstekingstiming. Met een DS startmotor op een HY-blok draait de motor dus alleen bij het starten heel even de andere kant op.

Gr, Matthijs
Plaats reactie