Nieuwe bougiekabels

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Stef schreef:Mijn bus vonkt al weer een tijdje op een nieuwe set DS bougiekabels...
Die durfte ik niet te bestellen omdat ik niet weet of de lengte naar de verdeler en van de verdeler naar de bobine hetzelfde is.

De visa kende ze hier niet...

Als het niet gaat lukken, dan ga ik het per post vanuit Nederland doen.

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Nou, het is geworden

B: 27 cm -> 30cm
1: 60 cm -> 60cm
2: 53 cm -> 50cm
3: 40 cm -> 40cm
4: 36 cm -> 40cm

En dat in totaal voor 40 euro. Geen idee of dat duur is, maar daar kan ik ook niet zo mee zitten.

De aansluiting ziet er wat anders uit (degelijker, natuurlijk), maar zo op het oog lijkt het wel te passen.

Ik heb er een paar bindbandjes bij gekregen ipv M7 boutjes ;)

Groet,

Ree
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Hi Ree,

Da's wel een beetje duur, in NL had je voor zo'n Eur 15 - 20 wel kunnen slagen.

Hoop dat hij je redenering 'liever rommel dan standaard' niet heeft opgepakt om je rommel te verkopen :D

Gr, Matthijs
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Alles is hier duur als je Citroen rijdt.

Ook als je een Duitse auto hebt, trouwens.

Voor het maken van mijn airco vroeg de dealer 3000 euro (btw niet de HY en ook geen typo!) en remschijven voor en blokjes (btw ook niet de HY) waren hier 230 ipv 95.

De airco is voor 100 euro door een mannetje prima gefixt en de voor de remschijven heb ik dus maar porto betaald. Soms heb ik echter geen geduld...

Maar ik heb bij deze kwaliteitsverslaafde mensen ook motorolie gekocht. Ik joeg er iedere 500 km wel een litertje doorheen, maar dit is ineens gezakt naar minder dan een liter per 2000 km. En dat in bergachtig gebied :shock:

Ree
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

Ree schreef:Maar ik heb bij deze kwaliteitsverslaafde mensen ook motorolie gekocht. Ik joeg er iedere 500 km wel een litertje doorheen, maar dit is ineens gezakt naar minder dan een liter per 2000 km.
Wat is er dan gebeurd dat je olieverbruik zo verminderd is?

"Zauberöl"? :?
(welke is het nu?)
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik heb geen idee. Ik kocht altijd olie van de bouwmarkten oid, gewoon het goedkoopst. Nu was ik 36 euro voor 7 liter kwijt, ook niet echt schokkend. Het is gewone minerale olie, niets speciaals, gewono 14w40. Het goedkoopst dat ze hadden.

Ik zeg ook niet dat het aan de olie ligt, maar het is wel markant. Het is ook sinds ik er een 123 ontsteking in heb, dus dat zou net zo goed kunnen.

Vroeger kwam er vaak een fikse plas olie uit mijn blok gespuwd na een lange rit (volens mij langs de keerringen) en nu zijn het slechts een paar druppels. Daar zit het hem volgens mij in, maar dat weet ik ook niet zeker. Dit zou weer kunnen komen doordat HY tegenwoordig meestal op een helling van meer dan 10 procent geparkeert staat. Geen idee.

Mijn ervaring met Citroens is helaas dat het zelf-helende vermogen meestal van korte aard is ;(

Ik heb in ieder geval geen wonderolie ontdekt, mochten jullie dat denken...

Maar weer on-topic: morgen lekker de nieuwe bougiekables erin prikken.

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ree schreef:Maar weer on-topic: morgen lekker de nieuwe bougiekables erin prikken.
Nadat ik ze erin had gestopt liep ie echt als een naaimachientje. Ik kon bijna direct de choke volledig indrukken en hij lag stil en klonk extreem rustig.

Vanochtend voor het eerste weer gereden en hij loopt als een natte krant.

Ze klikken er net want minder lekker op dan de oude waardoor het contact voglens mij niet perfect is. Die uit de bobine schoot eruit waardoor het echte game over was. Gelukkig op een helling voor mijn huis dus kon ik netjes achteruit inparkeren maar de motor was inmiddels wel verzopen.

Kijken of ik ze er toch strak in kan krijgen, of anders weer de oude terug zetten...

Wat nou, Duitse kwaliteit?

Groet,

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Niet zo dat de rubbers er te ver over heen zitten? Want dan duwen die de kabels vrolijk weer omhoog.
Verder misschien even met de hand de contacten iets in knijpen zodat ze net wat strakker worden.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Nou, ben inmiddels 3 uur bezig geweest.

Eerst alle kabels eruit gehaald, nagelopen of alles goed zat etc.

Daar kwam ik er achter dat de kabels twee verschillende kanten hebben. Eén die dicht is, één die open is. De dichte moet duidelijk om de motorkant en de open om de verdelerkant. Die moet namelijk niet dicht zitten maar open gebogen worden om goed contact te maken. Dat contact zit aan de buitenkant.

Eén kabel zat er verkeerd. Nadat ik deze had omgedraat een proefritje gemaakt en nog steeds veel te weinig vermogen. Wel heel mooi stationair lopen :?

Daarna de bougiekabel naar de bobine vervangen, maar dat maat geen verschil. De oude zit wel beter dus maar laten zitten. Daarna alle kabels vervangen met de oude, weer geen verbetering.

Daarna maar een rondje kleppen gesteld, omdat ik dat samen gedaan had met de bougiekabelwissel. Ik moest best veel stellen. Ik denk dat ik de vorige keer niet warm genoeg gesteld hebt. Vorige keer gesteld toen het koelwater net de 80 graden bereikt had.

Deze keer was de motor nog steeds niet goed warm omdat er bijna niet mee te rijden is in de bergen. Ik kwam bijna niet uit zijn 1. De motor was wel warmer dan de vorige keer.

Ik durfde na het kleppen stellen niet meer te gaan rijden omdat ik dan geen parkeerplekje in de buurt meer kan vinden en we morgen op vakantie gaan...

Nu maar bidden dat dit het was. Hij pakt het gas beter op dan daarvoor, of ie nu vermogen terug heeft weet ik niet. Is het nog niet goed, dan toch maar een stuk tuffen en nogmaals goed warm de kleppen stellen.

Anders heb ik misschien de verdeler gedraaid, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Vooral niet omdat ie stationair zo mooi draait.

Iemand andere iedee-en waarom ie stationair mooi draait maar geen vermogen heeft? Het is een probleem dat ik vaker voorbij heb horen komen maar zelf nog nooit eerder heb meegemaakt. Massa bobine en 123 heb ik opgeschuurd en opnieuw gemonteerd dus dat is het waarschijnlijk niet. De carb stond goed en heb ik ook niet aan gezeten...

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

kabel 1 en 2 verkeerdom. Hij liep dus op 2 cilinders...

Omgewisseld en weer als nieuw...

Ree
Plaats reactie